طبس تولیدکننده ۱۶.۵ درصد محصولات کشاورزی استان یزد

طبس تولیدکننده 16.5 درصد محصولات کشاورزی استان یزد

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، محمود اسدی صبح امروز در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی، به تشریح برخی از اقدامات و فعالیت‌های اخیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس پرداخت و اظهار داشت: در شهرستان طبس ۳۴ نوع محصول زراعی و ۲۳ نوع محصول باغی در سطحی به وسعت ۱۲ هزار و ۲۹۳ هکتار کشت می‌شود که ۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استان یزد را شامل می‌شود.

وی با اشاره به کشت محصولات متنوع اعم از سردسیری، گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در شهرستان طبس، بیان کرد: به صورت سالانه ۱۴۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در شهرستان طبس تولید می‌شود که این میزان معادل ۱۶.۵ درصد تولیدات کشاورزی استان یزد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس خاطرنشان کرد: طبس در زمینه میزان تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله جو، ارزن، برنج، خربزه، سیر، سورگم، سبزیجات برگی، خرما، زعفران و مرکبات مقام نخست استان یزد را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان طبس دارای ۴۹۱ هزار دام معادل ۱۹ درصد جمعیت دامی استان یزد است.

اسدی با بیان اینکه معمولاً بیش از ۱۰ درصد اعتبارات بخش کشاورزی استان یزد به شهرستان طبس اختصاص می‌یابد، یادآور شد: اعتبار جهاد کشاورزی شهرستان طبس در سال گذشته در مجموع ۶۶ میلیارد ریال بوده که برای اجرای ۲۷۵ پروژه در سطح شهرستان هزینه شده یا در حال هزینه شدن است.

وی ادامه داد: پروژه تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی زیر سدهای کریت و نهرین و احداث شبکه فرعی آبیاری آن از جمله مهمترین پروژه‌های جهاد کشاورزی شهرستان طبس است که تاکنون برای این پروژه در مجموع ۳۷ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود درباره کمک‌های بلاعوض دولتی برای اجرای آبیاری تحت فشار گفت: جهاد کشاورزی برای اجرای آبیاری تحت فشار برای هر هکتار ۳۵ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت و برای تأمین باقیمانده هزینه مربوطه تسهیلات بانکی ارائه می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع ۱۱ میلیارد ریال برای اجرای آبیاری تحت فشار در سطح ۳۲۷ هکتار در قالب ۳۸ پروژه به شهرستان طبس اختصاص یافته است.

اسدی همچنین از اعطای اخیر ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به حدود ۱۰۰ نفر از کشاورزان شهرستان طبس خبر داد و اظهار داشت: واگذاری ۸۵ قطعه زمین برای کاربری کشاورزی یا غیرکشاورزی و تهیه و توزیع ۱۶ هزار اصله نهال خرما و ۳۶ هزار اصله نهال زیتون، مرکبات و… از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی شهرستان طبس در سال گذشته است.

وی بیان کرد: شهرستان طبس دارای ۳ استخر ذخیره زمستانی با حجم حدود ۶۰ هزار مترمکعب است و علاوه بر این بند سنگی ملاتی روستای ازمیغان که اخیراً به وسیله جهاد کشاورزی احداث شده دو مرتبه سرریز کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس همچنین درباره مرکز جهاد کشاورزی بخش دستگردان طبس یادآور شد: در حال حاضر مرکز جهاد کشاورزی بخش دستگردان طبس مستقل و از نظر مدیریتی و اختصاص اعتبارات به طور مستقیم زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی استان یزد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شانزده =