طبل‌نوازان در طبس منادی سحرخیزان

امور فرهنگی و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در روزگاری که زنگ انواع ساعت‌ها، تلفن‌ها و زمان‌سنج تلویزیون‌ها برای بیدار کردن مردم با هم رقابت می‌کنند، طبل‌نوازان در طبس منادی سحرخیزان هستند.

طبس نیوز: امور فرهنگی و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در روزگاری که زنگ انواع ساعت‌ها، تلفن‌ها و زمان‌سنج تلویزیون‌ها برای بیدار کردن مردم با هم رقابت می‌کنند، طبل‌نوازان در طبس منادی سحرخیزان هستند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی طبس، در روزگاری که زنگ انواع ساعت‌ها، تلفن‌ها و زمان‌سنج تلویزیون‌ها برای بیدار کردن مردم با هم رقابت می‌کنند، طبل‌نوازان در طبس منادی سحرخیزان هستند.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان طبس گفت: طبل‌زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس، یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف این امر خیر به سال ۱۳۰۰ هجری قمری برمی‌گردد و ماندگاری آن نیز به دلیل موقوفه بودن و اجرای نیات خیر واقف است.

سیدمهدی قیصری در ادامه افزود: این طبل‌زنی برنامه و زمان‌بندی معین و سبکی خاص دارد، به این ترتیب که سه ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک(آماده باش)، دو ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل دو(بیدارباش)، و یک ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل سه (نزدیک شدن وقت اذان صبح) با سبک و سیاقی خاص نواخته می‌شود و مردم با نحوه زدن طبل متوجه می‌شوند کدام نوبت از مراحل طبل زنی است. هر نوبت طبل‌زنی حدود ۴ دقیقه طول می‌کشد وتا شعاع ۵ کیلومتری شهر شنیده می شده است.

وی در خصوص ابزار و ادوات طبل زنی تصریح کرد: طبل شامل دو قطعه ظروف استوانه‌ای شکل کوچک به نام چاشنی، سه ظرف استوانه‌ای شکل بزرگ به نام‌های سرنواز، بر دست و نقره است که هر یک، آهنگ مخصوص به خود را دارد.

قیصری گفت: علاوه بر سحرهای ماه مبارک رمضان هنگام رویت هلال ماه شوال واعلام عید سعید فطر به دستور حاکم شرع یک نوبت طبل ها نواخته می شود که مردم این مراسم را “شادیانه” می نامند.

گفتنی است مراسم طبل زنی طبس به شماره ۱۸۹ درفهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

طبل‌زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =