طبس در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد/ تجمع عاشورائیان و فریاد مرگ بر آمریکا/ +عکس

همزمان با دهم محرم و عاشورای حسینی مردم مومن، ولایتمدار و عزادار شهرستان طبس در سوگ سید و سالار شهیدان کربلا، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت اشک ماتم ریختند.

خبر طبس: همزمان با دهم محرم و عاشورای حسینی مردم مومن، ولایتمدار و عزادار شهرستان طبس در سوگ سید و سالار شهیدان کربلا، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت اشک ماتم ریختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، مردم طبس با ارادتی خاصی به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند همه ساله مراسم عزاداری آن حضرت را برگزار می‌کنند.

پرشورترین روز عزاداری روز عاشورا است. امروز زن و مرد و پیر و جوان صبح زود از خانه‌های خود خارج شده و راهی مراسم عزاداری و مجالس روضه خوانی امام حسین(ع) شده‌اند.

دسته‌جات عزاداری نیز امروز زودتر از روزهای قبل در خیابان‌ها به راه افتاده به مجالس عزاداری بیشتری نوحه‌سرایی می‌کنند و بر سر و سینه می‌زنند.

افراد عزادار بر طبق یک سنت قدیمی از زیر نخل می‌گذرند.

شهر طبس دارای دو نخل است که طی چند سال گذشته روستاهای اطراف شهر طبس هم این سنت را به اجرا گذاشتند و امروزه نخل‌های زیادی در سراسر حوزه شهرستان طبس در روز عاشورا برداشته می‌شود.

امروز که مصادف شده با ۱۳ آبان ماه روز استکبار ستیزی اجتماع بزرگ مردمی در جلو مسجد جامع قبل از به حرکت درآوردن نخل‌ها برگزار شد که مردم همچون سنوات گذشته با شعارهای هیهات من الذله، مرگ برامریکا، مرگ براسرائیل و مرگ برانگلیس نفرت و انزجار خودشان را از سیاست‌های دولت‌های مستکبر به نمایش گذاشتند.

نماز ظهر و عصر با شرکت عزاداران حسینی در مسجد جامع کبیر شهر برگزار می‌شود.

پس از اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا، اولین نخل توسط دسته‌جات عزادار سینه‌زن و زنجیر‌زن که مرکب از همه هیئآت سطح شهر است، حرکت داده همراه با سیل جمعیت زن و مرد سیاه‌پوش در حالی که کاروان شتران که طبّالی نیز بر بالای آنها بر طبل می‌کوبد و پیش‌قراول کاروان عزادار است، به سمت میدان اصلی شهر سرازیر می‌شود.

در بین جمعیت همراه با نخل نیز دو اسب توسط عده‌ای از سادات شهر با کاروان عزاداران حرکت می کنند.

اطرافیان اسب نوحه‌های خاص خود را سر می‌دهند که معمولاً این نوحه‌ها همه خطاب به ذوالجناح است.

«ای اسب بگو باب رشیدم به کجا شد / لب تشنه شهنشاه شهیدم به کجا شد

بردی تو به میدان شهادت شه دین را …»

دو دسته کفن پوش نیز یکی مردان و دیگری کودکان کفن پوش با ذکر :
«ما کفن پوش حسینیم ما همه در شور شینیم»
نخل عزای امام حسین را همراهی می‌کنند.

قامت نخل نیز بر دوش مردان در میان جمعیت عزادار حمل می‌شود.

شور و غوغای جمعیت و عزاداران از هنگام حرکت نخل تا پایان آن به خصوص اوج مراسم که معمولاً در میدان اصلی شهر است .وصف ناشدنی است و هر بیننده‌ای را در مظلومیت امام حسین (ع) متاثر می‌سازد.

مردان و زنان عزادار به همراه کاروان شتر و دسته های زنجیرزن و سینه‌زن بلافاصله به سراغ نخل بعدی می‌روند و با همان ترتیب و شور و شوقی که ذکر شده این نخل را نیز بر دوش گرفته به میدان اصلی شهر [میدان امام خمینی(ره)] می‌برند.

و این تنها گوشه‌ای از مراسم‌های خاصی بود که امروز در طبس برگزار می‌شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «طبس در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد/ تجمع عاشورائیان و فریاد مرگ بر آمریکا/ +عکس;

  1. آیا نمیشد روز بعدش برگزار بشه؟ تا مراسم عزاداری هم باشکوه باشه و مراسم راهپیمایی هم با شکوه

  2. با عرض سلام و خسته نباشید.
    انتظار می رفت در تجمع ۱۳ آبان که در روز عاشور جلوی مسجد جامع برگزار شد هیئات مذهبی حضور می داشتند ولی آنجا هیچ کدام از هیئات حضور نداشتند. به غیر از هیئات فاطمی آن هم در هنگام خروج از حسینیه میارزه. چون یزید اکنون ما آمریکا و اسرائیل است.
    مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. هیهات من الذله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفده =