پیرمرد طبسی که بیش از ۳ هزار جلد کتاب مطالعه کرده است/ کتاب به معنای واقعی در سبد این خانواده طبسی

محمدباشی رشیدیان، پیرمرد کتابخوان طبسی است که تاکنون بیش از ۳ هزار جلد کتاب مطالعه و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ صفحه نکته و خلاصه یادداشت کرده است.

خبر طبس: محمدباشی رشیدیان، پیرمرد کتابخوان طبسی است که تاکنون بیش از ۳ هزار جلد کتاب مطالعه و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ صفحه نکته و خلاصه یادداشت کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی طبس (طبس نیوز)، در گوشه و کنار شهر طبس وقتی نامش را پرس وجو کردم عده زیادی او را می‌شناختند، در واقع او را به همان معنای کتابخوان شناسایی می‌کردند، حتی وقتی از نانوایی سنگک ابتدای خیابان واعظ سوال کردم گفت ایشان در صف نان مطلب‌های زیبایی را برایمان می‌خوانند.

هفته کتاب و کتابخوانی بهانه‌ای شد تا سری به منزلش بزنم، خانه‌ای محقر و قدیمی که خود حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، وقتی پای صحبت آقای رشیدیان نشستم گذشت زمان را احساس نکردم، به خودم که آمدم سه ساعت گذشته را با کوله باری از تجربه دریافتم.

محمدباشی رشیدیان، متولد ۱۳۲۳ از اهالی محله قلعه‌باغ شهر طبس است که میزان سواد وی شش کلاس و شغلش کارگر ساختمانی بوده و از کتابخوان‌های موضوعی و حرفه‌ای در شهرستان طبس است.

آقای رشیدیان می‌گوید: انگیزه من در مطالعه این است که کتاب دریای فضائل است و از خواندن و نوشتن لذت می‌برم.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳ هزار جلد کتاب مطالعه کرده‌ام و از خواندن کتاب هرگز پشیمان نشده‌ام و کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کنم اگر نقصی داشته باشد آن ‌را به نویسنده کتاب متذکر می‌شوم.

رشیدیان در پاسخ به این سؤال که از تمامی کتاب‌هایی که خوانده‌اید کدام یک مفیدتر بوده، بیان داشت: همه کتاب‌ها خوب است، اما کتاب نکته‌های ناب رهبری و کتاب آداب اسلامی از محسن و محمدرضا آشتیانی مفید و عالی بوده است.

وی ادامه داد: کتاب‌های حجت‌الاسلام ری شهری، جوادی آملی، تمامی کتاب‌های استاد مطهری و تفسیر المیزان، و کتاب من‌لایحضره‌الفقیه از جمله کتاب‌های مهم است که مطالعه کرده‌ام و در کنار مطالعه، از کتاب‌ها نیز خلاصه‌برداری می‌کنم که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ صفحه A4 نکته و خلاصه یادداشت کرده‌ام.

از نکات بارز و منحصر به فرد مطالعه آقای رشیدیان خلاصه‌برداری‌هایی است که نمی‌توان برایش زمان تخمین زد چرا که خودش می‌گوید سالیان سال است که هر کتابی را مطالعه کرده خلاصه‌برداری نموده و درگوشه‌ای نگه‌داشته‌ام.

این پیرمرد طبسی با لبخندی معنا‌دار ادامه داد: این خلاصه‌نویسی‌ها را گاهی با خود به مسجد می‌برم و هستند هنوز افرادی اهل مطالعه که از این نوشته‌ها استفاده می‌کنند.

وقتی با آقای رشیدیان همراه شده و به مسجد صاحب‌الزمان‌(عج) رفتم برایم ثابت شد که زحمات آقای رشیدیان بی‌نتیجه نبوده چرا که چند نوجوان و جوان طبسی با اشتیاق به استقبال او رفتند و برگه‌های خلاصه‌نویسی او را ظرف نیم‌ساعت مطالعه کردند.

یکی از همین جوان‌ها که از کسبه شهر بود گفت: امروزه کمتر فرصت مطالعه دارم و هر شب که برای نماز به مسجد می‌آیم خلاصه‌نویسی‌های آقای رشیدیان کار خواندن یک کتاب صد صفحه‌ای را راحت کرده و خوشحالم که به این واسطه هنوز از کاروان خوانندگان کتاب عقب نیفتاده‌ام.

آقای رشیدیان در پایان می‌گوید هیچ زمانی و در هیچ فضایی از کسی انتظاری نداشته‌ام و ندارم که بخواهد برای خواندن کتاب مورد تشویقم قرار دهد و خودم را هم در آن حد نمی‌دانم که بخواهم توصیه و سفارشی داشته باشم ولی به عنوان یک پدر از مسئولان می‌خواهم جوانان و نوجوانان کتابخوان را که امروزه کمتر فرصت برای مطالعه دارند مورد تشویق قرار دهند و مسئله دیگر آنکه کتابخانه‌ها را با کتاب‌های جدید پر کنند که کسی دست خالی از داخل کتابخانه‌ها بیرون نیاید.

آقای محمدباشی رشیدیان در آخر چند بیت شعر را به مردم تقدیم کرد:
آدمی کندر طریق معرفت ایمان ندارد؛ شخص انسان دارد و شخصیت انسان ندارد، ای که مغروری به دانش ، دانشت را بیشتر کن، تا بدانی هیچ ارزش علم بی‌ایمان ندارد؛ گرچه در علم است دریا، مرد بی دین روز بحران، کشتی نوح است اما طاقت طوفان ندارد.

11 دیدگاه دربارهٔ «پیرمرد طبسی که بیش از ۳ هزار جلد کتاب مطالعه کرده است/ کتاب به معنای واقعی در سبد این خانواده طبسی;

  1. به نام خدا
    امروز حاج آقای رشیدیان رو تو کتابخونه دیدم که داشتن یه گوشه ای برا خودشون مطالعه میکردن. کتاب اصول کافی پیش روشون بود که با یه شوق عجیبی ازش یادداشت میگرفتن. دوست داشتم کنارشون بشینم و از این روحیه دانش طلبیشون سوال بکنم اما گفتم بی خیال؛ مزاحمشون نمیشم.. تا اینکه کارم تموم شد موتورو برداشتم اومدم بیرون که دیدم با پای پیاده دارن میرن خونه (به بیمارستان قدیم رسیده بودن) بهونه خوبی شد واستادم سوارشون کردم و توو همین اندک راه سوال پیچشون کردم. اینکه چقدر کتاب خوندید؟ آیا واقعا بیش از سه هزار جلد بوده؟ علت این علم طلبی شما در این سن چیست و چرا آمار مطالعه در کشور ما پایینه؟! ایشون گفتن من از مطالعه کردن لذت میبرم و با علاقه اونو دنبال میکنم. یه کیف تو دستشون بود که گفتن همین الان ده جلد کتاب همرامه! دیدگاه های شما بهونه شد تا ازشون بپرسم آیا واقعا اینهمه کتاب خوندید گفتن چطور؟! گفتم آخه عده ای میگن مگه میشه؟ یا امامزاده زرگ! گفتن به اون عده بگین بیان اینجا تا اسم و رسم همه اون کتابهایی رو که خوندمو پیش چشمشون بذارم! همین چند روز پیشم از فلان جا لوح تقدیر گرفتم و .. اونا چون خودشون اهل مطالعه ی زیاد نیستن این حرفا رو زدن :-D توو همین چار قدم راه، آی گفتیم و شنیدیم. یک آیت الکرسی باحال هم خوندن که کیف کردم خداییش.. هیچی دیگه! تجربه خوبی بود برام..

  2. این آقای غلامرضا معلوم است از نزدیکان آقای رشیدیان هستند که این اطلاعات را می دانند.به هرجهت بنده خدا آقای رشیدیان برای معلومات عمومی خودشان مطالعه می کنند حالا نمی خواهد بعضی دیگر که کنار گود نشسته هستند هی آتیش بیار معرکه شوند . خداوند پاداش کار خوب ایشان را خواهد داد. به قول طبسی ها:« کلک به کنه»… .

