بخش کشاورزی و دامداری شعار‌بردار نیست عمل می‌خواهد

در هفته کشاورزی ۳۶ کشاورز و ۱۱ شبان نمونه در استان خراسان جنوبی انتخاب شدند که از این میان ۴ کشاورز و یک شبان از شهرستان طبس مورد انتخاب و تجلیل قرار گرفتند.

طبس نیوز: در هفته کشاورزی ۳۶ کشاورز و ۱۱ شبان نمونه در استان خراسان جنوبی انتخاب شدند که از این میان ۴ کشاورز و یک شبان از شهرستان طبس مورد انتخاب و تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار طبس نیوز، در هفته جهاد کشاورزی، جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی تولیدکنندگان نمونه و برگزیدگان بخش کشاورزی این استان را معرفی کرد که از ۳۶ کشاورز و ۱۱ شبان برگزیده، ۴ کشاورز و یک شبان طبسی هستند.

مسعودرضا بندگی به عنوان تولیدکننده نمونه جو، یوسف‌علی یوسفی به عنوان تولیدکننده نمونه خرما در بخش تولیدات گیاهی و در بخش دام و طیور و آبزیان، سید مهدی حقی به عنوان پرورش‌دهنده نمونه ماهیان گرم‌آبی و شبان نمونه حسن ده‌نورد، در بخش آب و خاک و صنایع کشاورزی کارخانه سبزی خشک‌کنی پودینه طبس با مدیر عاملی علی حسینی از برگزیدگان طبسی انتخاب شده در بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی هستند.

آقای مسعودرضا بندگی یکی از چهار کشاورز برتر شهرستان است که طی دو سال متوالی به عنوان تولیدکننده نمونه جو برگزیده شده است.

او متولد سال ۱۳۴۸ دارای سه فرزند است که موفق شده از هر هکتار زمین کشاورزی خود ۷ تن و ۹۳۰ کیلوگرم جو برداشت نماید در حالی که میانگین برداشت از هر هکتار زمین زراعی ۳.۵ تن می‌باشد.

این عوامل باعث شد تا پایگاه اطلاع‌رسانی طبس نیوز با این کشاورز نمونه مصاحبه‌ای داشته باشد.

جناب آقای بندگی چطور شد که وارد بخش کشاورزی شدید ؟
پدرم کشاورز بود و خودم هم همراه پدر کشاورزی می‌کردم از کوچکی با کشاورزی آشنا بودم.

کار خودتون رو چطور شروع کردید و با چه هزینه ای؟
حدود ۲۶ سال است که به کار کشاورزی مشغول شدم. زمین موروثی به من رسیده، کار کشاورزی را با هزینه زیادی به اینجا رسانده‌ام که این هم با توجه به خشکسالی‌ها در حال خاموش شدن است.

از دولت تسهیلات هم گرفته‌اید؟
قبلا بله در سال‌های گذشته گرفتم و اینجا جا دارد از بانک کشاورزی شعبه طبس، ریاست و کارکنانش که که با وجود خشکسالی‌ها با کشاورزان همکاری میکنند صمیمانه تشکر کنم.

از چه روش‌هایی در کشاورزی استفاده می‌کنید؟
از روش نیمه‌مکانیزه و ریز مغزی. از مهندسین جهاد هم تا حدودی راهنمایی میگیریم.

به نظر شما نقاط قوت کشاورزی در طبس چیست ؟
یکی از نقاط قوت بارز کشاورزی در طبس این است که بیشتر اقلام کشاورزی قابل کشت است و سازگاری دارد از برنج گرفته تا درخت زرشک که البته این با حمایت مسئولان امکان‌پذیر است.

از نقاط ضعف کشاورزی در طبس بفرمایید؟
مشکل عمده در طبس مشکل آب و نزولات آسمانی است. همچنین مشکل خشکسالی، نهاده‌های کشاورزی، هوای طبس و کویری بودن منطقه.

نحوه استفاده از کود شیمیایی چگونه است؟
به علت گرانی کود شیمیایی و کمبود آن بیشتر از کودهای ریز مغزی که مورد تایید کارشناسان هست به صورت محلول پاشی و آبیاری استفاده می‌شود.

آقای بندگی آیا قصد گسترش فعالیت کشاورزی خود را دارید؟
اگر نقدینگی باشد و دولت هم حمایت کند، بله.

رمز موفقیت شما در این که کشاورز نمونه شده‌اید چیست؟
کشاورز نمونه ما نیستیم بلکه همه کشاورزان طبسی‌اند که با بی‌آبی و خشکسالی می‌جنگند.

اما از عوامل این موفقیت استفاده از بذور اصلاح شده، رعایت میزان بذر مصرفی در هکتار و رعایت کاشت، اعمال روش آبیاری مناسب منطقه طبق توصیه‌های کارشناسان مربوطه، تغذیه گیاهی مناسب با استفاده از کود‌های پر مصرف و کودهای ریز مغزی طبق آزمون خاک، رعایت تاریخ برداشت و استفاده از وسایل مکانیزه بوده است.

مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن مواجه شدید چیست؟
مشکلات زیاد است. برای بهسازی دامداری در یک سال اخیر گرفتن مجوز برای برج ۴۰ طبقه در تهران راحت‌تر از گرفتن پروانه بهسازی یک آغل در یک روستای هشت خانواری است. هزار جا برای استعلام می‌برند و دست آخر هم اندر خم یه کوچه‌ایم و جوابگو نیستند آیا همین‌طور می‌خواهیم امنیت غذایی را حفظ کنیم آیا فرمایش مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و اراده جهادی نامیدند این‌گونه می‌خواهیم پیشرفت کنیم و این‌گونه می‌خواهیم به حرف رهبرمان جامه عمل بپوشانیم.

چرا کشاورز و دامدار باید وقت خود را در کاغذ بازی‌های اداری بگذراند. از مسئولین می‌خواهم این مشکلات و کاغذ بازی‌ها را از جلو راه دامداران و کشاورزان بردارند. بخش کشاورزی و دامداری شعار‌بردار نیست عمل می‌خواهد. کشاورزان بیمه نمی‌شوند و کارفرمایان بخش کشاورزی از معافیت بیمه‌ای برخودار نیستند.

آینده کشاورزی را در طبس چگونه می‌بینید؟
خراب و اسفناک. سن کشاورزی خیلی بالاست و جوانان رغبتی برای کشاورزی ندارند روستایی که نزدیک ۲۵ خانوار داشته الان ۸ خانوار دارد با توجه به اینکه این روستا آب و برق هم دارد و به تبع این خالی شدن روستاها پیشروی کویر است امیدواریم با آمدن وزیر کاردان و متعهد جناب آقای مهندس حجتی در دولت تدبیر و امید کاری شود که کشاورزان در روستاها ماندگار و به حاشیه شهرها نیامده و کارگری نکنند. وقتی مشکلات کماکان ادامه داشته باشد و برطرف نشود کشاورزان چاره‌ای نخواهند داشت جز این که کارشان را رها می‌کنند و عطای آن را به لقایش می‌بخشند.

در پایان توصیه شما به جوانان و دانشجویان رشته کشاورزی چیست؟
جوانان به این سمت بیایند چرا که بهبود آینده کشور در گرو امنیت غذایی است.

بابت شرکت در این مصاحبه از شما سپاسگذاریم و امیدوار هستیم هر چه زودتر مشکلات بخش کشاورزی شهرستان حل شود.
من هم از شما تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت دارم.

خبرنگار: نجفی

دیدگاهی در “بخش کشاورزی و دامداری شعار‌بردار نیست عمل می‌خواهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − دو =