دو طرح مهم فنی و حرفه ای طبس در راستای فرهنگ کار و تسهیل مهارت آموزی 

رئیس مرکز فنی و حرفه ای شهرستان طبس با معرفی دو طرح فنی و حرفه ای گفت: طرح تابستانه مهارت و طرح محیط کار واقعی برای بزرگسالان در حال حاضر در مرکز فنی و حرفه ای طبس برگزار می شود.

به گزارش طبس نیوز، مهدی غلامی در نشست خبری عصر سه شنبه ۲۷ تیرماه افزود: «طرح تابستانه مهارت» با هدف آموزش فرهنگ کار و مهارت آموزی و برای اولین بار اجرا می شود.

وی ادامه داد: در این طرح نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال می‌توانند حرفه های مهارتی مانند رشته های برق، مکانیک، برق خودرو،جوشکاری، خیاطی، صنایع دستی، فرش و چرم را به صورت رایگان بگذرانند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان طبس با بیان اینکه در رشته های دیگر نیز در صورت تقاضا کلاس برگزار می شود افزود: پایگاه های بسیج و مساجد نیز می توانند در رشته هایی که متقاضی دارند ثبت نام کنند و در محل خودشان کلاس را برگزار و از مربیان و امکانات فنی و حرفه ای استفاده نمایند و در پایان به شرکت کنندگانی که در آزمون نمره قبولی کسب کنند گواهینامه فنی و حرفه ای اعطا می شود.

غلامی با اشاره به «طرح محیط کار واقعی» که در راستای تسهیل مهارت آموزی و ترویج کار است بیان کرد: افرادی که مایل به آموزش در محیط واقعی کار هستند می توانند با مراجعه به یک واحد صنفی معتبر که دارای پروانه کسب معتبر است و پس از تنظیم یک تفاهم نامه بین فرد، واحد صنفی و مرکز آموزش فنی و حرفه ای، شخص در محل کار مورد نظر آموزش دیده و پس از پایان دوره در آزمون فنی و حرفه ای شرکت کند.

وی افزود: در این طرح سازمان فنی و حرفه ای بیمه مسلولیت حقوقی را نیز تقبل می کند و استادکاران مهارتی از قوانین بیمه ا و حقوق مادامی که کارآموز در محیط کار مشغول آموزش میباشد معاف هستنددر پایان نیز گواهینامه معتبر فنی و حرفه ای با کد بین‌المللی اعطا می شود.

وی در خصوص ارزش گواهینامه فنی و حرفه ای گفت: از واحد های درسی دانش آموزان محسوب شود، برای گرفتن پروانه کسب، اعطا تسهیلات مشاغل فنی و مشاغل خانگی موثر و از مدارکی است که قابلیت ترجمه دارد وقابل قبول سازمان جهانی کار بوده و میتواند در اخذ مجوز کار بازار جهانی کمک شایانی کند.

🔴 افزایش ۲۰ درصدی آموزش مرکز فنی و حرفه ای طبس در یکسال گذشته

رئیس مرکز فنی و حرفه ای طبس گفت: از تیرماه ۱۴۰۱ تا کنون ۴۶۴ هزار و ۸۳۶ نفر ساعت در قالب یک هزار و ۸۸۵ نفر در این مرکز آموزش دیده اند که به نسبت همین مدت در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است .

مهدی غلامی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز ۱۲۰ هزار و ۱۳۰ نفرساعت در قالب ۸۱۹ نفر شامل ۲۶۷ نفر خانم و ۵۵۲ نفر آقا در کلاس‌های فنی و حرفه ای شرکت کرده اند.

وی بیان کرد: از ابتدای تیرماه تاکنون یعنی در بازه زمانی ۲۷ روزه از ابتدای تابستان ۱۹ هزار و ۴۵۹ نفر ساعت در قالب ۱۹۰ نفر از آموزش‌های اوقات فراغت این مرکز استفاده کرده اند.

غلامی ابراز امیدواری کرد: این میزان با توجه به میزان متقاضیان ثبت نام تا پایان تابستان به ۵۰ هزار نفر ساعت و بالای ۴۰۰ نفر برسد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ دوره فعال شامل آشپزی، شیرینی پزی، خیاطی، جوشکاری، مکانیک، برق خودرو، تعمیر آلترناتور، قالیبافی گره فارسی و گره ترکی، تعمیر کولر آبی، تعمیر ساده استارت، سرویس و نگهداری خودرو، گوهر تراشی ، شلوار دوزی، شومیز دوز زنانه و مردانه، سیم کشی و عیب یابی مدارهای پایه ساختمان، تعمیر سیستم سوخت رسانی و انژکتوری بنزینی و حوله بافی در این مرکز برگزار می‌شود .

❌مشکل کمبود نیرو در مرکز فنی و حرفه ای طبس

رئیس مرکز فنی و حرفه ای طبس همچنین از کمبود نیرو و عدم اجازه استخدام گفت: در حال حاضر در مجموع سه مرکز طبس، عشق آباد و دیهوک ۱۹ نفر مشغول به کار هستند.

وی افزود: این تعداد شامل نیروهای اداری و مربیان هستند که بسیار کم است و با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و همکاران ما هر کدام مجبورند چند مسئولیت را به طور همزمان پوشش دهند.

🔴 فضای سبز مرکز فنی و حرفه ای طبس نیازمند آب

غلامی با اشاره به فضای سبز خسته و رو به زوال این مرکز گفت: با توجه به این که آب مورد نظر برای آبیاری فضای سبز مرکز را نداریم در صورتیکه در این زمینه از سوی نهادهای مربوطه به ما کمک نشود به زودی شاهد از بین رفتن درختان، گلها و گیاهان اینجا خواهیم بود.

خبرنگار طبس نیوز: فاطمه ابوالحسنی رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − ده =