معلولان؛ فراموش‌شدگان در شهرسازی

با وجود تصویب قوانین مختلف برای حمایت از معلولین اما شواهد نشانگر این است که این قوانین و مقررات با نظارت کمی همراه بوده‌اند و خصوصا در شهر طبس این قوانین به فراموشی سپرده شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، جلسات متعددی پیرامون مناسب سازی معابر و اماکن برای معلولین برگزار شده است اما باید دید خروجی این نشست‌ها و جلسات چه بوده است.

برخی مسئولین مناسب سازی و ارائه خدمات را بیشتر، لطفشان در حق معلولین میدانند حال این که بنا بر قانون وظیفه آنان تأمین خدمات و مناسب سازی اماکن برای معلولان همچون افراد عادی است.

بنا بر قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر‌ و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای‌ معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره دو از ماده دو از این قانون، شهرداری‌ها را موظف می‌کند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد‌ از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را‌ رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.

و در تبصره سه از همین ماده سازمان بهزیستی کشور را به عنوان نهاد نظارت و اخذ گزارشات معرفی می‌نماید.

حال سوال این است که این نهاد‌های نظارتی چقدر به وظایفشان عمل کرده‌اند؟

شاید همه ما آن کودک طبسی که از ناحیه پا دچار معلولیت بود و عاشق تحصیل بود و گزارش راه ندادن آن به مدرسه را چندین بار از شبکه های مختلف سیما پخش نمود را به خاطر داشته باشیم اما باعث تاسف است که با وجود این همه تلاش باز هم شرایط تحصیل برای او فراهم نشد.

شاید باز هم مسئولین فکر می‌کردند راه دادن آن کودک به مدرسه لطفشان در حق آن کودک خواهد بود که آن را از لطفشان محروم ساختند اما بنا بر قانون کلیه معلولان نیازمند واجد شرایط می‌توانند از آموزش رایگان در تمام مقاطع تحصیلی و درکلیه واحدهای آموزشی بهره‌مند گردند.

و اما آن کودک نمونه‌ای بوده است از کودکانی که رسانه‌ای نشدند و شاید عشقشان برای تحصیل بیش از او نیز بوده و از تحصیل به علل مختلف محروم مانده‌اند.

راه عبور یکی از مؤسسات خیریه طبس در یک روز بارانی

آیا یک معلول حق یک زندگی عادی را ندارد؟ یادمان باشند فاصله تا صندلی چرخ‌دار فقط یک آن است.

و همچنان قصه بی مهری ادامه دارد…

 

معلولی که روی ویلچر بود می‌گفت: خسته ام از غریبگی و نگاه های ترحم آمیز، من تمام کارهایم را خودم انجام می‌دهم ولی وقتی از خانه بیرون می‌آیم همیشه محتاج دیگرانم که دستی پیدا شود و ویلچر مرا بلند کند تا از پله ها بالا ببرد.

آنها حتی برای رفتن به امامزاده مشکل دارند علاوه بر رمپ‌های غیر استاندارد امامزاده، میله‎های یو شکل و زنجیرهای قفل شده جلو رمپ‎ها انگار می‎گویند ورود معلولان ممنوع!

داروشفای حضرت ابوالفضل(ع) که رمپ آن شیب بسیار تند و سطح آن بیشتر شبیه سرسره است تا رمپ!

جای تاسف دارد که هیچ اداره‌ای به جز اداره بهزیستی در طبس مناسب‌سازی نشده است.

رمپ غیراستاندارد با شیب تند و عدم نصب میله دستگرد – کمیته امداد طبس

بانک ها هم دست کمی از ادارات ندارند و البته جا دارد که از بانک انصار و بانک ملی شعبه مرکزی که صد در صد مناسب سازی شده تقدیر شود.

۱۱۴۸ نفر معلول در طبس شناسایی شده‌اند

عباس باقری مسئول توان‌بخشی و کمیته مناسب‌سازی بهزیستی طبس در این رابطه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری طبس گفت: تعداد ۱۱۴۸ نفر معلول در طبس شناسایی شده‌اند که ۶۵۰ نفر در شهر و بقیه در روستا، در بخش دستگردان ۳۷۰ نفر و در بخش دیهوک ۱۸۰ نفر معلول هستند.

