۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار ورزشی امسال طبس؛ ۲۰ برابر افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰

طبس‌نیوز – رئیس اداره ورزش و جوانان طبس در نشست خبری از افزایش چشمگیر اعتبارات ورزشی شهرستان طبس در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طبس‌نیوز، حمیدرضا پناهی در نشست خبری شب گذشته با اشاره به این که امسال در حوزه اعتبارات استانی پیشرفت خوبی داشتیم گفت: اعتبارات ورزشی تخصیص یافته سال ۱۴۰۰ در طبس، حدود ۶۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

وی افزود: امسال نیز با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، افزایش چشمگیری را شاهد هستیم و این اداره در ردیف اداراتی است که در تقسیم اعتبارات شهرستانی شرایط خوبی داشت و امیدواریم این اعتبارات به طور کامل تخصیص یابد.

** ۶۷۰۰ ورزشکار طبسی و کمبود زیرساخت‌های ورزشی

رییس اداره ورزش و جوانان با بیان این که طبس نسبت به شاخص جمعیت در سطح استان بیشترین تعداد ورزشکار را دارد گفت: در طبس ۶هزار و ۷۰۰ ورزشکار سازمان یافته و ۴۰ هیات ورزشی داریم.

وی افزود: ۲۶ باشگاه ورزشی، ۸ سالن سرپوشیده و دو مجموعه ورزشی آزادی و پیروزی، تمام زیر ساخت‌های ورزشی در اختیار اداره ورزش و جوانان است که با توجه به نیاز شهرستان، افزایش ورزشکاران و افزایش مدال آوران و ورزشکاران قهرمانی بسیار کم است.

پناهی با بیان این که اعتبارات برای افزایش زیرساخت‌ها با توجه به جمعیت اعطا می‌شود افزود: این مساله با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی جمعیت که دسترسی مردم به مکان‌های ورزشی را مشکل می‌کند به ضرر طبس تمام شده به طوری که سرانه فضای ورزشی برای هر نفر، در طبس ۱۵ سانتی متر مربع است.

وی ادامه داد: این در حالیست که میزان استاندارد این فضا یک متر مربع است، در استان از این لحاظ طبس در پایین جدول و سرایان با ۴۷ سانتی‌متر بیشترین میزان فضا را داراست.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس توضیح داد: این سرانه با توجه به آب و هوای گرم طبس با فضاهای سرپوشیده و قابل استفاده در تمام فصول در نظر گرفته شده است.

پناهی ابراز امیدواری کرد با اختصاص ۱۵ تا ۱۷ هکتار زمین برای ورزش شهرستان این مشکل تا حدودی مرتفع شود.

** غیبت کلنگ‌های ورزشی در طبس به ۵ سال رسید 

پناهی با اشاره به این که از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ کلنگ ورزشی بر زمین زده نشده گفت: سه پروژه بلاتکلیف ورزشی شامل خانه جوان طبس، سالن تلخاب و سالن سقف کوتاه مدت‌هاست ناتمام مانده و امیدواریم در اعتبارات جدید دیده شود.

وی با بیان این که قدمت کلنگ‌زنی پروژه سالن تلخاب به زمان استان یزد برمی‌گردد افزود: سالن تلخاب یک سالن سرپوشیده ورزشی با جایگاه تماشاگر است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اعتباری حدود ۶ میلیارد تومان می‌شود این  پروژه را تا دهه فجر تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس ادامه داد: در اعتبارات امسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای ساخت خانه جوان طبس در نظر گرفته شده است؛ این پروژه سال ۹۷ کلنگ زنی شده و تا کنون در حد اسکلت باقی مانده است.

وی ادامه داد: سالن سقف کوتاه  فاز ۲ شهرک امیرالمومنین نیز از سال ۹۷ کلنگ زنی شده و ۵ میلیارد تومان تا تکمیل فاصله دارد.

وی افزود: در صورت تکمیل این سالن سرپوشیده سقف کوتاه، تمامی رشته‌های رزمی و غیرتوپی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

** مکان‌های ورزشی مستهلک به چرخه ورزش طبس برمی‌گردند

پناهی با بیان این که برخی مکان‌های ورزشی طی سال‌ها مستهلک و از دور استفاده خارج شده بودند گفت: استخر فجر یکی از این مکان‌هاست که از سال ۹۷ از دور خارج شده و قرار بر تخریب آن بود اما اکنون در سال ۱۴۰۲ با ۹۰ درصد پیشرفت در حال بازسازی است.

وی افزود: دو میلیارد تومان از بودجه امسال به تعمیر استخر فجر اختصاص یافته که از این دو میلیارد تومان با توجه به دستور استانداری یک میلیارد تومان برای موتور خانه و یک میلیارد تومان برای قسمت سوله استخر هزینه می‌شود.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس افزود: تا کنون سقف کاذب، اگزوز فن برای خروج گاز کلر، تعمیر یونیت‌ها، موتور خانه استخر، دو مشعل گازسوز و تعمیر دوش‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل کار ۳۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز است که اگر از سرفصل تعمیر و نگهداری مکان‌های ورزشی، اعتباری از سوی استانداری در نظر گرفته شود امیدواریم این پروژه تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

پناهی گفت: زمین چمن فاقد نور و سالن کوثر نیز از این دست فضاهای ورزشی بلااستفاده بود که در اعتبارات ۱۴۰۱ دیده شد، تعمیر و به چرخه استفاده مردم بازگشته است.

** خبر خوب برای اصفهک و عرب آباد

رئیس اداره ورزش و جوانان طبس گفت: از ۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به بخش دیهوک، یک میلیارد تومان به عرب آباد و ۸۰۰ میلیون تومان به اصفهک اختصاص داده می‌شود.

** سوارکاران طبس همچنان بدون پیست

مقام مسئول ورزشی طبس در پاسخ به سوال خبرنگار طبس نیوز پیرامون قول‌های داده شده در خصوص پیست سوارکاری گفت: با توجه به وجود تعداد زیاد اسب‌ها در طبس که برخی از آن‌ها اسب‌های مسابقه‌ای و به نام نیز هستند نیاز است در شهرستان پیست سوارکاری مناسب داشته باشیم.

وی افزود: در دوره ریاست آقای قدیمی جلساتی گرفته و قول‌هایی داده شد و بازدید میدانی نیز صورت گرفت تا زمینی در جاده یزد، کنار پلیس راه از طرف منابع طبیعی برای این منظور به اداره ورزش و جوانان واگذار شود اما این واگذاری بعدها با مشکلاتی مواجه شد.

پناهی ادامه داد: واگذاری برق، مشکلات آب و تاکید اداره منابع طبیعی بر این که در زمین هیچگونه ساخت و سازی نباید انجام گیرد موانعی بر سر راه تحقق این پروژه بود.

وی قول پیگیری در این زمینه را داد اما تاکید کرد: فعلا تمرکز اداره ورزش در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس گفت: پروژه پیست سوارکاری، به اضافه سالن سرپوشیده مخصوص بانوان و سالن‌هایی برای بخش‌های دیهوک و دستگردان و اختصاص چمن برای تمام روستاهای بالای ۵۰۰ نفر جمعیت، حتما در آینده دیده خواهد شد که مکاتباتش نیز در حال انجام است.

** تعیین تعرفه باشگاه‌ها از سوی وزارت ورزش

پناهی در خصوص تعرفه باشگاه‌های ورزشی نیز توضیح داد و گفت: قبلا این وظیفه بر عهده سه نهاد استانداری، صمت و اداره ورزش بود که کمیسیونی برگزار و نرخ‌گذاری انجام می‌شد اما امسال این نرخ‌گذاری در وزارت ورزش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت ورزش، کشور را به سه قسمت درجه یک، دو و سه تقسیم کرده است و استان خراسان جنوبی در مناطق درجه ۳ از نظر نرخ یعنی جزو کمترین نرخ‌ها قرار گرفت.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس افزود: قرار است در استان نیز کل باشگاه‌ها بسته به کیفیت مکان، دستگاه‌ها و مربی به درجه یک، دو و سه درجه‌بندی و قیمت‌گذاری شوند که هنوز این طبقه‌بندی صورت نگرفته، اما در نهایت نرخ وزارت ورزش در استان خراسان جنوبی جزو پایین‌ترین نرخ‌ها است.

خبرنگار طبس‌نیوز: فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پنج =