هجوم مارها به حاشیه شهر طبس

طبس نیوز- به اعتقاد کارشناسان ، ورود مارها به حاشیه شهر طبس پیامد حوادث زیست محیطی در این منطقه است که لازم است به دقت مورد توجه قرار گرفته و ضمن برخورد اصولی کوتاه مدت، برنامه های بلند مدت برای رفع آن تدوین و اجرا شود.

به گزارش طبس نیوز، رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس ، ‌خشکسالی را عامل افزایش ورود مارها به حاشیه این شهر دانست و گفت: افت باران و خشک شدن چشمه و برکه های آب سبب شده برخی حیوانات و خرندگان چون مارها برای تامین آب به حاشیه شهر پناه آورند.

مرتضی تقی زاده افزود: البته در سالهای قبل نیز گاهی ورود مارها به حاشیه شهرها مشاهد می شد که بیشتر آنها به دست مردم کشته می شد و اطلاع رسانی در این زمینه صورت نمی گرفت.

وی اظهار کرد: هم اینک با اطلاع رسانی و ارتقاء فرهنگ محیط زیستی، شهروندان در صورت مشاهده حیوانات حیات وحش، مار و پرندگان صدمه‌ای به آنها نمی زنند و مراتب را به اداره محیط زیست اطلاع می دهند که مصداق بارز این ادعا تحویل ۲۰ گونه مختلف پرنده و پستاندار از ابتدای سال جاری به این اداره بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: دلیل دیگر مشاهده مارها، صید آن ها به ویژه مارهای سمی از سوی برخی افراد سودجو است که با هدف تهیه سم و فروش آن به شرکت های سرم سازی صورت می گیرد که این اقدام بدون اخذ مجوزهای لازم جرم بوده و مستوجب عقوبت قضایی میباشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در خصوص تفاوت مارهای سمی و غیر سمی گفت: مارهای غیر سمی در صورت گاز گرفتن مشکلی ایجاد نمی کند و فقط برای مراقبت و دوری از عفونت باید به مراکز درمانی مراجعه کرد.

او گفت: مارهای سمی سری مثلثی و مردمک چشم عمودی دارند که مردم در صورت مشاهده چنین نشانه هایی در مارها به شدت از آنها پرهیز کنند، مارهای سمی در حالت عادی نیش نمی زنند چون سم را برای تغذیه خود نیاز دارند و دوست ندارند سم را بی مورد استفاده کنند

وی گفت: مارهای سمی در هنگام صید طعمه و تغذیه یا دفاع برابر خطر از سم استفاده می کند و لذا در شرایط عادی مارها هیچ آسیبی به فرد وارد نمی کنند و تنها هنگامی که از ناحیه یک فرد احساس خطر کنند، ممکن است آسیب رسان شوند.

تقی زاده گفت: مارها از رده خزندگان و جانوران خونسردند و به همین علت در فصل بهار و تابستان بیشتر دیده می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تصریح کرد: این حیوانات نقش موثری در کنترل آفات و جوندگان دارند و از اینرو برای کشاورزی و افزایش محصولات مفیدند.

کارشناس محیط طبیعی گفت:مارها نقش بسیار مهمی در برقراری تعادل اکولوژیک از طریق کنترل جمعیت جوندگان دارند و به لحاظ اهمیتی که در زندگی انسان دارند باید از کشتن بی دلیل آنها خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + نوزده =