هنر طبس گلشن تشنه حمایت

کویر طبس هنرمندپرور است. یک استکان چای گرم که مهمان هنرمندانش می‌شوی، همت اوج گرفتنی در دنیای هنر را در جملاتی که هنرمندانه ادا می‌کنند، پیدا می‌کنی. همانند «حمیدرضا نظری»، او مسئول انجمن شعر طبس است.

طبس نیوز: کویر طبس هنرمندپرور است. یک استکان چای گرم که مهمان هنرمندانش می‌شوی، همت اوج گرفتنی در دنیای هنر را در جملاتی که هنرمندانه ادا می‌کنند، پیدا می‌کنی. همانند «حمیدرضا نظری»، او مسئول انجمن شعر طبس است.

وی‌می گوید: هنرمندان مستعد فراوانی در این خطه کویری فعال هستند و در صورتی که مورد حمایت واقعی متولیان فرهنگ و هنر استان واقع شوند، در آینده شاهد معرفی هنرمندان بزرگی از این دیار به کشور خواهیم بود.

نظر او این است که شهر طبس کمی بالاتر از دیگر نقاط در خراسان جنوبی است. دلیل هم می آورد که بسیاری از شعرای جوان و پیشکسوتان طبس در جشنواره های مختلف کشوری مقام های زیادی به دست آورده اند.

او و همکارانش برای ارتقای هنر شاعری فعالیت های زیادی انجام می دهند.

به عنوان مثال چندی پیش کارگاه آموزشی تدریس ادبیات و فنون شعر معاصر با حضور تعدادی از شعرا در دیهوک برگزار شد که به گفته او خیلی تاثیرگذار بود.خود او در دیدار تعدادی از شعرای کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته است، از برخی شاعران موفق دیگر هم نام می برد که «حسین پوری» یکی از آن هاست و دیوان اشعار وی و چاپ تعدادی از رباعی های این شاعر هم در کتاب «چاره ها» گزیده رباعی های معاصر در ۳۰ سال اخیر منتشر شده است. این فعال هنری باور دارد که برای بهتر شدن وضعیت هنر در طبس مهم ترین اقدام تامین نیازهای آموزشی و اعتبار است.

این ضرورت به گفته وی، حلقه ای گمشده در عرصه فرهنگ نه تنها طبس بلکه استان است، چون به طور معمول اعتباری برای هنرمندان در نظر گرفته نمی شود.

او از انجمن شعر طبس که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در آن آغاز کرده است، می گوید، انجمنی که حدود ۲۰ شاعر برای رونق آن فعالیت می کنند، ۸ نفر این شاعران زن و ۱۲ نفر دیگر مرد هستند، این گروه زمانی که طبس جزئی از استان یزد بود، فعالیت هایی چون دیدار با شعرای یزد، برپایی اردوهای برون شهری و سفر به دیگر نقاط کشور، برگزاری ورک شاپ و … انجام می داد و پس از الحاق طبس به خراسان جنوبی علاوه بر اجرای دیگر برنامه ها، در جشنواره شعر استانی فجر که در خوسف برگزار شد، شرکت کرد.

وی مسئولیت کانون هنرمندان بسیج را هم بر عهده دارد. در این کانون نیز برنامه هایی چون برپایی اردوها و برگزاری جشنواره در رشته های مختلف هنری ساماندهی شده است و برای هر گروه مدیری تعیین و دوره های آموزشی با هدف بالابردن سطح اطلاعات هنری هنرمندان برگزار می شود.

«حمیدرضا نظری» خاطرنشان می کند: هنرمندان عضو این کانون در قالب انجمن های نمایش ادبی، ادبیات داستانی و عکس ساماندهی شده اند، اعتبارات هم از محل منابع مالی کانون بسیج هنرمندان طبس تامین شده است، البته پس از الحاق به خراسان جنوبی، با سازمان بسیج هنرمندان استان ارتباط برقرار کرده اند و هر چند قول حمایت به آن ها داده اند ولی به گفته وی تاکنون اعتباری به هنرمندان بسیجی پرداخت نشده است.

یکی از هنرمندان دیگر طبس که علاوه بر فعالیت در زمینه هنرهای تجسمی با راه اندازی موسسه فرهنگی _هنری تک منظوره فعالیت می کند، می گوید: از زمان تاسیس این موسسه در سال ۹۰ دو بار شرایطی برای فروش تولیدات هنری هنرمندان این شهرستان فراهم کردیم که آثار به فروش رفته در رشته های هنری خوشنویسی، نقاشی، نقاشی خط، کار برجسته روی چوب، گرافیک و… بوده است.

«برقی» می افزاید: در مجموع ۴۰ اثر برای فروش عرضه و از این تعداد ۱۲ اثر توسط بازدیدکنندگان خریداری شد.

وی برای آموزش رشته های مختلف هنری هم فعالیت کرده است. دوره های آموزشی با جذب استادان استان و کشور برگزار شده و موفقیت هایی به دست آمده است اما درخواست حمایت از دستگاه های فرهنگی و هنری دارد چون بخش هنر برگشت سرمایه ندارد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس هم با بیان این که قدمت فرهنگی این شهرستان به گذشته های دور بر می گردد و ناصرخسرو در سفرنامه خود به توصیف وضعیت این شهر پرداخته است، می گوید: بارگاه منور امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) برادر بزرگوار امام رضا(ع) در این منطقه بیانگر اهمیت طبس است چون وجود این بارگاه در این شهر تاثیر بسیاری در وضعیت فرهنگی آن داشته است.

«سنچولی» با اشاره به این که امام رضا(ع) در نامه ای به حاکم وقت طبس از او می خواهد که برادر ایشان که در این منطقه است، مورد توجه قرار گیرند، می افزاید: باغ گلشن یکی از مظاهر فرهنگی طبس است و کتابخانه ای با قدمت زیاد که به حدود سال ۱۳۱۳برمی گردد در این شهر وجود داشته است که در زلزله سال ۱۳۵۷تخریب و ساختمان دیگری به جای آن احداث شد.

همچنین سردر ورودی باغ گلشن هم نشانگر بخش دیگر فرهنگ این منطقه بود که بر اثر زلزله تخریب و پس از آن سردر جدیدی ساخته شد.

وی از نبود مجتمع فرهنگی و هنری با وجود پیگیری های زیاد در این زمینه به عنوان یکی ازمشکلات حوزه فرهنگ طبس یاد می کند و ادامه می دهد: تا قبل از الحاق طبس به خراسان جنوبی، مسئولان مربوط دراستان یزد پیگیری هایی در این مورد انجام دادند اما نمی دانم به چه دلیل برای احداث مجتمع فرهنگی و هنری در طبس ارزش و اهمیت زیادی قائل نمی شدند. این درحالی بود که در بعضی از شهرستان های آن استان، دو مجتمع فرهنگی و هنری و حتی در بعضی از روستاهای بزرگ و بخش های آن این مجتمع ها احداث شده بود و در یک کلام می توان گفت که در این مورد در سال های گذشته به طبس جفا شد.

وی با تاکید بر این نکته که ایجاد مجتمع فرهنگی- هنری در طبس موجب تحول و دگرگونی در وضعیت فرهنگی این شهر می شد، تصریح می کند: پس از الحاق طبس به خراسان جنوبی پیگیری های لازم در این زمینه انجام شد و قرار است زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع در یکی از مناطق مناسب طبس برای احداث این مجتمع فرهنگی و هنری پیش بینی و کارهای مقدماتی آن انجام و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تامین اعتبار زمینه احداث آن فراهم شود.

وی انجمن های شعر، عکس و…را ازجمله انجمن های فعال در این شهرستان اعلام می کند و می گوید:تاکنون دو آموزشگاه هنری در طبس راه اندازی و برای ایجاد دو آموزشگاه هنری دیگر هم متقاضی وجود دارد.

همچنین۳۷کانون فرهنگی هنری مساجد دراین شهرستان وجود دارد که ۲۰کانون در شهر طبس است و به لحاظ گستردگی این شهرستان در عشق آباد، اسفندیار و نایبند هم به شکل پراکنده کانون های فرهنگی- هنری مساجد ایجاد شده است. با پیگیری که پس از الحاق طبس به خراسان جنوبی شد، نمایندگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در طبس راه اندازی و یکی از همکاران ما به عنوان مسئول آن معرفی شد تا هر چند این کانون ها در گذشته پویا بوده اند ، با فعالیت هایی که در آینده در آن ها انجام می شود ازگذشته پویاتر شوند.

وی تعداد کارکنان شاغل در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس را ۷ نفر می داند و می افزاید:از این نظر مشکلی نداریم و مهم ترین مشکل نبود مجتمع فرهنگی هنری در طبس است که به دلیل نداشتن مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه های کتاب و هنر آن ها را در سالن فرمانداری و دانشگاه پیام نور برپا می  کنیم، در حالی که برگزاری نمایشگاه های کیفی یکی از شاخص های فرهنگ در شهرستان است.

کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که مسئولیت فعالیت های حوزه عکس این شهرستان را بر عهده دارد، می گوید: حدود ۱۰ نفر به شکل جدی در این شهرستان عکاسی می کنند ولی ۳۰ تا ۴۰ نفر از علاقه مندان به عکاسی در کارگاه های آموزشی که با حضور «سعید محمودی» از ناوه، استاد «علی قلم سیاه» و «آرش حمیدی» برگزار می کنیم، شرکت می کنند که از این تعداد ۷۰ درصد آقایان هستند و تلاش می کنیم تا هر فصل یک کارگاه آموزشی به همراه اردوی عکاسی برپا شود و این امر در خروجی سطح کیفی حاضران تاثیر زیادی داشته است.

سید «حمید حقی» که مدرک کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دارد و تاکنون در جشنواره های مختلفی چون جشنواره عکس رضوی در تبریز، جشنواره عکس نماز در قزوین و جشنواره ایثار در یزد حضور داشته و مقام هایی نیز کسب کرده است، می افزاید: «هادی یعقوبیان»، یکی از عکاسان طبس هم در جشنواره های گوناگون عاشورایی یزد و جشنواره عکس رضوی حضور داشته و مقام هایی را از آن خود کرده است.

با وجود این که هیچ یک از عکاسان طبس در این رشته تحصیل نکرده اند و تحصیلات آن ها در رشته های گرافیک، صنایع دستی و…بوده است ولی در ۱۰ سال گذشته و در عید نوروز نمایشگاه های عکس در سردر باغ گلشن با موضوع طبیعت، جاذبه های طبیعی کویر و… برگزار کرده ایم که با استقبال روبه رو شد.

وی نیز مهم ترین مشکل را نبود مجتمع فرهنگی و هنری و نگارخانه ای مناسب برای برپایی نمایشگاه های هنری می داند و می گوید: به همین دلیل مجبوریم با وجود محدودیت در این زمینه نمایشگاه هایی را برگزار کنیم.

معاون امور مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اعلام این که هنوز زمین مربوط به احداث مجتمع فرهنگی و هنری طبس مشخص نشده است، می گوید:در چند مکان زمین هایی برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری طبس پیش بینی شده ولی هنوز زمین مورد نظر مشخص نشده است.

«جعفری» در پاسخ به این که آیا اعتباری برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه در سال ۱۳۹۲ مصوب شده است یا خیر؟ می افزاید: از محل قانون بودجه سال ۹۲ مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال مصوب شده که هر چند این مبلغ کم است ولی موجب می شود تا در سال های آینده هم در بودجه سالانه مبالغی در این زمینه در نظر گرفته شود.

–منبع: خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =