توقیف ۲۹ محموله غیرمجاز دام و فراورده های خام دامی / ماهی های کشف شده در چند روزگذشته مشکوک به کوسه مشکل بهداشتی نداشته اند

محمد جلال هادیان :در راستای حفظ سرمایه دامی و بهداشت عمومی از ابتدای سال جاری تعداد ۲۹ محموله غیر مجاز دام و فراورده های خام دامی توقیف شده است.

طبس نیوز: رئیس شبکه دامپزشکی طبس گفت : در راستای حفظ سرمایه دامی و بهداشت عمومی از ابتدای سال جاری تعداد ۲۹ محموله غیر مجاز دام و فراورده های خام دامی توقیف شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس (طبس نیوز) محمد جلال هادیان صبح امروز در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه یکی از راههای مهم انتقال بیماریهای واگیر دامی و همچنین بیماریهای مشترک بین انسان و دام، حمل و نقلهای غیر مجاز می باشد ، دامپزشکی با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی ، اداره تعزیرات حکومتی و دادگستری نسبت به برخورد قاطع با متخلفین اقدام میکند.
وی خاطرنشان کرد : محموله های توقیفی شامل ۱۰۲۲ راس دام سبک و سنگین تعداد، ۶۱ قطعه شترمرغ و مقدار ۲۰۸ تن فراورده های خام دامی بوده که متخلفین به مراجع قضایی جهت اقدامات قانونی معرفی شده اند.
رئیس شبکه دامپزشکی طبس از کلیه فعالان در زمینه نقل و انتقال دام و فراورده های خام دامی خواست تا با رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی ، نسبت به اخذ مجوز بهداشتی حمل و نقل اقدام نمایند.
هادیان در رابطه با ذبح نامناسب دامها در ماه محرم گفت : این نوع ذبح از نظرماغیر مجاز و غیر بهداشتی است و هماهنگیهایی هم انجام شد که دامهای قابل ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود که متاسفانه این کار نشد و درداخل خیابانها انجام شد.
وی افزود: توصیه شده این کشتارها لزوما باید در داخل کشتارها انجام شود وتنها همکاری انجام شده در این خصوص این بوده که دامهای کشته شده به داخل کشتارگاه منتقل شده و پس از بازدید از لاشه ها و گوشتهاو تایید سلامت به هیئات منتقل شد.
رئیس شبکه دامپزشکی طبس گفت : در طول ده روز اول محرم ۸۸۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین مورد بررسی قرار گرفت که لاشه ها از لحاظ بیماری موردی نداشته باشند که دراین بازدیدها مواردی نیز مشکل دار بودکه در داخل کشتارگاه ضبط و معدوم شد.
هادیان درپاسخ به سوال خبرنگار طبس نیوز درخصوص شایعه های چند روز اخیرمبنی بر خرید گوشت های ماهی فاسد توسط مردم ازوانتی های سطح شهرگفت:بعد از گزارش مردمی براساس بررسی های انجام شده و با هماهنگی نیروی انتظامی و تعزیرات این مورد توقیف شد وبارها گفته ایم و باز هم توصیه میشود مردم کلیه مواد پروتئینی لازم را از فروشگاههای مجاز تهیه فرمایند .
وی افزود: ماهی های خریداری شده توسط مردم از این وانتی ها هیچگونه مشکل بهداشتی نداشته و فقط مقداری از این ماهی ها مشکوک به کوسه بوده که از لحاظ شرعی برخی میگویند شبهه داشته و دراین خصوص مردم میتوانند با کارشناسان مربوطه مشورت نمایند.
هادیان خاطرنشان کرد: در ماهی کوسه فلسهای بسیار ریز روی پوست وجود دارد که در جهت مخالف حالتی تیز مانند دارد و مقداری بوی امونیاک هم از گوشتش قابل استشمام است که جزء ماهی های غضروفی محسوب میشودو گوشتش هیچ استخوانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 4 =