زائر پیاده امام رضا در میقات‌الرضا

زائر پیاده امام رضا در میقات‌الرضا

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، رضا نظری جانباز بسیجی ۴۶ ساله که مسیر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری از شلمچه تا مشهد مقدس را برای هشتمین بار متوالی با پای پیاده طی می‌کند، در بدو ورود به شهر طبس، به آستان‌بوسی حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم (ع) برادر گرامی امام رضا(ع) رفت.

این جانباز جنگ تحمیلی که متولد خرم‌آباد و ساکن اندیشمک است، با آن چهره زیبا، خاک خورده و دلنشین خود، دقایقی را با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست و اظهار داشت: حدود ۲.۵ سال در قالب گردان شهدا و قرارگاه رمضان، در مناطق جنگی هشت سال دفاع مقدس بودم که در تاریخ ۲۱ بهمن سال ۱۳۶۴ در منطقه فاو دچار مجروحیت شدید شدم و هم‌اکنون دارای ۴۵ درصد جانبازی شیمیایی و ۲۵ درصد جانبازی ترکشی هستم.

* حامل پیام هم‌رزمان شهیدم هستم

نظری در تشریح فلسفه انجام هشت سفر زیارتی پیاده از شلمچه تا مشهد تصریح کرد: روزهای جنگ تحمیلی برایم سراسر درس و خاطره‌های فراموش نشدنی است، در دوران جنگ، هشت‌ رفیق صمیمی بودیم که راهی جبهه‌ها شده و در مناطق جنگی با هم هم‌قسم شدیم تا اگر فردی از بین ما زنده ماند و شهید نشد، به نیابت از دیگر هم‌رزمان خود، سفر زیارتی با پای پیاده داشته باشد، هفت نفر از بهترین دوستانم به درجه شهادت نایل شدند ولی هم‌اکنون من گناهکار و روسیاه از شهدا جا ماندم تا ادای دین کنم.

وی با بیان اینکه نام دوستان شهیدم را نمی‌برم تا گمنامی‌شان حفظ شود، گفت: دنبال مطرح شدن و منفعت شخصی نیستم بلکه حامل پیام شهدا به نسل جوان هستم که تاکنون نیز ارتباطم با جوانان و مردم شهرهای طول سفر بسیار زیبا و خوب و دارای اثرات مثبت قابل توجهی بوده است.

نظری با اشاره به اینکه بچه‌های جبهه، شلمچه را بهشت شهدا می‌دانند، اضافه کرد: من با این سفرها و عبور از روستاها، شهرها و استان‌های مختلف، ضمن اینکه مردم را به یاد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) می‌اندازم، این موضوع مهم که «همگی ما مدیون خون شهدا هستیم» را به مردم یادآوری می‌کنم که هر شخص با حداقل سالی یک‌بار حضور بر سر مزار شهدا و قرائت فاتحه‌ای می‌تواند تا حدی دین خود را نسبت به شهیدان گرانقدر ادا کند.

* روزانه ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کنم

این جانباز بسیجی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پایم مجروح است اما روزانه ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر پیاده‌روی کرده و مسیر حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری شلمچه تا مشهد مقدس را با پای پیاده در مدت حدود سه ماه طی می‌کنم.

وی ادامه داد: معمولا برای عبور از تعداد بیشتری شهر و به ویژه حضور در شهرها و اماکن زیارتی، مقداری مسیر خود را طولانی‌تر کرده و هر مرتبه از مسیری متفاوت فاصله شلمچه تا مشهد را طی می‌کنم.

نظری که در زمینه طراحی و نصب ساختمان‌های پیش‌ساخته شاغل است، در مورد وسایل همراه خود یادآور شد: کوله سنگینی را حمل می‌کنم که بیش از ۴۵ کیلوگرم وزن دارد و در آن تمام وسایل مورد نیاز شخصی و کمک‌های اولیه را جا دادم تا چنانچه خدای ناکرده در طول جاده اتفاقی برای خودم یا فردی پیش آمد تا رسیدن نیروهای امدادی بتوانم کمکی کنم.

وی تصریح کرد: با وجود گرمی هوا، شرایط بد جوی و کوله سنگین خود، اما متوجه نشدم که تا الان چگونه این مسیر چند صد کیلومتری را پیاده طی کردم.

* قهرمانان واقعی کشورمان شهدا هستند

این زائر پیاده سرزمین خراسان در پیامی به نسل جوان و نوجوان کشورمان که دوران طلایی دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، گفت: رستم و اسفندیار افسانه و داستان بود، ولی رستم و اسفندیارهای واقعی شهدای‌مان هستند، آنهایی که واقعا در جبهه‌ها از همه هستی و جان عزیز خود گذشتند تا ملتی در آسایش به سر برده و امنیت برای آیندگان به بار آید.

این بسیجی لرستانی اضافه کرد: شهدا به زیبایی حق خود را ادا کردند ولی ما باید بسنجیم و ببینیم که تا چه مقدار دل به شهدا دادیم زیرا اگر بخواهیم زندگی جاوید و ماندگار داشته باشیم باید از شهدا درس آزادگی، رشادت، ماندگاری و دوام بگیریم.

رضا نظری پس از ساعاتی توقف در طبس، به مسیر خود ادامه داد. قدم‌هایش محکم و استوار بود، لباس بسیجی خاک گرفته به تن داشته، پوتین به پا و چفیه‌ای زیبا بر گردن داشت و پرچم سبز «یا علی‌بن موسی‌الرضا (ع)» عاملی بود تا خستگی را احساس نکرده و مصمم به پیاده‌روی مسیر به سوی مشهد مقدس باشد.

شوق زیارت اجازه نمی‌داد که حتی لحظه‌ای به خستگی راه فکر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =