سایت فسیلی روستای ملوند طبس ثبت ملی شد

طبس‌نیوز – معاون مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: سایت فسیلی روستای ملوند طبس پس از بررسی نهایی در دفتر ثبت وزارت متبوع در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز، وحید بهفرنژاد افزود: روستای ملوند در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و با توجه به اینکه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد یکی از خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی شهرستان طبس به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: فسیل‌های مرجانی در دامنه شمالی کوه آسیاب در سنگ‌های آهکی بسیار سخت و متراکم رخنمون دارند و وجود طیف مختلفی از انواع مرجان‌ها و عملکرد فرآیندهای فرسایش فیزیکی و شیمیایی منجر شده تا فسیل‌های مرجان در برش‌های مختلفی مشاهده شوند.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر این سایت فسیلی در بین مردم روستا شناخته شده است و این کلکسیون بسیار زیبا مورد توجه دانش‌آموزان، دانشجویان و زمین‌شناسان قرار دارد.

وی افزود: از لحاظ ساختاری – رسوبی سایت فسیلی روستای ملوند در شرق زون ایران مرکزی، بلوک طبس و قسمت شمال رشته‌کوه شتری (رشته‌کوه گسلیده – چین‌خورده شتری) قرار دارد.

بهفرنژاد تصریح کرد: فسیل‌های مرجان روستای ملوند متعلق به سازند آهکی اسفندیار به سن ژوراسیک پسین (۱۶۳ – ۱۵۰ میلیون سال قبل) هستند که در دامنه شمالی کوهی بنام آسیاب رخنمون یافته‌اند. این سازند دارای طیف مختلفی از انواع فسیل‌های مرجان، دوکفه‌ای، اسفنج، آمونیت، شکم پایان و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 17 =