وی گفت: خدماتی که به معلولین ساکن روستا ارائه می‌‌شود در طرح سی بی آر که به عنوان توان بخشی مبتنی بر جامعه شناخته می شود در سطح روستاها از طریق دهیاری‌ها ارائه می‌شود.

باقری گفت: در زمینه مناسب سازی اولین جلسه در خردادماه ۹۳ در محل فرمانداری برگزار شد و مصوب شد کمیته‌ای فنی از اعضای بهزیستی، فرمانداری، نظام مهندسی، شهرداری و مسکن راه و شهرسازی تشکیل شود.

وی ادامه داد: وظیفه آن‌ها این است که اماکن عمومی و اداری سطح شهر را بازدید کنند و اگر جایی نیازی باشد به صورت کتبی به ادارات و بانک ها ارائه می‌شود.

وی افزود: از هر اداره یک نفر به کمیته مناسب‌سازی معرفی می‌شود، ما تیم را تشکیل داده و تاریخ‌های مشخص را برای بازدید برنامه‌ریزی می‌کنیم.

عباس باقری خاطر نشان کرد: در مرحله اول بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری مورد نظر است مخصوصا بانک ملت که معلولین بیشترین مراجعه را به آن‌جا دارند و بانک مسکن که اکنون ساختمان آن در حال نوسازی است.

وی ورودی مکان، درب کشویی، سرویس بهداشتی ویژه معلولین و ارتفاع آبخوری را چهار موردی برشمرد که در هر مکان برای مناسب سازی در نظر گرفته میشود.

باقری تاکید کرد: بعد از ماه مبارک رمضان اماکن اداری مثل فرمانداری و اداراتی که بیشترین مراجعه را دارند مثل اداره آب، برق، گاز، شهرداری و مخابرات مورد بازدید قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: مرحله بعدی اماکن عمومی مثل باغ گلشن و امام‌زاده(ع) خواهد بود.

 

ایجاد رمپ از مهم‌ترین نماد‌های مناسب‌سازی است / مناسب سازی همکاری همه سازمان ها و دستگاه ها را می‌طلبد

مسئول توانبخشی بهزیستی طبس با اشاره به این که ساخت رمپ استاندارد و دستورالعمل مشخصی دارد، گفت: ایجاد رمپ از مهم‌ترین نماد‌های مناسب‌سازی است و شیب رمپ استاندارد ۵ تا ۸ درصد است و هر چه طول رمپ اضافه شود سطح شیب کمتر می‌شود.

باقری گفت: طبق طرح آزمایشی که در سال ۹۱ از طریق بهزیستی کشور اجرا شد، تمام اماکن و حدود ۱۳۸ نقطه مورد بازدید قرار گرفت که ۹۰ درصد مناطق بازدید شده نیاز به مناسب سازی دارد و تا سال ۹۳ فقط ده درصد پیشرفت کرده است.

وی با بیان این که مناسب سازی همکاری همه سازمان ها و دستگاه ها را می‌طلبد، گفت: در حال حاضر فقط اداره بهزیستی و بانک ملی شعبه مرکزی و بانک انصار به طور صد در صد مناسب سازی شده است.

باقری در مورد مراکز توانبخشی طبس گفت: مراکز روزانه در سطح شهرستان ۶ مرکز است، سه مرکز مربوط به عقب‌مانده‌های ذهنی، یک مرکز مربوط به بیماران روانی مزمن و یک مرکز مربوط به سالمندان است و اخیرا نیز یک مرکز شبانه روزی افتتاح شده است.

مسئول توانبخشی بهزیستی طبس بیان کرد: خدمات ارائه شده در مراکز روزانه بر اساس نوع مرکز خدمات متفاوت است به عنوان مثال در مراکز نگهداری عقب‌مانده‌های ذهنی خدمات آموزشی شامل مهارت های خودیابی، شناخت رنگ‌ها و در مراکز حرفه‌آموزی که مخصوص سنین بالای ۱۴ سال است حرفه‌های ساده از قبیل نقاشی، معرق‌کاری که با هماهنگی فنی‌حرفه‌ای و سر‌فصل‌های آموزشی آن از این مرکز گرفته میشود و در پایان جهت اخذ گواهی مهارت درجه سه با توجه به اینکه معلول ذهنی هستند صادر می‌گردد.

باقری گفت: برای سالمندان نیز علاوه بر دوره‌های دینی و قرآنی، آموزشی و سواد‌آموزی، خدمات توانبخشی هم مانند کار درمانی، فیزیوتراپی، ویزیت هفتگی پزشک و پرستار به آنان ارائه می‌شود.

گزارش: ساره نجفی

10 دیدگاه دربارهٔ «معلولان؛ فراموش‌شدگان در شهرسازی;

  1. با سلام
    دستتون درد نکنه/خیلی زحمت کشیدید!
    مشکل معلولین فقط رمپ نیست عزیزان!
    کاش می شد یه نیم خطی هم در مورد مسکن چهار پنج ساله که هنوزم بلاتکلیف مونده نظر برخی معلولین رو می گرفتین!!!
    مسکن های واقع در بلوار امام موسی کاظم (ع) زیباشهر همچنان در هاله ای از ابهام است/ هرچند از برخی معلولین اقساط زمین گرفتن و حتی مالکیت زمینها هم معلوم نیست از کدام ارگان است!!!

  2. این خبر نوید دهنده ظهور یک خبرگزاری مردمی در بین مردم شهرستانه انشالله مسئولان به این قبیل خبرها توجه کنند و انشالله شاهد ادامه دار بودن درج این گونه خبرها در این خبرگزاری باشیم.
    خبرتون عالی بود هم متن و تصاویری که کار کرده بودید فوق العاده بود/خدا قوت

  3. با ابراز سلام و عرض خدا قوت خدمت شما همشهریان..
    تمام خبر و مصاحبه را خواندم؛ درود به غیرتتون که بی ادعا زحمت می کشید؛ معلولان هم از جنس خودمونن که باید با مناسب سازی اماکن بهشون کمک کرد.یکی از اطرافیان ما معلوله به طوریکه واسه جا به جا کردنشون مجبورن بیشتر اوقات بلندش کنند که واقعا شرمنده میشم وقتی این مشقت را می بینم. اگه یه لحظه به این فکر کنیم که خدایی نخواسته خودمون یه روزی جا اینا قرار گرفتیم آیا همان انتظار را از مسئولان خواهیم داشت که در حال حاضر داریم؟ تو ماه عسل هم نشون داد که اون خانم معلول چه عشق قشنگی به اون دختر کوچولوی کر و کور و لالی داشت که تازه ایشون رو هم از بهزیستی تحویل گرفته بودن.. واقعا دلشون خیلی دریاییه اگه کنارشون بشینی و ازش بخوای چارکلام باهات حرف بزنن. واقعا چیزهایی رو میگن که اگه صدبارم بهشون گوش بدی بازم ارزش شنیدن دارن.. مبادا خدمت به معلولین فقط به همین دوازدهم آذر که تو تقویم ها آوردن بسنده بشه. باید اونا رو به چشم پدر، مادر، برادر و خواهر خودمون به حساب بیاریم و هر طور که از دستمون بر میاد بهشون کمک بکنیم. سپاس از شما.

  4. سلام
    خدا رو شکر یکی به داد دل معلولین رسید
    ان شاء الله تلنگری باشد برای مسئولان شهرستان تا به داد دل مظلوم برسند
    درود بر شما در نشر خبر

  5. جای تاسف داره که معلولین رو جز شهروند به حساب نیاریم مسولای طبسی که انگار همه خواب تشریف دارین ای کاش جای این همه ریخت و پاشای اضافه فقط یه رمپ مگه چقده خرجش فقط یه رمپ استاندارد بزارن.همین جور که پول واسه فضا سبز و تزیینات داخلی و بنرهای رنگارنگ و …خرج میکنید
    اون دارو شفا رو خوب اومدین ما یه معلول داریم که بنده خدا اگه دورو برش نبودیم ویلچرش میخواست کلا چپه بشه و برگرده.
    گزارش خوبی بودو نیاز بود واقعا. فقط امیدواریم خفتگان بیدار شوند.

  6. ممنونم از خبر خوبتون/معلولین خیلیاشون قدرت تفکر و یا پشتکار بیشتری از ماها دارن ک با بی توجهی بهشون نباید حقشون پایمال شه/خدا بهشون عزت بیشتر عنایت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =