ناگفته‌های رسول عراقی از احداث اولین مجتمع شتر شیری ایران

به بهانه شروع ساخت اولین مجتمع شتر شیری ایران مصاحبه‌ای با آقای رسول عراقی مدیر عامل این مجتمع انجام دادیم و جزییات بیشتری در این خصوص از وی جویا شدیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، به بهانه شروع ساخت اولین مجتمع شتر شیری ایران مصاحبه‌ای با آقای رسول عراقی مدیر عامل این مجتمع انجام دادیم و جزییات بیشتری در این خصوص از وی جویا شدیم.

با سلام به شما آقای رسول عراقی، به عنوان اولین سوال مشکلات اولیه برای احداث این پروژه چه بوده است؟

به نام خدا و با سلام به شما و مخاطبان پایگاه خبری طبس نیوز، آغاز پیگیری مجوز مجتمع شتر شیری در سال ۱۳۸۸ رقم خورد و باتوجه به اینکه در آن سال در کتاب نظام جامع دامپروری قانونی برای صدور پروانه مجتمع شتر شیری دیده نشده بود از همان ابتدا دچار مشکل شدیم و به اجبار رایزنی‌های خود را از سمت مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم این کمیسیون جناب آقای مهندس رجایی و نائب رئیس این کمیسیون جناب آقای مهندس فرهمند نماینده وقت شهرستان‌های بافق مهریز ابرکوه انجام دادیم و توانستیم موافقت این کمیسیون را برای ابلاغ به وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۸۹ بگیریم.

همچنین موافقت اولیه مرکز اصلاح نژاد دام کشور را با راه‌اندازی این مجتمع را کسب نمودیم و از آن جایی که تاکنون چنین کاری انجام نشده بود از ابتدا دچار مشکل بودیم و چون هنوز قانون‌های جدید ابلاغ نگردیده بود بصورت مداوم در راه رفت و آمد مرکز استان و تهران بودیم.

خوب است ناگفته‌هایی را در این جا بیان کنم، وقتی که طرح تصویب شده بود برای شهرستان طبس و برای اولین بار در کشور و همه چیز تمام شده بود، یک مشکلی برای شترداران منطقه طبس پیش آمد و شترداران، بنده را بعنوان نماینده خودشان معرفی کردند و با نوشتن یک نامه تند به امضای اینجانب برای درخواست کمک جهت شترداران به یکی از مدیران کل جهاد کشاورزی در تهران و طرح ما نیز برای اقدام دست ایشان بود ناخوداگاه متوجه شدم که طرح شتر شیری به بهانه‌های مختلف باید در استان سمنان توسط شخص دیگری انجام شود که با پیگیری‌های نماینده وقت، اینجانب و کمیسیون کشاورزی مجلس طرح را مجدداً به طبس برگرداندیم و این تنها گوشه‌ای از مشکلات اولیه ما بود (نبود طرح اولیه-نبودن نقشه مشخص-مشخص نبودن نوع شتر و…) .

چرا علی‌رغم این‌که مجتمع پرورش شتر وجود دارد تا کنون برای پرورش شتر شیری پیگیری نشده است؟

بخشی از پاسخ در سوال قبلی داده شد منتها برای روشن شدن موضوع باید بگویم نوع کار بسیار تخصصی است و تلفیقی از تجربه و دانش است.

شاید بشود گفت تجربه مهم‌تر از دانش می‌باشد و از آن‌جایی که اکثر شترداران کشور قشر کم‌سواد یا بی‌سواد می‌باشند زیاد به بحث شتر شیری فکر نکرده بودند و بصورت سنتی شیر جهت مصارف روزانه تهیه می‌نموده‌اند ولی با توجه به اینکه در خانواده ما من و برادرم که هر دو تحصیل کرده هستیم و با کمک تجربه پدرم که حدود ۶۰ سال تجربه شترداری داشت و با توجه به سفری که به امارات داشتم دیدم که به مراتب تجربه ما بیشتر از مباحث علمی است که در آنجا مطرح شده بود و این ایده را مطرح کردیم و خوشبختانه تا امروز که به بحث کلنگ زنی رسیده و خوشحال می‌شویم که چنیدین مجتمع شتر شیری در کشور راه‌اندازی شود و دست هر شخصی که بخواهد این کار را انجام دهد می‌فشاریم و یاریش می‌کنیم.

طلای سفید را پنبه می‌دانند حال چرا شیر شتر؟

باتوجه به اینکه شیر شتر نه تنها به عنوان یک شیر بلکه به تایید تمامی موسسات غذایی و دارویی بین‌المللی از آن به عنوان یک دارو نام برده می‌شود سازمان خواربار جهانی (فائو) قیمت یک لیتر شتر را معادل ۱۵ دلار تعیین کرده که قیمتی معادل ۴۵ هزارتومان برای یک لیتر است، مقایسه کنید با قیمت یک بشکه نفت، آیا نمی‌شود به این گفت طلای سفید!، جالب توجه اینکه اتحادیه اروپایی سال ۲۰۲۰ را سال شتر و ورود محصولات لبنی شتر را به قاره سبز نامگذاری کرده و این نشان بالا و ارزش شیر شتر می‌باشد.

وضعیت نژاد شتر شیری در کشور چگونه است؟

متأسفانه در کشور ما بیشتر نژادهای شتر، شتر گوشتی می‌باشد و برای تولید گوشت و پشم می‌باشد و بیشتر نژادهای ایران ۳ الی ۴ لیتر شیر تولید نمی‌کنند و این متاسفانه فقط بخاطر نوع نژاد شتر ماست و به همین دلیل نژاد شتر شیری در ایران خیلی کم داریم و مجبور به وارد کردن شتر شیری از کشورهای دیگر مانند لیبی، مراکش، هند و پاکستان می‌باشیم.

با تلاش زیاد و رایزنی آقای دکتر عبدالله زاده که همینجا بابت این موضوع از ایشان تشکر میکنم بالاخره موفق شدیم موافقت اولیه سازمان دامپزشکی ایران را برای واردات شتر شیری از کشور هندوستان را اخذ کنیم.

شایان ذکر است برای این موضوع من به کشورهای مختلف دنیا سفر کردم تا بالاخره شتر مورد نظرم را در کشور هندوستان پیدا کردم.

تولیدات شتر شیری چه خواهد بود؟

تولیدات شامل شیر شتر، دوغ شتر، کره شتر، بستنی شیر شتر و شیرخشک شتر خواهد بود.

آیا احتمال فاسد شدن شیر شتر وجود دارد؟

نکته جالبی‌ست همه مواد غذایی بالاخره فاسد می‌شوند ولی قابلیت تحمل شیر شتر در قبال فساد بسیار بالاست و همین نکته باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان نیز می‌شود.

جالب‌تر این‌که شیر شتر تنها شیری است که بیشترین مقاومت و ماندگاری را در هوای باز دارد، چون پروتئین لاکتنین موجود در شیر شتر مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل فساد دارد و باز جالب‌تر آن که شیر شتر بعد از مدت ۷۲ ساعت به صورت خود‌به‌خود تبدیل به دوغ می‌شود و این منجر به مقاومت بیشتری در برابر فساد می‌گردد.

خوبست که عرض کنم کشور امارات به مراتب گرم‌تر از منطقه طبس است و شیر شتر در آن‌جا به صورت پاستوریزه بسته‌بندی شده و صادر می‌شود و در ایالت آریزونای آمریکا نیز همین‌طور صورت می‌گیرد.

این مطالب همه و همه اثبات علمی شده است و خوبست دوستان برای مطالعه به سایت‌های علمی مختلف مراجعه و بعد قضاوت کنند.

آقای عراقی به عنوان مدیر عامل اولین مجتمع شتر شیری ایران اگر حرف پایانی در این مصاحبه دارید بفرمایید.

در کلام آخر با افتخار می‌گویم کلنگی که امروز بر زمین زده شد محصول تلاش ۵ ساله‌ای است که به الان و حال حاضر برنمی‌گردد.

تسهیلاتی که ما در حال دریافت هستیم مصوبه سال ۱۳۹۰ بوده و اکنون هنوز دریافت نکرده‌ایم و جا دارد این‌جا از تلاش‌ها و کمک‌های جناب آقای جعفریان‌مقدم ریاست محترم هیات مدیره شرکت ساربان کویر و پدرم و برادرم که در کنار ما هستند تشکر ویژه و قدردانی نمایم.

به امید اینکه سال آینده اولین محصول شتر شیری را با هم بنوشیم.

دیدگاهی در “ناگفته‌های رسول عراقی از احداث اولین مجتمع شتر شیری ایران

  1. خداوند به حاج سید رسول عراقی که از جانبازان گرامی و موفق شهرمان هستند توفیق خدمت بیش از پیش عنایت فرماید و ایشان را در این مهم موفق گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =