قدیمی ترین وقف طبس متعلق به ۲۹۰ سال پیش است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: تعداد ۵۴۳ موقوفه از طبس در سامانه جامع موقوفات ثبت شده که ۳۷۴ موقوفه متصرفی و ۱۶۹ موقوفه غیر متصرفی است.

به گزارش طبس نیوز، علی امینی نسب در نشست خبری شنبه شب که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، افزود: مدیریت موقوفات متصرفی با اداره اوقاف و غیر متصرفی با واقفین یا متولی است که در وقف نامه تعیین شده است.

امینی نسب عنوان کرد: در شهرستان طبس تعداد ۳۱۸ مسجد، دو حسینیه و هشت بقعه و مجتمع فرهنگی زیر نظر اوقاف وجود دارد.

وی با بیان اینکه، کوچکترین واحد هر موقوفه را «رقبه» می‌گویند، افزود: تعداد چهار هزار و ۳۵۱ رقبه در شهرستان وجود دارد که از این میزان دو هزار و ۳۶۳ متصرفی و تعداد هزار و ۲۷۱ رقبه غیر متصرفی است.

رییس اداره اوقاف طبس گفت: از سال گذشته تا کنون تعداد ۹ وقف جدید ثبت شده و چهار وقف دیگر نیز آماده ثبت است.

وی به قدیمی ترین وقف طبس که مربوط به سال ۱۱۱۱ هجری شمسی و ۲۹۰ سال پیش است، اشاره کرد و در این رابطه گفت: در این وقف ۷۰ فنجان آب نهرین به نیات ماه‌های شعبان و رمضان، عید غدیر و مبعث وقف شده و در نیت خود به توزیع نان و خرما بین فقرا نیز اشاره کردند.
امینی نسب بیان کرد: تعداد موقوفات قبل انقلاب در طبس ۴۹ و بعد از انقلاب ۴۹۴ مورد است.

وی در خصوص بزرگترین وقف در طبس گفت: این وقف مربوط به «امیرحسنخان شیبانی» است که در سال ۱۲۱۸ هجری قمری انجام شده و دارای هزار و ۲۷۷ رقبه است که در شهرستان های طبس، سرایان، بشرویه، فردوس، بیرجند، گناباد، شمیرانات تهران املاکی با ۵۱ نیت وقف شده است.

وی در تشریح وقف امیرحسنخان شیبانی گفت: از جمله نیت عام این وقف شامل تعزیه داری سیدالشهدا، تحصیل طلاب علوم دینی، هزینه های دارو و درمان، حقوق خادم و موذن مسجد جامع، اطعام و مصارف سقاخانه و غیره است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: جدیدترین وقف مربوط به سرکار خانم «شهربانو حسن زاده» است که منزل مسکونی با ۲۵۴ متر مربع را با تمامی امتیازات آن وقف کردند.

وی افزود: بیشترین نیاتی که در حال حاضر در شهرستان اجرای نیات می‌کنیم در خصوص کمک به فقرا، دارو و درمان، اهدای تجهیزات پزشکی به بیمارستان، مساعدت به طلاب علوم دینی، توزیع نان شب جمعه، کمک به مساجد، اطعام عزاداری امام حسین (ع) و احداث سقاخانه است که در حال حاضر یک سقاخانه با همکاری شهرداری در پارک کودک در حال تکمیل است.

امینی نسب با اشاره به اینکه در طبس تعداد ۱۹ نفر مربی قرآنی و ۳۱۳ نفر قرآن آموز داریم، بیان کرد: مسابقات قرآنی در سه مرحله انجام می‌شود که در مرحله شهرستانی از طبس و بشرویه ۳۵۰ نفر متسابق با میزبانی طبس داشتیم و از این بین ۱۸ نفر به مرحله استانی و یک نفر به مرحله کشوری راه یافت.

در حوزه تثبیت موقوفات تعداد ۳۲۲ سند مالکیت زده شده که رتبه اول استان در این زمینه متعلق به شهرستان طبس است.

وی با بیان اینکه ۲۸ صفر روز وقف است و دهه وقف امسال از دوم تا یازدهم مهرماه است، عنوان کرد: هدف از این دهه ترویج فرهنگ وقف، تقدیر شایسته از اصحاب وقف و خدمات ارزشمند واقفین و خیرین جامعه و اطلاع رسانی در خصوص آخرین دستاوردهای سازمان اوقاف در خصوص وظایف خود است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه طبس در خصوص برنامه های دهه وقف در این شهرستان گفت: راه اندازی مرکز مشاوره وقف، ثبت وقف جدید و نواختن زنگ وقف، برپایی ایستگاه «همه سالم باشیم» در اداره و بقاع متبرکه، نشست صنفی با کارشناسان املاک، نشست با اصحاب رسانه، نشست با مرکز رشد، همایش یاوران وقف با مشارکت آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم(ع)، برپایی ایستگاه سلامت و ویزیت رایگان و برنامه های متنوع دیگری که اجرا خواهد شد.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یازده =