دانشگاه ها نقش اساسی خود را در تحقق تولید ملی ایفا کنند

دانشگاه ها نقش اساسی خود را در تحقق تولید ملی ایفا کنند

یزد – خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد گفت: دانشگاه ها نقشی اساسی در تحقق شعار امسال دارند و ضروری است نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

عباس کلانتری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث حمایت از تولید ملی در این مرحله از شرایط اقتصادی ایران یک ضرورت اقتصادی است.

وی نامگذاری امسال با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی هدفمند، هوشیارانه، دقیق و راهبردی، برای توسعه اقتصادی کشور دانست.

کلانتری افزود: اقتصاد ایران از نظر رشد و شکوفایی به مرحله حساسی رسیده و اگر بخواهیم گام‌ های بعدی توسعه را محکم‌ تر برداریم و با اطمینان به سمت سند چشم‌ انداز حرکت کنیم، به طور قطع ضرورت دارد که به رویکرد حمایت از تولید ملی بیندیشیم زیرا پایه ‌های اولیه رشد و توسعه اقتصادی متکی به تولید است.

وی ادامه داد: دانشگاه ها علاوه بر افزایش دانش و اقتدار علمی کشور در تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نقش اساسی دارند و دانشگاه و صنعت باید با برگزاری نشست های عمومی و تخصصی راهکارهای تعامل نزدیکتر و بیشتر این دو بخش را بررسی و یافته های آن را عملیاتی کنند.

کلانتری با بیان اینکه ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه چرخه ای مثبت را ایجاد خواهد کرد، گفت: ارتباط دو سویه بخش صنعت و دانشگاه موجب افزایش تولیدات با کیفیت و ترویج مصرف کالاهای داخلی در جامعه می شود.

وی با تاکید بر اینکه در این مقطع زمانی و رونق اقتصادی بحث حمایت از تولید ملی یک ضرورت است، تصریح کرد: تحقق این مهم نیاز به عزم همگانی دارد و در ابتدا دولت و مجلس به عنوان حاکمیت لازم است از آن حمایت کارشناسی، منطقی و همه جانبه داشته باشند و تولیدکننده‌ها نیز باید شرایط و فضای لازم را برای حمایت به وجود آورند و محصولات‌شان را از جهت کیفیت، قیمت و کمیت ارتقا دهند.

کلانتری یادآور شد: مصرف ‌کنندگان نیز که رکن اصلی هستند باید بدانند امروزه مصرف داخلی فقط به معنای خریدن یک کالای داخلی از میان چند کالای موجود در بازار نیست، بلکه باید بدانند که پشت خرید هر کالای ایرانی ‌اشتغال، تولید، فعالیت، ایجاد درآمد ملی و توسعه اقتصادی خوابیده است اما خرید یک کالای خارجی به معنای بیکاری، خارج شدن سرمایه ‌ها و هدر رفتن منابع داخلی است.

وی با اشاره به اینکه باید با تلاش رسانه ‌ها، اهمیت این مسئله در جامعه جا بیفتد، تاکید کرد: مردم باید به این باور برسند که پشت سر هر خرید داخلی یک سلسله ارزش‌ها نهفته است؛ بنابراین دولت باید تلاش کند با آماده کردن مقدمات و ایجاد فضای کسب و کار مناسب زمینه را برای تولید ملی فراهم و زیرساخت‌ ها را گسترش و هزینه‌های تولید را کاهش دهد و با کاستن از مالیات‌ ها، تولیدکنندگان داخلی را به‌ منظور حمایت از تولید داخلی تشویق کند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد اظهار داشت: هر نوع خرید از محصولات داخلی به معنای سرمایه‌ گذاری بلندمدت در اقتصاد ملی برای سال‌ های آینده است که این موضوع باید با کمک رسانه‌ ها و مبلغان و دستگاه‌ های فرهنگی به مردم منتقل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =