دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها در معرض تعطیلی

دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها در معرض تعطیلی

خبرگزاری فارس: بخشدار مرکزی طبس گفت: در حال حاضر میزان اعتبار هر دهیاری ماهانه حدود ۱۰۰ هزار ریال است که این اعتبار ناچیز عدم کارایی و در نهایت تعطیلی دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، احمد طالبیان‌مقدم ظهر امروز در جلسه شورای اداری طبس که در محل روستای پیرحاجات این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین مشکل دهیاری‌ها عدم اختصاص اعتبار کافی است، به طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون اعتباری به دهیاری روستاهای شهرستان طبس اختصاص نیافته و تنها ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به حساب هر دهیاری واریز می‌شود که اختصاص سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای هر دهیاری که می‌خواهد یک روستا را اداره کند کافی نیست و این اعتبار ناچیز باعث عدم کارایی دهیاری‌ها و در نهایت تعطیلی دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرها و روستاهای شهرستان طبس به دلیل عدم برخورداری از صنایع، پایین بودن آیتم جمعیتی و عدم جمع‌آوری عوارض قابل توجه، از پایین‌ترین اعتبار برخوردار هستند و در مقابل مناطق برخودار دارای اعتبار بیشتری هستند که پیشنهاد می‌شود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تجدید نظر در قوانین مربوطه تمهیدی برای کمک بیشتر به روستاهای مناطق محروم بیاندیشند، چرا که قانون فعلی به ضرر روستاهای کمتربرخودار و کم‌جمعیت کشور است.

بخشدار مرکزی طبس در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی از مهم‌ترین مشکلات روستاها پرداخت و یادآور شد: با توجه به افزایش جمعیت در روستاها از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود تا در راستای بازسازی شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی روستاها تلاش کنند و با فراهم آوردن امکانات در روستاها از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: عدم اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای دارای بیش از ۴۰ خانوار، لزوم احداث ناحیه صنعتی در یکی از مراکز دهستان‌های بخش مرکزی برای ایجاد اشتغال پایدار، لزوم احداث مجتمع‌های دامپروری در روستاها باتوجه به تقاضای دامداران، و لزوم تأمین علوفه یارانه‌ای برای دامداران، از مهمترین مشکلات و نیازهای روستاهای بخش مرکزی شهرستان طبس است.

طالبیان‌مقدم خاطرنشان کرد: بخش مرکزی شهرستان طبس با ۲۴ هزار کیلومترمربع دارای ۱۵ هزار نفر جمعیت است که حل مشکلات روستاهای این بخش همت همه مسئولان را می‌طلبد.

یکی از اعضای هیئت امنای بقعه شیخ احمد بن اسحاق روستای پیرحاجات طبس نیز به بیان برخی از مهمترین مشکلات این روستا پرداخت و گفت: مرمت و بازسازی قلعه تاریخی روستای پیرحاجات و هم‌چنین مسجد این روستا که از مصوبات سفر استاندار یزد به شهرستان طبس بوده تاکنون اجرایی نشده است.

جعفر بورنگ اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر با سفر به روستای پیرحاجات از مزار شیخ احمد بن اسحاق این روستا زیارت می‌کنند که بر این اساس باید در راستای بهبود امکانات رفاهی این مکان توجه بیشتری صورت گیرد.

وی هم‌چنین بر لزوم مدیریت منابع آب روستای پیرحاجات تأکید کرد.

محمدرضا ارغایی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت وقف در این شهرستان و توضیحاتی درباره بقعه شیخ احمد بن اسحاق روستای پیرحاجات پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =