ایجاد مجتمع مدیریت پسماند در یزد ضروری است

ایجاد مجتمع مدیریت پسماند در یزد ضروری است

مدیر کل محیط زیست استان یزد با تاکید بر دفع سموم و پسماندهای کشاورزی، صنعت و بخش خانگی، ایجاد مجتمع پسماند را در استان ضروری خواند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه یزد – “حمید جلالوندی” در کارگاه آموزشی نصب سامانه پایش لحظه‌ای مدیریت پسماند که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، ضمن تاکید بر دفع سموم و پسماندهای بخش‌های گوناگون، گفت: انتظار می‌رود این مجتمع با همکاری بخش خصوصی ایجاد شود و با پالایش و پایش پسماندها، خطرات آن تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اشاره به آلودگی‌های موثر پسماندها در سطح زمین، گفت: سرمایه گذاری در این زمینه یکی از راهکارهای مبارزه با پسماندهاست.

جلالوندی تصریح کرد: طی چند سال اخیر با مطالعات صورت گرفته در این زمینه پهنه‌ای در محور جاده یزد – طبس شناسایی شده که باید آن را برای دفع پسماندهای ویژه در نظر گرفت.

وی ادامه داد: اجرای این موضوع نیاز به تامین زیرساخت‌ها دارد؛ آگاهی از میزان پسماندها و روش‌های امحای آن برای تامین این زیرساخت‌ها ضروری است.

جلالوندی با اشاره به تجربیات موفق بدست آمده در زمینه دفع پسماندها در کشور، گفت: طرح امکان سنجی بازرسین معتمد پسماند، حمایت از واحدهای بازیافت کننده پسماند و موضوع خود اظهاری پسماندها از سه طرح ملی است که تدوین دستورالعمل آن به استان یزد محول شده است.

وی ادامه داد: در سطح استان هم باید تحلیلی جامع از وضعیت پسماندهای موجود، تهیه و اثرات زیست محیطی آن را بررسی کنیم و بر مبنای این اطلاعات و تحلیل‌ها، سازماندهی و مدیریت پسماند را اجرایی کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان یزد با انتقاد از وضعیت دفع پسماندها در سطح استان، گفت: مدیریت پسماند از اولویت‌های اصلی اداره کل است. موضوع پسماند، مغفول مانده و مثل آلودگی هوا نیست که نمایان باشد لذا نیازمند عزم جدی برای دفع مناسب پسماند هستیم.

وی با بیان این‌که پسماندها مضرات زیادی را هم برای محیط زیست و هم برای جامعه در پی دارند و تمامی آن‌ها مواد شیمیایی هستند، اظهار کرد: در حدود ۳۸ هزار ماده شیمیایی در پسماندهای دارویی و صنعتی وجود دارد.

جلالوندی تصریح کرد: فعالیت‌های صنعتی و بیمارستانی موجب تولید انبوهی از زباله‌های خطرناک برای طبیعت و جامعه بشری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =