تبلیغ سنت حسنه وقف در جامعه، اجرای نیت واقفان خواهد بود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در برنامه زنده رادیویی گفت: تبلیغ سنت حسنه وقف در جامعه، اجرای نیت واقفان خواهد بود.

طبس نیوز:رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در برنامه زنده رادیویی گفت: تبلیغ سنت حسنه وقف در جامعه، اجرای نیت واقفان خواهد بود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی،حجت الاسلام محمد الهی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس در دوازدهمین برنامه رادیویی وقف میراث ماندگار با بیان اینکه گرچه در قرآن کریم آیه ای به صراحت دال بر وقفق وجود ندارد اما از آیات متعددی می توان وقف را به عنوان یکی از مصادیق بارز اعمال صالحه یا باقیات صالحات معرفی کرد و افزود: تبلیغ سنت حسنه وقف در جامعه، اجرای نیت واقفان خواهد بود.

وی اظهار کرد:پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز در زمان حیات گهربار خود، نه تنها در پی احسان و نیکی به اطرافیان و مسلمانان بودند بلکه به جهت آینده نگری و تامین منافع و مصالح مسلمانان به طور عملی به دیگران سنت نیکوی وقف را آموزش می دادند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس با بیان اینکه تاریخ اسلام آکنده است از موقوفات و صدقات ارزشمند این بزرگواران که مطالعه آنها ضرورت و اهمیت طرح بحث درباره وقف را نمایان می سازد تصریح کرد: اگر این سنت زیبا مورد تبلیغ وترویج قرار گرفته و همگان به آن هدایت و تشویق شوند، نه تنها آثار مثبت و ماندگار دنیوی بلکه ثمرات اخروی فراوانی نصیب واقف خواهد شد.

حجت الاسلام الهی  با اشاره به اینکه در قرآن، آیه ای که بر وقف و احکام آن صریحا دلالت کند، وجود ندارد بیان کرد: اما دانشمندان مسلمان و مفسران قرآن کریم از تمامیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده، چنین دریافته اند که وقف مورد تایید قرآن کریم است، زیرا اعمال خیر و صالح همواره در آیات این کتاب شریف و نورانی ستوده شده و بطور عموم هر آنچه که بر انجام کارهای نیکو و تشویق بدان دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت می کند.

وی با تأکید بر اینکه اسلام با این کار یک برنامه عالی انسانی را بنیانگذاری کرده است که در اثر آن عواطف بشر دوستی زنده شد بیان کرد: اسلام با این ابتکار تا آن جا در روح و اخلاق مردم اثر گذاشت که از مال خود چشم می پوشند و با وقف کردن قسمتی از اموال خویش به نفع کسانی که باید حمایت شوند، وسیله آسایش آنان را فراهم می کنند و نیازمندی های نسل های آینده را نیز از طریق وقف تامین می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابراز کرد:پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) گذشته از اینکه به فقرا، ضعفا، مستمندان و قشرهای محروم اجتماع کمک می کردند، آیندگان را نیز فراموش نمی کردند و با به جا گذاشتن صدقات و موقوفات زیادی از املاک و زمین ها و اموال خویش، سنت حسنه وقف را پایه ریزی کردند.

حجت الاسلام الهی ادامه داد:گذشته از اینکه پیامبر اکرم(ص) و خاندان آن حضرت درباره وقف مردم را تشویق می کردند، خود از نخستین کسانی بودند که اقدام به وقف املاک شخصی کرده و آثار خیری به عنوان وقف برای اعقاب و طبقات بعد از خود به جای گذاردند و وقف نامه هایی تنظیم کردند.

وی احیا و نوسازی موقوفات را یکی از راه های مهم ترویج فرهنگ حسنه وقف در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت ها در جهت نهادینه کردن فرهنگ دینی وقف در جامعه بهره گرفته شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس  با بیان این که متأسفانه برخی موقوفات به دلیل بی توجهی و نظارت دقیق به مالکیت افراد خاصی در می آید از مسؤولان اوقاف خواست تا با جدیت بیشتری این گونه مسائل را پیگیری کنند.
حجت الاسلام الهی به اهمیت و جایگاه سنت حسنه وقف در اسلام اشاره و گفت: وقف به عنوان یکی از سنت‌های الهی همواره برطرف کننده بسیاری از نیازهای جامعه بوده است.

وی با تاکید بر لزوم احیای فرهنگ وقف در جامعه افزود: احیای سنت آسمانی وقف و توجه به ترویج فرهنگ معنوی و تبیین احکام مربوط به این صدقه جاریه امری ضروری است که باید نسبت به آن برنامه ریزی و اهتمام لازم صورت گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس احیاء و حرکت در مسیر پویایی موقوفات را ضروری دانست و گفت: وضعیت وقف در کشور باید از حالت رکود خارج شده و به یک شرایط پویا و کارآمد تبدیل شود.

حجت الاسلام الهی حفظ، حراست و احیای موقوفات را یکی از مهم ترین راه های ترویج فرهنگ حسنه وقف در جامعه دانست و خاطرنشان کرد:وقف یکی از سنت های مورد تأکید اسلام و ائمه اطهار(ع) است که به برکت انقلاب اسلامی در کشور گسترش یافته است.

وی با تأکید براین که سازمان اوقاف باید تلاش کند موقوفات قدیمی را به حالت پویا و کارآمد تبدیل کند، ادامه داد: متأسفانه برخی از موقوفات به همان شیوه قدیمی باقی مانده اند و بازده مناسبی ندارند این در حالی است که می توان با برنامه ریزی و طراحی از آن به نحو مناسب تری بهره برداری کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس ترویج سنت حسنه وقف را یکی از راه های ترویج شعائر اسلامی دانست و بیان داشت: عمل به نیت واقفان از وظایف مهم مسؤولان اوقاف است که باید به نحو احسن انجام دهند.

حجت الاسلام الهی با بیان این که موقوفات باید با نیازهای روز جامعه مطابقت داشته باشد، ادامه داد: کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وقف حلال بسیاری از مشکلات جامعه امروز است.

وی از وقف به عنوان میراث جاوید و ماندگار یاد کرد و افزود: از آن جایی که انسان به طور فطری میل به جاودانه شدن دارد، وقف از جمله ابزارهایی است که می‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز فطری بشر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 13 =