دغدغه‌های دانش‌آموزان طبسی از جنس نظام آموزشی

طبس‌نیوز – دانش‌آموزان طبسی در دیدار با رییس آموزش و پرورش طبس از دغدغه‌های خود گفتند اما چیزی که جلب توجه میکرد نگاه وسیع و عمیق دانش‌آموزان به مسائل بود.

فاطمه ابوالحسنی‌رحمانی – به گزارش پایگاه خبری طبس‌نیوز ، علی کدخدائی رئیس آموزش و پرورش طبس روز دوشنبه در جلسه حرف دل در جمع دانش آموزان طبسی در آموزش و پرورش این شهر ضمن قدردانی از حضور گسترده دانش آموزان و فرهنگیان در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: در مدت سه سال، این سومین جلسه است که توفیق صحبت بی‌واسطه با شما دانش‌آموزان را داشتیم.

وی افزود: مدعی نیستیم که هر چه شنیدیم عمل کرده‌ایم، خیلی وقت ها در حوزه اختیاراتمان نبود،  گاهی در حوزه اختیاراتمان بوده اما توان عملی کردنش را نداشتیم و بعضی موارد را هم رسیدگی کرده‌ایم و از این بابت خوشحالیم.

رئیس آموزش و پرورش به دانش‌آموزان گفت: اگر در این جلسات مواردی مطرح شد و احتمالا انجام نشد ناامید نشوید، شاید در مقطعی امکان رسیدگی نداشته باشد اما قطعا فراموش نمی‌شود و در آینده رسیدگی خواهد شد، لذا شما نگاهتان نگاه امیدوار به آینده و امید بخش باشد.

وی افزود: تزریق امید، نشاط و پویایی یکی از وظایف آموزش و پرورش به جامعه است.

دانش آموزان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از همراهی صمیمانه و توجه ریاست آموزش پرورش و کارکنان این اداره به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

دانش آموزان مدارس طبس ضمن تاکید بر اهمیت مساله پرورش و انتقاد از توجه صرف به آموزش و کم توجهی به مسائل فرهنگی و پرورشی در مدارس، خواهان تقویت مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی در مدارس شدند.

دانش آموزان همچنین با اشاره به کمبود فضاهای مناسب برای مطالعه بر ضرورت تقویت کتابخانه ها و سالن های مطالعه در مدارس تاکید کردند و گفتند اکثر مدارس از داشتن کتابخانه مجهز از نظر کتب و زیرساخت محرومند.

دانش آموزان همچنین از عدم توجه به موضوع تجلیل از دانش آموزان و مدارسی که فعالیت های فرهنگی مناسب و قابل توجهی دارند گلایه داشتند.

در سومین جلسه حرف دل، یکی از دانش آموزان با گلایه از سیستم منسوخ آموزشی در ایران در مقابل شیوه های مدرن آموزشی جهان گفت: جای تأسف دارد و بسیار خطرناک است که دانش آموزان رتبه برتر ایرانی به امید بورسیه شدن و رفتن از کشور درس می‌خوانند؛ چرا باید دانش آموزان کشور ۲۵۰۰ ساله ایران که قدمتش از جمع قدمت نصف کشورهای جهان بیشتر است اینقدر خود را دست پایین بگیرند.

این دانش آموز طبسی با بیان این که امروز در دنیا آموزش دارد به صورت گیم و بازی انجام می شود گفت: به نظر من شیوه آموزش در ایران بیست سال از تمامی دنیا عقب است.

وی با اشاره به بازی های آمریکایی که توان آموزشی بسیار وسیعی دارد و در دسترس بچه هاست افزود: ذهن کودک و نوجوان ایرانی در حال حاضر در دست دولت ایران نیست، ذهنیت دانش آموزان ایرانی نشان از این دارد که دشمن بر آن مسلط است.

انجام اردوهای دانش‌آموزی، بها دادن به انتقادات دانش آموزان، داشتن صندوق حرف دل یا انتقادات در مدارس به صورتی که حتما خوانده و توجه شود، تجلیل از دانش آموزانی ک در مسابقات شرکت می کنند از دیگر خواسته‌های آنان بود.

سنجش صحیح دانش آموزان، احداث قرائت خانه، ارائه راهکارهایی جهت ترغیب دانش آموزان برای مطالعه کتب غیر درسی در جهت افزایش دانش و بینش آنان، از جمله خواسته های آموزشی دانش آموزان در این جلسه بود.

تخصیص امکانات آموزشی، پژوهشی رفاهی و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و ورزشی برای مدارس ، توجه به کیفیت شرایط رفاهی و تغذیه دانش آموزان خوابگاهی نیز از موضوعات مطرح شده در جلسه حرف دل بود.

افزایش طرح هایی مثل طرح شهید بهنام محمدی که دانش آموزان را به قرآن و نماز دعوت می کند، استفاده از حضور نماینده های دفتر ولی فقیه در استان در مدارس نیز از خواسته های دینی و دانش قرآنی دانش آموزان بود.

کدخدائی پس از شنیدن صحبت‌ها با تقدیر از مدیریت صحیح جلسه توسط دانش آموزان گفت: این جلسه بسیار متفاوت از دو جلسه دیگر بود و سطح جلسه بالاتر و مطالبات کلان تر از گذشته بود و از این بابت خوشحالم و افتخار میکنم که نحوه بیان و مطالبات دانش آموزان ما به حدی رسیده که دانش آموزان ما درباره نظام آموزشی کشور صحبت  می کنند و از این بابت ما به شما می بالیم و افتخار می کنیم.

وی در پاسخ به دغدغه ها و سوالات گفت: این که در موضوعات پرورشی کم کار می شود قبول است و دغدغه مندی شما شایسته است اما در این مدت اتفاقات خوبی نیز رقم خورده است.

کدخدائی افزود: تا ۳ سال پیش تمام سرنوشت دانش آموزان تنها در  یک کنکور سراسری رقم می‌خورد و این اتفاق بدی بود.

وی ادامه داد: اما الان دانشگاه و مدارس به جایی رسیده که بر اساس توافق وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، ۵۰ درصد کنکور و  ۵۰ درصد امتحانات نهایی موثر است و این یعنی ۵۰ درصد کلاس درس، مدرسه، کار فرهنگی و تربیتی اهمیت بیشتری یافته است و این که وزارت علوم پذیرفته این ۵۰ درصد در دست آموزش و پرورش باشد یعنی آموزش‌های این سازمان به حد استاندارد رسیده  و این تغییر قابل توجه است.

وی افزود: در سه سال اخیر در ساعات ۶ گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کمک و همراهی خود شما اتفاقات خوبی افتاده است. ادعای ایده آل بودن نداریم اما به نسبت چند سال قبل بهتر شده و مقداری از رکودی که در مسابقات ورزشی فرهنگی و تربیتی دیده میشد کاسته شده و امروز در مدارس بیشتر نشاط و پویایی فرهنگی ورزشی دیده می‌شود و اتفاقات به نسبت خوبی افتاده است.

وی در خصوص اردوهای دانش‌آموزی نیز گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳  بیش از دوهزار نفر روز فقط اردوی دانش آموزی تفریحی خارج استان انجام شده، شاهکار نکردیم اما به نسبت چند سال قبل بهتر بوده است.

وی افزود: اردوهای خارج از شهر و خارج از شهرستان نیز داشتیم و جدای از آن، اروهای ابتکاری تربیتی فصل رویش هم که دانش آموزان یک شب را کنار هم بگذرانند برگزار کردیم.

کدخدایی تاکید کرد: اردو یعنی مهارت‌آموزی، کنار هم نشستن، کاری باهم انجام دادن و کاری یاد گرفتن و این مهم در اردوهای تربیتی فصل رویش دیده شده . لذا قبول داریم اردو ها کم است و باید بیشتر شود و حتما در توسعه آن خواهیم کوشید.

همچنین در حاشیه این نشست صمیمی ، گالری گنجینه دانش شامل آثار مطرح دانش آموزان در محل آموزش و پرورش طبس افتتاح شد.

این گالری با هدف معرفی آثار و دست سازه های دانش آموزی که عناوین برتر استانی و کشوری را کسب کرده اند و نیز اختراعات ثبت شده دانش آموزی در طبقه دوم ساختمان اداری آموزش و پرورش شهرستان ایجاد شده تا در معرض دید دیگر دانش آموزان فرهنگیان و مراجعین آموزش و پرورش قرار گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 11 =