  3. ۲۳۳۶۰=۳۶۵*۶۴
    اگر به طور میانگین ۷۰ سال عمر کرده باشند (که قطعا بیشتر است) و شش سال آن را به خاطر دوران طفولیت کم کنیم می شود گفت که ایشان حداقل ۲۳۳۶۰ روز عمر کرده اند و اگر حساب کنیم روزی هفت کتاب خوانده باشند که انصاف به خرج دهید با توجه به شش کلاسه بودن و کارگر بودنشان، می شود این تعداد کتاب را خواند. در نتیجه ایشان توانسته اند در طول عمرشان بیش از سه هزار جلد کتاب بخوانند و این با توجه به دو دیدگاهی که آقا غلامرضا و علی آقا گذاشته اند چندان هم عجیب به نظر نمی رسد.

    1. باسلام و احترام ، ظاهراً منظورتان ” هر هفت روز یک کتاب ” بوده و اشتباهی تایپ نموده اید.

  4. من الان چهل سالمه و به جرات میتونم بگم بیش از سه هزار کتاب خوندم علی اقا. کتاب حتما نباید هزار صفحه دشته باشه که شما توجیه بشی… اگر اهل مطالعه میبودی این جسارت رو نمیکردی. به قول خودتون یه حساب سرانگشتی هم که بکنی میتونی تشخیص بدی که یه خورده علم به مطالعه میخواد که کتابخوان بشی و این رقم ها رو ثبت کنی. البته کار اقای رشیدیان که شش کلاس سواد دارن درنوع خودش بی نظیر و قابل تقدیره. این موج منفی دادنهای شما برادر عزیز نه تنها جوونا رو از کتابخوانی دور میکنه که انگیزه مطالعه رو از امثال اقای رشیدیان هم میگیره. و نکته اخر اینکه مشخص هست شما اصلا اهل مطالعه نیستی برادر.. وگرنه میتونستی بفهمی که در طی دوازده سال درس خوندن فقط تعداد نزدیک به ۳۰۰ عدد کتاب درسی شما مطالعه کردی البته اگر دیپلم گرفته باشی..بدرود..

  5. سلام
    اقای امینیان مدرس ما نگفتیم می خواهیم مزد به اقای رشیدیان پرداخت کنیم و نخواستیم بگیم که ایشون کتابخون نیست فقط خبری را که منتشر میکنید باید تمام زوایای ان سنجیده شود و شما بعنوان یک معلم با استدلال ثابت کنید که این خبر درسته ما نسبت به اعداد منتشره در خبر تردید داریم نه به کتاب خواندن و اهل مطالعه بودن اقای رشیدیان

  6. بسم الله الرحمن الرحیم.جناب آقای ali وجناب آقای غلامرضا؛ نظرات شما را خواندم. هم عصبانی شدم ، هم تعجب کردم ،هم خنده ام گرفت.مگر شما به آقای رشیدیان بابت کتاب خواندنشان مزد می دهید ؟ و حالا آمده اید کار را تحویل بگیرید که تعداد کتابها و صفحات آن را می شمارید و ضرب و تقسیم می کنید ؟ بنظر من کامنت های ناشایستی گذاشته اید و شایسته است معذرت خواهی کنید. البته من هم بخاطر این کامنت صریح و بی پرده از شما عذر خواهی می کنم. بپذیرید که یک معلم باید همینطور بنویسد.

  7. بسم الله الرحمن الرحیم.علم الانسان مالم یعلم.سرور ارجمند جناب آقای محمد باشی رشیدیان مایه سربلندی طبس هستند و من افتخار می کنم که در جوار حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام نایب الزیاره و دعاگوی ایشان و امثال ایشان باشم.

  8. سلام من نمیگم که ایشون کتاب کم خوندند ولی عددی که اعلام کردید خیلی اغراق آمیزه چون اگه برای هر کتاب بطور متوسط ۱۰ روز در نظر بگیریم برای خوندن ۳۰۰۰ جلد کتاب حدود ۸۲ سال زمان لازمه و ایشون کلا ۷۱ سالشونه

  9. یک نکته وجود داره و اون اینکه ۳۰۰۰ کتاب خوندن کار هر کسی نیست و به نظر می یاد همه اینها کتاب نبوده بلکه بعضی از اینها کتابچه بوده، مثل کتابچه نکته های ناب رهبری که مجموعه ای از تکه های سخنرانی است نه یک کتاب…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =