بارش ۱۰سانتیمتر برف در عشق آباد طبس پس از ۱۱سال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: پس از ۱۱سال برخی مناطق شهرستان طبس از جمله روستاهای عشق آباد در شبانه روز گذشته، ارتفاع برف به ۱۰سانتی متر رسید.

به گزارش طبس نیوز، سید ابوالحسن میرجلیلی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان بارندگی ۴۸ساعت گذشته در شهر عشق آباد را ۱۸.۵میلی متر ذکر کرد و افزود: در شبانه روز گذشته در تعدادی از ایستگاه های باران سنجی استان بارندگی نسبتا مناسبی ثبت و گزارش شد.

وی با بیان اینکه میزان بارش در برخی ایستگاه های استان تا ۴۰ میلی متر گزارش شد، تاکید کرد : با توجه به اخطاریه ها، پیش آگاهی های هواشناسی و اطلاع رسانی مناسب در استان در اواخر هفته گذشته انجام شد و نیز تدابیر اتخاذ شده در آغاز سال آبی ۹۶-۹۵ با وجود بارش برف و جاری شدن رواناب در شبانه روز گذشته به نسبت سال های قبل در برخی مناطق استان میزان خسارت وارده بسیار ناچیز بود.

وی تصریح کرد: در برخی شهرها از جمله بشرویه در شمال خراسان جنوبی ۱۴میلی متر بارندگی ثبت شد که این عدد برابر بارش یک سال زراعی در خشکسالی ترین شهرستان استان است.

وی با بیان اینکه بارش برف و باران در برخی مناطق استان باعث خوشحالی کشاورزان و دامداران منطقه شد ، یادآور شد: بازدید کارشناسان در سال جاری از راهها، سیل بندان ها، رودخانه ها، پل ها و … توسط کارشناسان مدیریت بحران استان، فرمانداری ها و دهیاری ها یکی از عوامل کاهش خسارت سیل در استان است.

میرجلیلی موارد خسارت در ۴۸ ساعت گذشته را تلف شدن ۲۰راس د ام، خسارت به ۲بندخاکی و آبگرفتگی پنج واحد مسکونی، و تخریب برخی راه های روستایی و عشایر عنوان کرد.

وی بیان کرد: با توجه به حجم بارندگی در ۴۸ساعت گذشته به دلیل تدابیر اتخاذ شده نسبت به پنج سال گذشته، شاهد کم ترین میزان خسارت ناشی از رواناب در استان بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: دمای هوا صبح روز شنبه در تمام شهرهای استان زیر صفر بود و با تلاش ماموران راهداری بیش از سه هزار کیلومتر راه با سه هزار و ۵۰۰ تن شن پاشی و نمک پاشی شد.

وی بیان کرد: با توجه به تردد مسافران تعدادی از استان ها از راه های خراسان جنوبی به دستور استاندار سیستم گرمایشی حسینیه ها و امامزاده ها در شبانه روز گذشته راه اندازی و بیش از یک هزار نفر اسکان داده شدند.

میرجلیلی اظهار کرد: جمعه شب ۸۰۰نفر درشهرستان های بیرجند، شربیشه و نهبندان اسکان داده شدند، تعدادی پتو و مواد غذایی میان آنها توزیع شد و مسافران با بازگشایی شریان های اصلی استان به سفر خود ادامه دادند.

وی به مردم روستاها ، دامداران و کشاورزان منطقه توصیه کرد در زمان برف و کولاک برای سرکشی از مزارع و آغل گوسفندان از منزل خارج نشوند.

وی ادامه داد: در این ارتباط با وجود تاکید فراوان در گذشته ۹نفر در سربیشه، نهبندان و درمیان از منزل خارج و گرفتار برف و کولاک شدند، که توسط امدادگران نجات یافتند.

به گفته میرجلیلی در نتیجه تدابیر اتخاذ شده تلفات انسانی ناشی از سیل در مقایسه با سه سال گذشته نیز صفر است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ارتفاع برف در بیرجند را در شبانه روز گذشته ۱۲سانتی متر و میزان بارندگی در ۴۸ساعت گذشته را ۱۵.۲میلی متر گزارش کرد.

بیشترین میزان بارش برف با ۱۵سانتی متر مربوط به سربیشه است همچنین بیشترین میزان بارندگی با ۳۷میلی متر در این شهر ثبت شد.
کمترین میزان بارندکی با نیم ملی متر مربوط به دیهوک طبس است.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی خراسان جنوبی روزشنبه گفت: با گذر موج بارشی از شرق کشور و جریان نسبتا پایدار در جو استان، انتظار می رود در ساعت های آینده شاهد افزایش سرما ، یخبندان و تشکیل مه در ارتفاعات و نواحی کوهپایه ای باشیم.

رضا برهانی افزود: بررسی همدیدی و آینده نگری نقشه های پیش یابی حاکی است، سرما تا روز دوشنبه ادامه دارد و پس از آن به تدریج تا پایان هفته از شدت سرما کاسته خواهد شد.

درحال حاضر تمام راه های استان باز و تردد خودروها در آن ادامه دارد؛ و به گفته پلیس راه عبور خودروها در مناطق کوهستانی و برفگیر تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =