آسیب فرهنگی اگر بررسی نشود، تبدیل به آسیب اجتماعی خواهد شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آسیب فرهنگی اگر بررسی نشود، تبدیل به آسیب اجتماعی خواهد شد و اگر روی آن کار نشود، رشد آسیب‌های اجتماعی رخ خواهد داد.

به گزارش طبس‌نیوز، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی صبح دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی در دفتر امام جمعه طبس کشور را به قرارگاهی تشبیه کرد که دشمن با تمام امکاناتش به مقابله با آن آمده است.

علی فرخنده افزود: در این رویارویی باید عملیاتی را با فرهنگ مقاومت طراحی کنیم که اگر هشت سال هم طول کشید برگ برنده در دست ما باشد.

وی با بیان این که طراحی یک عملیات در جنگ نرم به کسانی مانند شهید حسن باقری نیاز دارد گفت: حسن باقری جوانی بود که به مغز استراتژیک جنگ مشهور شده بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ما امیدوار به آینده و جوانان هستیم و در این مسیر نباید ناامید شویم، در این قرارگاه کسی موفق است که حرف نو و افق بلند داشته باشد و امیدوار به پیروزی در این صحنه باشد.

وی تاکید کرد: «نمی شود و نمی‌توانیم» در فرهنگ مدیریتی انقلابی جایی ندارد، با همه کاستی‌ها کار کردن و طرح ریختن و ابتکار عمل در صحنه و سربلند بیرون آمدن، هنر مدیریت است.

فرخنده عنوان کرد: معتقدم اگر نسل جوان را باور کنیم این‌ها تمدن سازند، مگر تمدن را چه کسی قرار است بسازد؟.

وی ادامه داد: در این شورا جای بررسی آسیب‌های فرهنگی است که در نتیجه بررسی نشدن به آسیب اجتماعی بدل می‌شود و اگر روی آن کار نشود، رشد آسیب‌های اجتماعی رخ خواهد داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی بیان کرد: تبلیغات محیطی، تولیدات فضای مجازی، برنامه‌ریزی در پاتوق‌ها، کارگاه‌های خانواده و کارهای تشکیلاتی باعث بهبود شرایط می‌شود و بهتر است ما مسئولان در برنامه‌ریزی‌هایمان تجدید نظر کنیم.

وی با بیان این که کارهای عملیاتی میدانی می‌تواند اثرگذار باشد گفت: در این راستا طرح ترویج موزه محله‌های دفاع مقدس در دست انجام است که نمونه آن منزل شهید رئوفی‌فرد (اولین خلبان شهید کشور از استان خراسان جنوبی) تبدیل به موزه شهید شده است، این از کارهای مردمی و محله محور بوده است.

فرخنده با بیان اینکه  تصمیماتی که در شورای فرهنگ عمومی گرفته می‌شود برای مردم ملموس باشد، افزود: آسیب اجتماعی اگر رشد کرده حتما باید دلایل و چرایی آن مشخص شود و چرایی آن در حوزه فرهنگ است و برای حل آسیب فرهنگی باید تصمیم‌گیری شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: کار فرهنگی تک بعدی نیست، یک گفتمان و زنجیره است که همزمان باید تبلیغات منابر و مساجد، رسانه در بستر فضای مجازی، مدارس و معلم‌های پرورشی، پارک‌ها در جمع جوانان، تئاتر و غیره همه باهم پای کار بیایند تا گفتمان تولید شود و در نهایت مساله‌ای به فرهنگ تبدیل شود.

فرخنده تاکید کرد: حضور شخص مدیران اجرایی در شورای فرهنگ عمومی مورد تاکید قانون است و کسانی که حضور ندارند نمایندگانشان حق رای در شورا را ندارند و به منزله غیبت محسوب می‌شود.

** کسب رتبه برتر عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در کشور

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: این اداره کل در بین تمام ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور موفق شد رتبه دوم عملکرد در شاخص‌های عمومی و اختصاصی را کسب نماید.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات زیربنایی، اظهار داشت: فعال سازی شورای فرهنگی عمومی، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی، جلسات هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان، توجه ویژه به برنامه های محوری و خلاقیت در اجرای ماموریت های سازمانی، پیگیری جدی تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام، توجه به تمامی نیازهای اداره کل در بحث اداری و نیروی انسانی از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به معایب و نواقص شاخص های عمومی و اختصاصی در سنوات قبل، بیان کرد: با ماموریتی که در ابتدای فرآیند به دفتر مدیریت عملکرد این اداره کل محول شد جلسات متعددی با حضور نمایندگانی از سازمان مدیریت استان برگزار گردید که تصمیم به رفع این معایب گرفته شد.

** ارشاد متولی ساخت سینما نیست

علی فرخنده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به لحاظ قواعد اداری ارشاد سازنده سینما نیست، گفت: ارشاد حوزه تجهیز مجوز و نظارت بر سینما را عهده‌دار است، زیر ساخت باید باشد و ما به حسن اجرا نظارت می‌کنیم.

وی افزود: هر موقع شهرداری وظیفه خود در ساخت بنا را انجام داد ما به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم، تغییر کاربری فرهنگی نیز باید با مجوز فرهنگ و ارشاد باشد، کاربری زمین را هیچکس نمی‌تواند تغییر بدهد.

وی تاکید کرد: در برگزاری هر جشن و اجرای زنده هنری بدون مجوز ارشاد، فاقد وجاهت قانونی است.

فرخنده با اشاره به برگزاری چندین رویداد ملی و منطقه‌ای در سطح استان گفت: جشنواره ملی عکس و فیلم کویر و زندگی  به میزبانی طبس، جشنواره ملی سواد رسانه، جایزه پروفسور معتمدنژاد با مجموعه سراج به میزبانی مرکز استان، طرح اندیشه تمدنی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر کشور در استان از جمله این موارد است.

خبرنگار طبس‌نیوز: فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یازده =