عید نوروز یک عید اسلامی ایرانی است

امام جمعه موقت طبس در خطبه های این هفته نماز جمعه با توجه به در پیش بودن ایام سال نو و عید باستانی نوروز به بررسی و تحلیل نوروز بر اساس مبانی اسلام پرداخت و آن را یک عید اسلامی ایرانی نامید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی‌طبسی امام جمعه موقت طبس به بررسی ابعاد اوایل فروردین و نوروز پرداخته و به ابعاد تاریخی آن اشاره کرد.

وی افزود: ما چهار گونه عید داریم، اول اعیاد دینی مانند عید فطر و عید قربان که در اسلام تمام مسلمان‌ها آن را عید می‌گیرند، دوم اعیاد مذهبی یعنی اعیادی که ما شیعه‌ها می‌گیریم مانند عید غدیر و نیمه شعبان، سوم اعیاد ملی به اعیادی گفته می‌شود که در اکثر کشور‌ها مرسوم است مانند ۲۲ بهمن، و چهارم اعیاد طبیعی مانند همین اول فروردین که ما به آن عید نوروز می‌گوییم.

امام جمعه موقت طبس گفت: بر اساس دستورات اسلام هر روزی که در آن روز نافرمانی خدا صورت نگیرد آن روز عید است.

وی تصریح کرد: معیار اسلام این گونه است که اگر آداب و رسوم و سنت‌های ما بر اساس فطرت انسانی و بر مبنای عقل باشد جایز است، بر همین اساس عید نوروز یک عید اسلامی ایرانی است زیرا در عید نوروز یک سری ارزش‌ها و سنت‌های انسانی صورت می‌گیرد، در نوروز خانه‌تکانی، لباس تمیز پوشیدن، دید و بازدید کردن وجود دارد، اسلام بر این ارزش‌ها جهت داد و آن را با دعای یا مثلب القلوب والابصار… به آن جهتی معنوی داد بنابراین نگاه اسلام بر این آداب و رسوم نگاهی کاملا مثبت است.

امام جمعه طبس با توجه به در پیش بودن شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و ایام فاطمیه و تقارن این ایام با ایام عید باستانی نوروز از مردم خواست تا حرمت و شأن این عزای حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را حفظ کرده و اعمال جشن و سرور خودر ا به بعد از شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) موکول کنند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی در ادامه به مهم‌ترین راهبرد‌ها و نکات بیان شده توسط مقام معظم رهبری که در طی سال ۱۳۹۳ از سوی ایشان بیان شده بود اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مهم‌ترین نکات قابل توجه برای پیشرفت کشورمان و همچنین پیشرفت اسلام بدین ترتیب است: ۱. اقتصاد مقاومتی؛ یعنی چشم نداشتن به دست دشمن، مصرف کالاهای داخلی، حفظ سرمایه‌های کشور، تربیت دانش بنیان‌ها، استکبار ستیزی، ۲. نظم نوین جهانی؛ یعنی نظم قدیم حاکم بر جامعه جهانی مسروریت خود را از دست داده است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ما اکنون به سوی یک نظم جدید در حرکتیم، ۳. راهبرد مدیریت جهادی؛ که تلاش مجدانه، تلاش مدبرانه، امیدمحور، متواضعانه، بلند همتی، اعتماد به خدای تعالی و شعار ما می‌توانیم باید در مدیریت جهادی مورد توجه قرار گیرد، ۴. اهمیت فرهنگ: یعنی ساده نپندانستن آسیب‌های فرهنگی و دیگری بر حذر داشتن از بازی با فرهنگ مردم، ۵. جلوگیری از خطای محاسباتی؛ یعنی مسئولین باید حواسشان را جمع کنند تا در مقابل دشمن دچار کج فهمی و خطای محاسباتی نشوند و به زبان عامیانه فریب لبخند دشمن را نخورند، ۶. اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی و حداقلی؛ که این دو نوع اسلام آمریکایی و حداقلی، یکی اسلام خشن و آمریکایی داعشی و دوم اسلام سکولار اسلامی است که با ظالمان و مستکبران هم‌دست شود و اسلامی است که خواهان رضایت آمریکا و دشمنان از ما باشد؛ برای مقابله با این دو نوع اسلام خطرناک مقام معظم رهبری راهکار می‌دهند و خواهان تبلیغ اسلام ناب در جهان هستند و وظیفه تک تک ماست که این مهم را به جد انجام دهیم.

روز ملی شدن صنعت نفت، حمله آمریکا به عراق در سال ۱۳۸۱ در چنین روزی، آغاز عملیات فتح المبین، روز جهانی آب، سالروز تاسیس حوزه علمیه قم، ترور شیخ احمد یاسین رهبر جنبش حماس از دیگر مناسبت‌هایی بود که امام جمعه موقت طبس به آن‌ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =