امرار معاش ۱۰۰ خانوار از مردم روستای خسروآباد از محل تهیه و فروش نان محلی

روستای خسروآباد در پنج کیلومتری شهر طبس قرار دارد و نان خشک آن با نامهای تُنُک و قرص نامی آشنا برای نه تنها مردم بومی طبس بلکه مسافران شهرهای دور و نزدیک شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، نان یکی از قدیمی‌ترین غذاهایی است که بشر آن را تهیه نموده است و تاریخچه آن به اواخر عصر حجر بر می‌گردد.

آن زمان بود که برای اولین بار، دانه غلات را با آب مخلوط کرده و سپس خمیر به دست آمده را می‌پختند.

در دوران یونان باستان، تهیه نان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آشپزی محسوب می‌شد که البته چون در مراسم مذهبی استفاده می‌گردید، از اهمیت مذهبی هم برخوردار بود.

اولین کوره بسته برای پخت غذاها از جمله نان را هم به احتمال زیاد یونانی‌ها ساختند.

نان به عنوان یک کالای ضروری و قوت روزانه مصرفی مردم مورد توجه بسیار زیادی است که از این رو بحث تولید و توزیع آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در تاریخ اروپا، حداقل از قرن ۱۰۰۰ قبل میلاد مسیح، نان به عنوان غذای اصلی مردم به چشم می‌خورد.

آنچه امروزه در شهرها و روستاها به عنوان نان مورد استفاده خانوارها قرار می‌گیرد در انواع مختلف است که بسته به نوع سلیقه مردم خریداری می‌شود.

نان خشک یکی از انواع نان‌هایی است که از سالیان بسیار دور مورد توجه مردم خصوصا روستاییان بوده است، چرا که محصولی است که از دسترنج خودشان تهیه می‌شود.

نان تنوری نام دیگر نان‌های خشک است که بیشتر با شکل دایره‌ای تهیه و سفره‌های ساده و بی‌آلایش روستاییان را رنگین می‌کند.

چند سالی است در شهر طبس، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها این نوع نان را به فروش می‌رسانند و آنچه بیشتر جلب توجه کرده محل تهیه این نوع نان است که روستای خسروآباد مهد تهیه نان قرار گرفته است.

روستای خسروآباد در پنج کیلومتری شهر طبس قرار دارد و نان خشک آن با نامهای تُنُک و قرص نامی آشنا برای نه تنها مردم بومی طبس بلکه مسافران شهرهای دور و نزدیک شده است.

به گفته سید جوادجوادی رئیس شورای روستا از بین سیصد خانوار روستای خسروآباد ۱۰۰ خانوار آن به صورت مستقیم از محل فروش و تهیه نان خشک امرار معاش می‌کنند.

جوادی می‌گوید: هر خانوار روزانه حدود ۴۰ کیلو نان تولید می‌کند و به عبارتی روزانه ۴۰۰۰ کیلو نان به بازار طبس عرضه می‌شود.

رئیس شورای خسروآباد افزود: با یک حساب ساده می‌توان فهمید که ماهانه به صورت ناخالص مبلغی بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال فقط از محل تولید نان به خانوارهای روستا کمک می‌شود که تاحدودی مشکل اشتغال را در روستا مرتفع کرده است.

آقای رمضان حلاجی یکی از پاتنوری‌های این روستا گفت: نان تهیه شده در بسته‌های ده کیلویی به شهر طبس و شهرهای مجاور حتی شیراز و تهران بسته به سفارش ارسال می‌شود.

خانم شعبانی که نزدیک به سی سال است کار پخت نان را انجام می‌دهد نیز گفت: تغییر نرخ آرد روی قیمت ها تاثیر داشته و امروزه در کنار تنور‌های زغالی از تنورهای گازی استفاده می‌شود که روی کیفیت نان‌ها نیز تاثیر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + چهارده =