بالگرد طبس قربانی سقوط بالگرد ایلام/طبس و گناباد جور ایلام را می کشند

ماجرای انتقال بالگرد اورژانس طبس به شهر گناباد چه بود، اورژانس هوایی گناباد کجاست؟

ساره نجفی – به گزارش طبس نیوز، هفته گذشته بود که در فضای مجازی هشدار داده شد که مردم طبس، بالگردتان رفت.

هنوز طبسی ها مبهوت این خبر بودند که خبری دیگر آمد که تجهیزات اورژانس هوایی هم تا لحظاتی دیگر می برند.

عده ای از مردم خود را فوری به محل اورژانس رساندند و با ماژیک روی برگه های سفید آ۴ نوشتند مسئولین از خواب غفلت بیدار شوید.

دو نفر از اعضای شورای شهر اقای باقری زاده و خانم حسین پور نیز در جمع مردم بودند و امام جمعه شهر نیز به آنها پیوست و مردم به محض دیدن او شعار دادند«ای یاور رهبری به داد مردم برس.»

آنها از ساعت ۱۴ تا ۱۹ در محل حاضر بودند و در نهایت کامیونتی که تجهیزات اورژانس هوایی را بار زده بود بار خود را خالی کرد و از محل خارج شد مردم یک ساعت دیگر نیز در همانجا بودند تا مطمئن شوند کامیونت برنمی گردد.

اما ماجرای بالگرد اورژانس و بردن تجهیزاتش چه بود؟

اولین دلیلی که خودنمایی می کرد ضعف خراسان جنوبی در تهیه زیرساخت های لازم برای بالگرد بود.

طوری که رییس اورژانس کشور در صحبت تلفنی خود با رییس شورای شهرستان نیز به خرابی بالگرد در زیر نور آفتاب شدید طبس اشاره کرد.

اما این دلیل قانع کننده ای برای مردم نبود چرا باید بالگرد طبس به گناباد برود در حالی اورژانس هوایی طبس محدوده زیادی از محورهای جاده ای، روستایی و شهرستان های اطراف را پوشش می داد و محور مواصلاتی چند استان به همدیگر است.

نماینده طبس حجت الاسلام نصیرایی گفته بود در جریان تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور اعلام شد که به دلیل عمل نشدن تعهدات، تا همین مقدار هم که بالگرد در طبس بوده است با اصرار و تاکید کولیوند بوده است و شرکت هلی‌کوپتری به دلیل عدم انجام تعهدات لازم از سوی مسئولان مربوطه حاضر نیست ادامه دهد و این شرکت معتقد است باید آشیانه برای هلی‌کوپتر ساخته شود در حالی که تاکنون به هیچ کدام از تعهدات عمل نشده است.

سوال این بود چرا مردم گناباد ناراحت بودند و حتی بعد از اینکه بالگرد اورژانس طبس را گرفتند باز هم معترض بودند، امام جمعه و فرماندار و سایر مسئولین آنها به شدت پیگیر بودند.

زمزمه هایی از سقوط بالگرد ایلام شنیده شد و معلوم شد گناباد خود دارای هلی کوپتر اورژانس بوده که اکنون در ایلام است.

کمی گیچ کننده به نظر میرسد اما واقعیت این بود که بالگرد ایلام سقوط کرده بود، بالگرد گناباد را به ایلام دادند و بالگرد طبس را به گناباد.

اکنون گناباد نیازمند تجهیزات اورژانس هوایی بالگرد جدید بود و نمیتوانست پرواز کند با اینکه بیمار اورژانسی داشت اما به قول رییس شورای شهر گناباد بالگرد جدید دکوری بود.

چه بر سر بالگرد ایلام آمده بود؟
بالگرد مدل Airbus BK117 شرکت آوا سلامت در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۹ در ایلام سقوط کرده بود اما آسیبی به تجهیزات اورژانس هوایی آنجا نرسیده بود.

نماینده طبس، امام جمعه و استاندار خراسان جنوبی پیگیر شدند و قول گرفتند که در هفته آینده یعنی حوالی دیروز بالگرد طبس را بازگردانند.

در ساعت ۱۳و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ هلی کوپتر اورژانس به زمین طبس نشست و معاون فرماندار، امام جمعه و رییس شبکه بهداشت و درمان طبس به استقبال خلبان رفتند.

بالگرد برگشت اما بالگرد قبلی نبود گفتند فعلا این موقت بماند تا بالگرد طبس برگردد.

امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت است و بالگردهای طبس و گناباد بلاتکلیف هستند.

نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفته بود با جایگزین شدن بالگرد اورژانس هوایی طبس برخی از مشکلات تا زمان برگشت بالگرد اورژانس طبس برطرف خواهد شد و در مورد مسایل اعتباری برای ساخت آشیانه مشکلی نیست.

محمد جواد فلاحی فرماندار ویژه طبس نیز از اهتمام دولت برای اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای ساخت آشیانه اورژانس هوایی ۱۱۵ طبس خبر داد.

گفتنی است شهرستان طبس ۵۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و امداد هوایی طبس با توجه به موقعیت استراتژیک طبس یکی از شلوغ ترین پایگاه های هوایی منطقه است.

روز یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵ فعالیت اورژانس هوایی طبس آغاز شد که بالگرد مورداستفاده مدل بل ۲۲۵ و با شعاع پرواز ۱۵۰ کیلومتر بود.

در اواخر سال ۹۸ و با وقفه طولانی و چند ماهه اورژانس هوایی طبس که برای اورهال رفته بود احتمال بازنگشتن آن قوت گرفت که با پیگیری های صورت گرفته در تاریخ ۱۸ فروردین ۹۹ بالگرد جدید از نوع TANGO Oscar پس از تست و اخذ مجوزهای لازم در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس مستر و کار خود را آغاز کرد.

هم اکنون و در این تاریخ نیز بالگرد اورژانس ۱۱۵ طبس در شهر گناباد است و مسئولین پیگیر هستند که آن را از دست ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =