اسدالله حاتمی رییس محیط زیست و محیط‌بان نمونه کشور/ +عکس

در مراسم روز ملی «یوزپلنگ آسیایی» از اسدالله حاتمی رییس محیط زیست شهرستان طبس تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، همزمان با روز ملی یوزپلنگ آسیایی مراسم نکوداشت «محیط‌بانان برجسته و فعالان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» برگزار شد.

در این مراسم که با حضور خانم ابتکار معاون رییس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست کشور و آقای گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل و نماینده برنامه توسعه ملل متحد و مسئولین ملی و بین‌المللی برگزار گردید از اسدالله حاتمی رییس محیط زیست شهرستان طبس به عنوان رییس اداره محیط زیست و محیط بان نمونه کشور و فعال در عرصه حفاظت و حراست از یوزپلنگ‌های آسیایی تجلیل شد.

این دلیلی شد تا پایگاه اطلاع رسانی طبس گفتگویی با ایشان داشته باشد.

– جناب آقای حاتمی ضمن تبریک خود را معرفی بفرمایید:

اسدالله حاتمی هستم  ۳۹ سال دارم. دارای ۱۰ سال سابقه خدمت در سازمان محیط زیست و مدت ۵ سال به عنوان رییس اداره محیط زیست شهرستان طبس فعالیت می‌کنم.

– چه معیار هایی باعث شد شما به عنوان رییس اداره محیط زیست و محیط بان نمونه کشوری برگزیده شوید؟

نصب دوربین‌ها و تصاویر گرفته شده، نظم و انضباط و مدیریت خوبی که در این منطقه و در زیستگاه‌ها حاکم بوده، کارشناسانی که از سازمان مرکزی آمدند طی جمع‌بندی ها به این نتیجه رسیدند.

– در مورد زیستگاه حیات وحش نایبندان برای مخاطبان بگویید.

پناهگاه حیات وحش نایبندان یک منطقه گسترده با یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و حدود ۱۰ یوزپلنگ آسیایی در این منطقه وجود دارند که یکی از پهناورترین و بکرترین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی است و از لحاظ امنیتی، طعمه و منابع آبی بسیار منطقه خوبی برای حیات وحش است.

– از پروژه حفاظت از یوز برایمان بگویید.

پروژه حفاظت از یوزپلنگ از سال ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و اولین یوزی که با دوربین‌های تله‌ای در ایران گرفته شد در نایبندان بود و از آن جا بود که تشخیص دادند در نایبندان یوز وجود دارد و استارت آن در نایبند زده شد.

 

پیرترین یوز جهان هم در نیبندان طبس کشف شد که در اواخر سال ۸۹ تلف شد.

هم‌اکنون نیز در این منطقه دوربین‌های تله‌ای نصب شده و تصاویر و عکس‌های خوبی از یوز و دیگر وحوش خصوصا گربه‌سانان مثل گربه وحشی و گربه شاه روباه گرفنه شده و این‌ها همه برای طبس افتخاری است.

– نحوه کنترل حیات وحش و محیط زیست طبیعی چگونه صورت می‌گیرد؟

گشت و کنترل شبانه روزی مامورین یگان حفاظت در حوزه شهرستان طبس و همچنین نصب چندین مرحله دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش با همکاری انجمن یوزپلنگ آسیایی و پروژه یوزپلنگ که ۷۱ بار یوز توسط مامورین مشاهده و به استان اعلام گردیده است.

زنده‌گیری جبیر طی دو مرحله و انتقال به خراسان رضوی و سایت جبیر آبنار بوده و نیز افزودن یک دستگاه کامیون تانکر آب رسانی و یک دستگاه پیکاپ و ۱۰ دستگاه موتور سیکلت بیابانی به منظور حفاظت بهتر از زیستگاه یوزپلنگ از دیگر اقدامات در این بخش است.

– فعالیت‌های شما در برخورد با متخلفین و شکارچیان غیر مجاز چه بوده؟

تعداد کل متخلفین دستگیر شده ۱۵۳ نفر و تعداد ۹۸ فقره پرونده های شکار و صید تشکیل شده است، تعداد اسلحه‌های مجاز ۵۲ قبضه و تعداد اسلحه‌های غیرمجاز ۱۴ قبضه کشف و ضبط شده است و میزان ضرر و زیان به حیات وحش ۳۰۰ میلیون ریال که از متخلفین اخذ شده است.

تعداد ۴ دستگاه موتور سیکلت شامل ۱ دستگاه تریل crm، ۱ دستگاه هندا و ۲ دستگاه ایژ روستایی و همچنین تعداد ۴ دستگاه دوربین های چشمی که به نفع سازمان کشف و ضبط شده است.

– چه فعالیت‌هایی در بخش عمرانی در رابطه با محیط زیست انجام گرفته است؟

تجهیز ۳ پاسگاه محیط بانی، تعمیر و مرمت ۶ پاسگاه محیط بانی در شهرستان (محیط بانی علی آباد، کال زرد، ده محمد، دیده بانی کلشانه، ۲ باب محیط بانی طبس)، احداث و تسطیح ۳۳۰ کیلومتر جاده خاکی داخل پناهگاه حیات وحش نایبندان، احداث پاسگاه محیط بانی در شهر دیهوک (۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون داشته)، احداث ۹ باب آب انبار در زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی، خرید ۲ مزرعه در داخل پناهگاه حیات وحش به منظور کاهش تعارضات انسانی در زیستگاه یوز، مرمت و بهسازی ۷۵ چشمه و آبشخور وحوش در زیستگاه یوزپلنگ، تامین برق و آب روستای علی آباد به منظور تشویق و ترغیب ساکنین به حفاظت محیط زیست از جمله اقدامات عمرانی محیط زیست طبس است.

– محیط زیست طبس برای آموزش و آگاهی مردم منطقه چه برنامه هایی داشته است؟

بازدید قضات، فرمانداران، ائمه جماعت و بخشداران و مسئولین از زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی واقع در پناهگاه حیات وحش نایبندان به صورت مداوم
اجرای تئاتر یوزپلنگ در دو بخش دیهوک و عشق آباد با مشارکت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، نصب ۱۴ تابلوی فلزی هشدار دهنده محل عبور یوزپلنگ آسیایی در جاده های ترانزیت حاشیه پناهگاه، برگزاری دوره آموزشی توجیهی شکارچیان شهرستان طبس، برگزاری دوره آموزشی مشورتی محیط بانان و کارشناسان مناطق یوزخیز با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، آموزش جوامع محلی و معرفی گونه یوزپلنگ و اهمیت آن و توزیع سی‌دی، تراکت، پوستر از یوزپلنگ در سطح شهرستان به منظور ارتقا سطح آگاهی مردم و مسئولین، برگزاری مراسم روز ملی حفاظت از محیط زیست در ۹ شهریور و مصاحبه با اصحاب رسانه و توزیع بروشور در بین مردم و ادارات از جمله فعالیت‌ها بوده‌اند.

– در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

در حفاظت از محیط زیست همه مردم و ما مسئول هستیم پس باید با همکاری هم در حفظ محیط زیست کوشا باشم.

تشکر می‌کنم از کلیه مسئولین شهرستان امام جمعه، فرمانداران قبل تا به حال، مدیران کل و به خصوص مدیر کل استان خراسان جنوبی آقای پرویز آرامنش که سنگ تمام گذاشتند و حمایت‌های مالی و اعتباری خوبی انجام دادند و ما و مامورین راضی‌اند و از همه کسانی که در رابطه با محیط زیست کار می‌کنند و خدمت می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.

– با عرض تبریک مجدد به شما بسیار سپاسگزاریم از اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید.

من هم از شما ممنونم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

– تصاویر مراسم نکوداشت «محیط‌بانان برجسته و فعالان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» :

مصاحبه: ساره نجفی

6 دیدگاه دربارهٔ «اسدالله حاتمی رییس محیط زیست و محیط‌بان نمونه کشور/ +عکس;

  1. تبریک به دوست خوب و زحمتکشمان آقای حاتمی ایشالله که شاهد موفقیت بیشتر و روز افزون ایشان و دوستانشان باشیم .

  2. بسم الله الرحمن الرحیم .موفقیت و سربلندی آقای حاتمی و تمامی دوستداران طبیعت را تبریک می گویم.انشاءالله روزی برسدکه همه ما بدانیم که بقای انسان بر روی کره زمین ، منوط به بقای همه گیاهان ، جانوران و نیز حفاظت از منابع طبیعی بویژه آب ، هوا ، جو (تاثیرات اوزون و گازهای گلخانه ای )، خاک ، جنگل ، معادن و… است. من جمله یوز پلنگ آسیایی.

  3. به مهندس حاتمی و همکاران محیط بان شهرستان طبس کسب عناوین ملی را تبریک می گویم. امیدوارم مسئولین شهرستان طبس نیز طی مراسمی درروز میلاد مسعود امام علی ابن موسی الرضا (ع) و روز محیط بان به نحو شایسته قدردان زحمات این عزیزان باشند.

  4. کسب این عنوان موجب افتخار و مباهات برای ما مردم طبس است.
    امیدوارم همانطور که جناب حاتمی فرمودند همه ما در حفظ محیط زیست کوشا و تلاشگر باشیم.
    به امید موفقیت برای این محیط بان نمونه کشوری و همچنین با آرزوی سربلندی عوامل پایگاه خبرطبس؛
    عکسهای گذاشته شده هم خیلی به جذابیت مصاحبه کمک کرد. سپاسگزارم.

  5. با سلام تبریک عرض میکنم خدمت اقای حاتمی واقعا این افتخاری برای مردم طبس هست انشا الله در تمام کارهاتون موفق و سربلند باشین.و در اخر تشکر میکنم از پایگاه اطلاع رسانی طبس بابت تمامه زحماتشون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 3 =