آدرس غلط خبرگزاری فارس برای افزایش بهای نان در خراسان جنوبی! / گزارشی که خودش را تکذیب می‌کند!

خبرگزاری فارس خراسان جنوبی در گزارشی ضمن بیان ارزانی نان در خراسان جنوبی، این را عاملی دانست که دامداران استان از آن برای تامین خوراک دام خود استفاده می‌کنند.

ساره نجفی – به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز، خبرگزاری فارس خراسان جنوبی روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «نان ارزانی که روانه سبد خوراک دام‌ها در خراسان جنوبی می‌شود» به نقد ارزان بودن نان در خراسان جنوبی پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: خریداران ضایعات نان هم به همان نسبت در شهر زیاد است چرا که سود با خرید و فروش نان خشک و ضایعات آن است به ویژه وقتی به دامداران فروخته شود آن‌ها هم به واسطه گرانی آذوقه در به در دنبال ضایعات نان هستند.

در این گزارش خبرگزاری فارس ادامه میدهد: این گفته حسین زنگویی، نانوایست در مرکز خراسان جنوبی که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند بیان می‌کند و در ادامه  هم اظهار می‌کند: چهار سال که قیمت نان ثابت و گران نشده و همین ارزان بودن نان زمینه سوء استفاده از آن را برای شهروندان فراهم آورده است.

فارس در بخشی دیگر از این گزارش می‌نویسد: این گفته را جواد مختاری، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی هم قبول دارد که ارزانی نان در مقایسه با نهاده‌های دامی سبب شده تا شاهد حضور خانوادگی برخی خانواده برای خرید و فروش آن به عنوان ضایعات نان به دامداران باشیم.

خبرگزاری فارس ادامه میدهد: وی با بیان این که چهار سال است قیمت نان افزایش نیافته است، افزود: کم شدن سهیمه نانوایی اخلال در ساعات پخت نانوایی‌ها ایجاد کرده است و متصدیان نانوایی‌ها را در پرداخت هزینه هایی همچون اجاره بهاء، دستمزد کارگران و… با مشکل جدی مواجه کرده است.

خبرگزاری فارس در همین خبر، گزارش خود را به نوعی با پاراگراف آخر از زبان عضو اتحادیه دامداران کشور، تکذیب می‌کند و میگوید: اما حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار، عضو اتحادیه دامداران کشور ایستادن افراد در نانوایی ها و خرید نان به عنوان آذوقه دام ها را قبول ندارد و می گوید: با استمرار قهر طبیعت به همراه گرانی و کمبود نهاده های دامی دیگر دامداری سنتی در خراسان جنوبی باقی نمانده تا با خرید نان آذوقه دامشان را تامین کنند.

توپ افزایش بهای نان در خراسان جنوبی در زمین دامداران!

خبرگزاری فارس در این گزارش سعی دارد به گونه‌ای دامداران رنج دیده خراسان جنوبی که روز به روز در حال کشتار دام یا فروش آنها به دلیل خشکسالی و همچنین عدم توان مالی تامین خوراک دام هستند را دستاویزی برای افزایش بهای نان قرار دهد.

عامل ایجاد ضایعات نان کیفیت پایین نان است

یکی از موضوعاتی که در این گزارش به آن اشاره شده است «ضایعات نان» است، پُرواضح است که عامل تولید ضایعات نان و در نتیجه فروش آن توسط مردم، کیفیت پایین نان تولید شده است.

این که عامل ایجاد یا فروش ضایعات نان توسط مردم را «سوءاستفاده» بنامیم و «ارزانی نان» را دلیل آن بدانیم مصداق ضرب‌المثل «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» است.

همین چند روز پیش بود که در گپ و گفتی با یکی از شهروندان در مورد کیفیت نان شهر طبس گفتگو می‌کردم، او میگفت مشکل معده دارد و کیفیت پایین نان باعث شده او نان خود و خانواده‌اش را از روستاهای اطراف تهیه کند.

بر اساس آخرین گزارش «سنجش کارشناسی کیفیت نان» مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران [اسفند ۱۴۰۱] ، استان خراسان جنوبی بعد از استان کرمان در جایگاه کم‌کیفیت‌ترین نان لواش کشور است!

واقعیت این است که بهتر است به جای دنبال بهانه بودن برای افزایش بهای نان، به دنبال افزایش کیفیت پخت نان در استان باشیم، بی‌شک با افزایش کیفیت نان، ضایعات نان کاهش و بلکه به صفر خواهد رسید.

استفاده از نان به عنوان خوراک دام مضحک است

نماینده دامداران استان خراسان جنوبی در اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار طبس‌نیوز استفاده از نان به عنوان خوراک دام را رد کرده و مضحک خواند و افزود: کدام دامدار که مثلا ۱۰ رأس گاو و یا ۲۰۰ رأس گوسفند دارد می‌تواند آنها را با نان سیر کند!

مسعودرضا بندگی افزود: برخی می‌خواهند گندم وارد کشور کنند، بنابراین نیاز دارند که نرخ نان افزایش یابد تا این واردات توجیه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اکنون توپ را در زمین دامدار و عشایر انداخته‌اند، عشایر مظلومی که هیچ رسانه‌ای ندارند.

نماینده دامداران استان خراسان جنوبی در اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان این که یارانه کنسانتره برداشته شده و گران شده است افزود: در همین شهرستان طبس روزی حدود ۲ تن از شیر تولیدی کاهش پیدا کرده است، در بخش دیهوک حدود ۳ هزار رأس دام ما به دلیل خشکسالی خارج شده است و این فاجعه است.

به گزارش طبس‌نیوز، اگر هر رسانه‌ای در استان دغدغه کاهش ضایعات نان دارد همانطور که در این گزارش گفته شد چاره آن افزایش کیفیت نان است اما موضوع مشکلات نانوایی‌های استان، اعم از سهمیه آرد و هزینه‌های کارگری موضوعی است که برای پرداختن به آن شایسته است که ضمن حفظ حرمت شهروندان به طور تخصصی و به دور از حاشیه‌سازی برای دامداران و عشایر استان بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 18 =