اعطای نشان ملی فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی به مولف کتاب «طبس شهری که بود»

نشان ملی فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی به یعقوب دانش دوست، پژوهشگر، محقق و مولف کتاب های «طبس شهری که بود» و «بناهای تاریخی طبس» اعطاء شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، مسعود سلطانی فر ظهر جمعه در همایش گرامیداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی که در محل مجموعه فرهنگی مصلی نژاد برگزار شد اظهار کرد: با هماهنگی های ایجاد شده با دستگاه های مختلف، در سال آینده در روز ملی فردوسی شاهد اعطاء نشان جهانی حکیم ابوالقاسم فردوسی به فردوسی پژوهان و محققان این عرصه در سراسر دنیا خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این اقدام ارزشمند بین المللی با تشکیل ستاد ویژه ای در شناسایی اندیشمندان بزرگ عرصه فردوسی شناسی صورت خواهد گرفت و با اعلام فراخوان جهانی از دی و یا بهمن ماه هر سال اقدام به شناسایی افراد صورت خواهد پذیرفت.

وی گفت: آسمان تابناک ادب فارسی به یاری ستارگان پرفروغش همیشه درخشان بوده است اما آنگاه که سخن از فردوسی می شود تابش دیگر ستارگان کم فروغ به نظر می رسد.

سلطانی فر با اشاره به اینکه درخشش فردوسی در حوزه ادب فارسی ریشه در پیوند توس با ملت و غرور ملی ایرانیان دارد، افزود: برای شناخت گنج گزندناپذیر فردوسی، شناخت فهم سیاسی و اجتماعی آن سده از تاریخ بسیار مهم است.

وی بیان کرد: فردوسی در شرایطی شاهنامه، این گنجنامه را در پی افکند که هویت ایرانی درگیر مسائل بسیاری بود و  او به همگان حافظه فراموش شده زبان پارسی را یادآور شد و در این راه از ابزار خاص خود بهره برد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه فردوسی سه گام بلند در آفرینش شاهنامه برداشت تصریح کرد: نخستین ابزار فردوسی در خلق شاهنامه بهره گیری از زبان یکدست پارسی بود که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران برای همگان فهم پذیر بود و این فهم پذیری شاهنامه در ارسال پیامش بی تاثیر نبود.

وی ادامه داد: کافی است تا شاهنامه را با اشعار رودکی که سرشار از شعرها با گویش های محلی است مقایسه کنیم تا به عمق یکدست بودن زبان پارسی در شاهنامه پی ببریم.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت های فردوسی که او را جهانی کرده استفاده از زبانی است که خواننده را خسته نمی کند.

وی با بیان اینکه دومین گام فردوسی در خلق شاهنامه تکیه کردن بر منابع و مدارکت معتبر بود، ابراز کرد: فردوسی بر پایه تمامی استاندارهای علمی به سرچشمه های داستانی، گفتاری و نوشتاری، شیوه درست نوشتن را به همه آموخت و این مسایل را بسیار زیرکانه به یکدیگر پیوند زد؛ آنجا که دفترهای موبدان و اندیشمندان ایرانی در سرآغاز داستان های او خودنمایی کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: فردوسی در پیروی از منابع خود تا آنجا امانتداری به خرج داد که تا فرجام کار عظیمش به زبان پارسی وفادار ماند و از این بابت به شکرگذاری پرداخت.

فردوسی میراث دار قرون ملی

وی سومین هنرنمایی فردوسی در شاهکار شاهنامه را بازسازی و چیدمان بخشی اساطیر کهنسال عنوان و تاکید کرد: این اقدام فردوسی در یادآوری قرون ملی و پاسداشت میراث کهنسال ایرانی بسیار کارساز بود.

سلطانی فر ادامه داد: در این بخش اساطیر فراموش شده بازسازی شده و بخش ساسانیان و اساطیری حماسی را به فرجام رسانید.

وی تصریح کرد: افزونتر اینکه فردوسی در چیدمان بخش های شاهنامه بسیار خردمندانه کتاب خود را آغاز و پایان بخشید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اساس کار فردوسی را بر پایه خردورزی دانست و گفت: فردوسی بسیار زیرکانه دانش و هنر چیرگی خود را در داستان ها به نمایش می گذارد، آنجا که این شاعر نامدار همچون پزشکی حاذق رستم را از پهلوی مادر بیرون می کشد و اشک خواننده خود را همچون رمان نویسی ماهر سرازیر می کند.

وی خاطرنشان کرد: اندیشمند بلند نظر توس شاهنامه را با نام خدا شروع و پایان تلخ آن یا شکست ایرانیان را خردمندانه به پایان می برد به گونه ای که کمترین خلل به غرور ملی وارد نشود.

سلطانی فر اظهار کرد: سخن همه فهم، همت بلند در ایجاد وحدت ملی، پاسداشت باورها و اساطیر و تاریخی نویسی دقیق تنها بخش کوچکی از اقدامات ابر مرد توس است.

گفتنی است در پایان  این مراسم نشان ملی فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی به یعقوب دانش دوست، پژوهشگر، محقق و مولف کتاب های «طبس شهری که بود» و «بناهای تاریخی طبس»، لوریس چگنواریان، آهنگساز و رهبر ارکست ایرانی و خالق بیش از ۷۵ اثر سمفونی، محمدرضا راشد محصل، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی سرای فردوسی و جلال خالقی مطلق، پژوهشگر، مردم شناس، شرق شناس و محصص شاهنامه اعطا شد.

منبع:مهر

دیدگاهی در “اعطای نشان ملی فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی به مولف کتاب «طبس شهری که بود»

  1. به نام خدا
    به عنوان یک شهروند مراتب سپاسگزاری خود را از جناب آقای مهندس یعقوب دانش دوست به خاطر کارهای خوبی که برای طبس نموده اند اعلام میدارم. اجرشان با خداوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 1 =