گزارش/ وقت قلیل قالیباف برای مردم خراسان جنوبی

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، طی یک سفر کوتاه به خراسان جنوبی حدود ۴ ساعت مشکلات ۴ شهرستان طبس، فردوس، بشرویه و سرایان را از زبان عدهٔ محدودی از مردم و مسئولان شنید و رفت تا قول‌هایش امیدی باشد برای دل مردمان کویر در رفع مشکلاتشان.

فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی – به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، چهارم خردادماه ۱۴۰۲ حرم حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) شاهد استقبالی دیگر است. استقبالی جمع و جور و کاملا کنترل شده از رئیس مجلس، آقای قالیباف.

بالگرد رئیس مجلس با ۴ بالگرد دیگر حامل تعداد زیادی از همراهانش از ساعات اولیه امروز در آسمان خراسان جنوبی پرواز کرد تا دیدارها و بازدیدهایی داشته باشد و حالا در میانهٔ روز، در گرمترین ساعات به وقت طبس، به بزرگترین شهرستان خاورمیانه می‌رسد.

طبق پیام روابط عمومی فرمانداری ویژه طبس، رأس ساعت ۱۴ در ورودی «باب الشهدا» حاضر شدیم.

جمعیت اندک استقبال کنندگان شامل برخی مسئولان، جمعی از خادمان و عدهٔ کمی از مردم نامه به دست نشان می‌دهد این سفر اعلام عمومی نشده است.

ساعت از ۱۵ گذشته است که رسیدن جمع خبرنگاران و عکاسانِ همراه رییس مجلس و همهمه‌ای در میان جمعیت اندک جلوی باب الشهدا، معلوم می‌کند ورود میهمان نزدیک است.

بالاخره عقربه‌ها که  ۱۵ و شانزده دقیقه به وقت طبس را نشان می‌دهد آقای قالیباف به صحن و سرای مبارک می‌رسد و دخترکان چادر سفید پوشیده به رسم میهمان نوازی همیشگی متن خوشامدگویی می‌خوانند و گل می‌دهند.

چند قدم جلوتر آقای رئیس، در حالیکه نماینده، استاندار و فرماندار ویژه طبس در اطرافش ایستاده‌اند به مقام شهدای آرمیده در جوار زادهٔ موسی بن جعفر ادای احترام می‌کند.

موسیقی «کجاییدای شهیدان خدایی» فضا را پر کرده، این آوا احتمالا خاطرات زیادی را برای رئیس مجلس که روزی رزمنده و فرمانده جبهه‌های جنگ بوده زنده می‌کند.

با وجود جمعیت اندک اما درد دل و مطالبه مردم آنقدر زیاد است که از همینجا، از کنار مزار شهدا تا پای ضریح، آقای قالیباف را رها نمی‌کنند، زن و مرد از گوشه و کنار او را صدا می‌زنند و نگهش می‌دارند و صحبت می‌کنند و فاصلهٔ دو سه دقیقه‌ای حدود چهل دقیقه به درازا میکشد.

اثر گرمای شدید است یا شاید هم خجالت مردم که عرق بر پیشانی رئیس مجلس نشانده و صورتش به سرخی گراییده، اما زیر آفتاب مستقیم و قبل از زیارت، درد دل مردم را می‌شنود.

مردم از خط فقر می‌گویند که به خط مرگ رسیده و این که حتی حقوقِ حقوق بگیران هم کفاف زندگی را نمیدهد. از کمبودهای بهداشت و درمان؛ خانمی هم از خانه‌ای که در نهضت ملی مسکن برایشان ساخته شده اما آب و برق و گاز ندارد می‌گوید.

آقای رییس همه را می‌شنود و قول می‌دهد؛ قول می‌دهد و مردم را دلداری می‌دهد که مشکلات به زودی حل خواهد شد و ما هم امیدواریم که حل بشود.

پس از زیارت، شورای اداری شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در سالن «میقات‌الرضا» آغاز شد.

سالنی که از شب قبل پلمپ شده بود تا حالا میزبان رئیس مجلس و مردمی باشد که آمده‌اند، قول‌ها را بشنوند و به خاطر بسپارند.

به سالن که می‌رسیم و می‌نشینیم، دوربین همکار عکاسمان را که ۸ صبح از او گرفته شده بود تحویلش می‌دهند.

قرار بر این شد فرمانداران و امامان جمعه ۴ شهرستان، هر کدام مشکلات شهر خودشان را در ۵ دقیقه به اطلاع رئیس مجلس برسانند. حال این که آیا این مشکلات در ۵ دقیقه می‌گنجد یا نه؟ اللهُ اعلم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس که در این مراسم وظیفه اجرا و دعوت از دیگر سخنرانان را نیز به عهده دارد در کنار اجرای برنامه به نکته مهمی هم اشاره می‌کند «توزیع اعتبارات بر مبنای جمعیت» و ادامه می‌دهد جاده‌های طبس به واسطه قرار داشتن در چهار راه مواصلاتی، تنها مختص طبسی‌ها نیست و سالانه جمعیت بسیار زیادی از مسافران سراسر کشور را در خود حرکت می‌دهد و از این جهت نیاز دارد ویژه دیده شود.

امام جمعه طبس هم در فرصت ۵ دقیقه‌ای خود به یاد فرهنگیان بود و کمبود معلم به عنوان یکی از  مهمترین مشکلات کشور  را به رئیس مجلس یادآوری کرد.

حالا امیدواریم این مساله به صورت خاص به یاد آقای رئیس بماند و در تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی ردیفی برای به خدمت گرفتن معلمان جوان در نظر گرفته شود تا معلمان بازنشسته بتوانند با خیال راحت به خانه بروند.

مسئولیت اجتماعی معادن، سهم دو درصد و سخن امام راحل را نیز امام جمعه به آقای رئیس گوشزد کرد. این یادآوری دلمان را خوش کرد تا شاید حرف خاک خورده و سال‌ها لب طاقچه گذاشته شدهٔ آن پیر مراد، خاطرهٔ تاریخی مسئولان را زنده کند و یادشان بیاید چه قرار بود بشود و چه شد! و قانونی که امام سال‌ها پیش تاکید کرد، بالاخره تمام و کمال اجرایی شود  که با این اتفاق شاید شهری مانند طبس، با وجود معادن بسیار، برای پیشرفت اصلا نیازی به بودجه‌های کشوری پیدا نکند یا حداقل کمتر گذارَش به آن بیفتد.

همه میدانند رئیس مجلس نماینده مردم است و حداقلِ وظیفه‌اش شنیدن حرف مردم، درد دل امام جمعه هم مثل مردم زیاد بود و وقت کم برای همین هم در پایان سخنانش تاکید کرد این سفر کافی نیست و خواستار دیدار عمومی رئیس مجلس با مردم در پنجم اردیبهشت و روز طبس شد. آقای قالیباف هم قول داد تا شرایط برای این سفر را حتما فراهم کند.

در کنار انتقال تمامی مشکلات از جمله آب شرب، مشکلات راه‌ها، بهداشت و درمان، زیرساخت‌ها، مشکلات معادن و…، امامان جمعه شهرستان‌ها و فرمانداران، همگی یکپارچه بر توجه به وضع معیشتی مردم اصرار و تاکید داشتند چرا که تمامی این موارد مادامی که بر آرامش مردم و گشایش معیشتی آنان تاثیری نگذارد فاقد ارزش خواهد بود و دیده نخواهد شد.

شنیدن سخنان متفاوت آقای قالیباف هم خالی از لطف نبود. رئیس مجلس که معتقد بود باید جای مسئولان کشوری و شهرستانی در پاسخگویی جا به جا شود گفت: «تمرکز گرایی» آسیبِ تصمیم گیری هاست.

وی گفت: یکی از اشکالات و نارسایی‌هایی که در کشور وجود دارد این است که در تصمیم‌گیری‌ها تمرکزگرایی داریم و هر چیز جزئی را به تهران و وزارتخانه‌ها وصل می‌کنیم که وقت و هزینه برای آن صرف می‌شود ولی مشکلات باقی می‌ماند.

رئیس مجلس ادامه داد: منظور از «تمرکز زدایی» در امورِ تصدی‌گری است؛ در موضوعات تولی‌گری، هدایت و نقش هدایتگری و تصمیم گیری در مرکز ضروری و عاقلانه است اما هرچه تصدی‌گری را در مرکز بخواهیم بر مشکلات افزوده می‌شود.

هرچند این سخنان منطقی به نظر می‌رسد اما رئیس مجلس در شرایطی به طبس سفر کرده که مشکلات عدیده اقتصادی و تورم گریبانگیر مردم است و در میان همه این موارد، تنور مشکلات مسکن ملی هم در تمام کشور داغ، و بسیاری از این مشکلات نیازمند قانون گذاری درست و اصلاح قوانین دست و پا گیر است.

بدیهی است سفر هر یک از مسئولان عالی رتبه کشور به واسطه دیدن و لمس مشکلات شهرستان از نزدیک، سبب رفع بسیاری از مشکلات و برداشته شدن موانع خواهد شد اما در ادامه، این سفرها، پیگیری  مسئولان استانی و شهرستانی یک نیاز اساسی است.

پیگیری‌های مجدانه نیاز است تا فاصله کلنگ و قیچی به حداقل رسیده و پروژه‌هایی همچون محور هشتاد کیلومتری طبس بشرویه از مسیر خدافرید، حدود ۱۱ سال در میانه راه نماند.

گاه عدم پیگیری به موقع سبب وقفه طولانی مدت و ضررهای مالی بسیار و گاهی نیز متاسفانه موجب ضرر جانی خواهد شد و از این جهت لازم است هر طرح با توجه به اعتبار احداث آن در زمان اعلام شده آغاز و در زمان مقرر به پایان رسد.

آقای قالیباف قول‌هایی نیز داد که اخبارش در رسانه‌ها منتشر شد پس در این یادداشت برای جلوگیری از اطناب سخن از نگارش آن صرف نظر می‌کنیم.

رییس مجلس پس از گپ و گفت صمیمی با خانواده‌های شهدا و تقدیر از قلب‌های صبورشان دقایقی مانده به اذان مغرب، زمانی که نوای دعای قبل از اذان به گوش می‌رسید و مردم در صفوف نماز جماعت می‌ایستادند، صحن آستان مبارک را ترک و از طبس رفت.

او چیزی حدود ۴ ساعت مشکلات ۴ شهرستان طبس، فردوس، بشرویه و سرایان  را از زبان عدهٔ محدودی از مردم و مسئولان شنید و رفت تا قول‌هایش امیدی باشد برای دل مردمان کویر در رفع مشکلاتشان.

ان‌شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =