نوروزمان را با چهارشنبه سوزی تلخ نکنیم

امروز چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است و برخی از خانواده‌‌ها بی تفاوت از خطرات مواد محترقه به فرزندان خود اجازه بازی با این مواد را می‌دهند و گاهی نیز جوانان آگاهانه به سراغ مواد محترقه می‌روند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، آخرین چهارشنبه قبل از حلول سال جدید را چهارشنبه سوری می گویند، که البته شب آن، یعنی غروب سه شنبه مهم است نه خود چهار شنبه.

این جشن در بین نیاکان ما به جشن سوری مرسوم بود و یکی از مراسم بسیار جذاب و مفرح به شمار می آید.

سور به معنی سرخ می باشد و چون این جشن با برپا کردن آتش همراه است به این نام مرسوم گردید،آتش مظهر نابودی تاریکی و سیاهی است.

این دو واژه همان پلیدی و اهریمن هستند و روشنایی آتش پاکیزگی، طراوت، زندگی و سلامتی، سازندگی و پیشرفت را به همراه دارد.

همچنین با کمک آتش و نور که سمبل های خوبی هستند افراد امیدوارند که راه خود را در آخرین شبهای تاریک سال پیدا کنند و به روزهای آغازین بهار برسند.

اما امروز بیشتر آیین‌های چهارشنبه سوری به فراموشی سپرده شده و بیشتر این مراسمات به سمت ترقه بازی و بازی با مواد محترقه رفته است و از همین اول صبح روز سه شنبه گهگاه صدای ترقه به گوش میرسد.

در واقع یک آیین قدیمی و بی دردسر بوده اما چندین سال است که افراد آگاه و ناآگاه به وسیله مواد محترقه بلای جان خود و دیگران میشوند.

شب چهارشنبه آخر سالی که فقط پر از استرس است و اگر کسی در بیرون از منزل کاری داشته باشد ترجیح میدهد قید آن کار را بزند واقعا اگر لحظه ای فقط لحظه ای تفکر کنیم چه ارزشی دارد که با رفتارهای پرخطر سال خود را به اتمام رسانیم و سالی پر از درد و رنج را آغاز کنیم.

به راستی گذشتگان ما نیز در گذشته برای شاد کردن خود در روز چهارشنبه سوری نارنجک منفجر می‌کردند، باروت آتش می‌زدند و یا دست و پا، چشم و غیره خود را ناقص می‌کردند؟

در این بین از والدینی بی توجه به خصوص به نوجوانان خود گله بسیار است چرا که نوجوانان از روی ناآگاهی و فقط صرف تفریح، تفریحی بی آنکه بدانند چه خطرات و آسیب هایی ممکن است تا آخر عمر خود به دوش بکشند را انجام میدهند، از این جهت توصیه اکید میشود که والدین بسیار مراقب فرزندان خود باشند.

البته جایی بسی خوشحالی و امیدواری است که سال گذشته در طبس هیچ موردی از حادثه و یا مصدومیت به مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ طبس اطلاع داده نشده است.

این مورد نیز با توجه به افزایش آگاهی‌های مردمی و همت نیروی انتظامی شهرستان طبس و نقش بی بدیل رسانه ها است و امیدواریم که روز چهارشنبه نیز به خوبی و به سلامتی بگذرد بی آنکه خطری و آسیبی به کسی برسد.

گزارش: نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =