زمین های زراعی برای ثبت سند کاداستری رایگان نقشه برداری می‌شود

رییس ثبت اسناد و املاک شهرستان طبس گفت: بیشترین هزینه ای که بر دوش مالکین مزروعی برای ثبت سند جدید است، نقشه برداری از زمین به علت وسعت آن است که از این پس به صورت رایگان افراد می‌توانند نسبت به صدور یا تعویض اسناد دفترچه ای و منگوله دار به سند تک برگ اقدام کنند.

غلامرضا کدخدایی در گفتگوی اختصاصی با طبس نیوز، با استناد به تبصره ماده ۱۱ قانون «جامع حدنگار (کاداستر) کشور» که در سال ۹۹ تنظیم شده، گفت: پس از اتمام مهلت پنج‌ساله مذکور ارائه هرگونه خدمات ثبتی به اشخاص منوط به تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای می‌باشد و پس از اتمام این مهلت هیچ‌گونه خدماتی را نمی‌توانیم به اسناد مالکیت دفترچه ای بدهیم.

وی افزود: متقاضیان با تحویل مدارک خود به آقای مهندس ضرغامی طرف قرارداد ما با شرکت اوج پردازان واقع در نظام مهندسی کشاورزی در بلوار امام رضا(ع) نرسیده به امامزاده مراجعه و برای نقشه برداری رایگان نوبت دریافت کنند.

رییس ثبت اسناد و املاک طبس، تثبیت مالکیت اشخاص در هر اتفاقی مثل سیل و زلزله و قابلیت شناسایی و پیاده سازی حتی پس از تخریب ملک ، پیشگیری از اختلافات در دادگاه ها بر سر زمین، تسهیل در دریافت تسهیلاتی نظیر وثیقه برای وام یا زندانی را از مزایای سند تک برگ برشمرد.

وی همچنین، دریافت امتیازاتی همچون آب و برق، غیرقابل جعل بودن سند، بالابودن ضریب امنیت، سرعت، دقت و کیفیت سند و تکریم ارباب رجوع، درج مشخصات جغرافیایی در سند و قابلیت جستجو در گوگل توسط مالکین را بخشی از امتیازات اسناد جدید «تک برگ» یا «کاداستری» دانست.

وی با بیان اینکه هیچ نقطه ای از کشور نباید فاقد سند باشد، افزود: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان، که شامل ۹۹ درصد از منابع طبیعی شهرستان محسوب می‌شود را سند کاداستری به نام منابع طبیعی دولت زدیم و نقشه ها نیز تثبیت شده است.

کدخدایی عنوان کرد: سال گذشته، اسناد املاک روستاییان شهرستان بدون دریافت هزینه تعویض شد و کمک خوبی به این عزیزان بود.

این مقام مسئول در خصوص اسناد نهضت مسکن ملی گفت: سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ سند مالکیت بابت زمین های ۵۰ و ۷۹ هکتاری سند صادر کردیم.

کدخدایی افزود: در سال جاری نیز سایت ۳۵۰ هکتاری به نام دولت و زمین شهری سند کلی خورده که سند مالکیت اراضی قطعاتی آن بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ قطعه است که عرصه به نام دولت (موجر) و پس از ساخت اعیان به نام فرد زده می‌شود.

قابل ذکر است واژه «کادستر» به معنی نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و می‌توان بر اساس آن سند مالکیت صادر کرد.

همچنین عرصه به زمین و اعیان به ساختمان و بنا اطلاق می‌شود.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =