سرمایه‌گذاری بر روی اراضی وقفی طبس مورد توجه قرار گیرد

رئیس اداره اوقاف طبس گفت: سرمایه‌گذاری بر روی اراضی وقفی به‌ویژه اراضی که در شهر است با همکاری نهادها به‌ویژه شهرداری انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی طبس به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف استان، حجت‌الاسلام محمد الهی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس ایجاد وقف‌های جدید بر اساس نیازهای روز جامعه را از اولویت‌های اداره اوقاف شهرستان در سال جدید بیان کرد و اظهار داشت: تربیت حافظان قرآن در اماکن مذهبی، به‌کارگیری روحانیان بومی و اعزامی در بقاع، مناطق محروم برای نشر معارف اسلام از دیگر برنامه‌های اوقاف در سال جاری است.

وی، تکمیل اطلاعات پایه امامزادگان و بقاع، انجام عملیات عمرانی در بقاع متبرکه، نهایی‌سازی اطلاعات حقوقی موقوفات و بقاع در سامانه جامع موقوفات، اخذ سند مالکیت برای موقوفات فاقد سند اجاره، ورود، ثبت و بروز رسانی اطلاعات توصیفی و مکانی، تکمیل و ساماندهی اموال و دارایی‌های هر رقبه از محل حفظ عین موقوفه، تمدید و تجدید اسناد اجاره منقرض شده از برنامه‌های استان در سال ۹۴ عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۷۰ درصد برنامه‌های سال ۹۳ انجام شده باشد، عنوان کرد: بازخوانی کلیه وقف‌نامه‌های موقوفات طبس اعم از موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی و بالغ بر ۲۰ میلیون هزینه شد که از محل حفظ عین موقوفه پرداخت شد تا نیت وقف‌نامه انجام شود.

الهی با بیان اینکه قنوات بر اثر خشکسالی‌ها پی‌درپی خشک شده‌اند جهاد کشاورزی موقوفات را یاری کنند، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری بر روی اراضی وقفی به‌ویژه اراضی که در شهر است با همکاری نهادها به‌ویژه شهرداری انجام شود.

وی نبود آب آشامیدنی در بقاع شاخص، نبود راه آسفالته در بقاع امامزاده سیدحسین بن جعفر روستای فشا و امامزاده سیدحسین روستای زرگ از مشکلات بقاع این شهرستان عنوان کرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «سرمایه‌گذاری بر روی اراضی وقفی طبس مورد توجه قرار گیرد;

  1. این حاج اقا هم مثل اینکه یا خودشو مسخره داره یا فکر می کنه طبسی ها چیزی سرشون نمیشه.تا دیروز که شهرداری می خواست زمین وقفی بلوار شهید باهنر رو تبدیل به پارک کنه همین اقا مخافت کرد بعدش هم زد و همه درختان خرما رو از بین برد.حالا یادش افتاده که باید بقیه بیان برای اباد کردن موقوفات کمک کنن.برو جمع کن این مسخره بازیا رو.

  2. من هم چند ملک وقفی رو می شناسم که واقف وقف کرده ولی بدلیل بی توجهی افراد و بخصوص مسولین تبدیل به زمین بایر و آشغادانی شده است (همه باغ بودن)

  3. به نام خدا .اگرچه که این کامنت ها را مسئولین نمی خوانند .و طبعاً پیام من بی جواب خواهد ماند.ولی حسب وظیفه شرعی و به عنوان همشهری عرض میکنم که : اداره اوقاف طبس _ بطور خاص _ و تشکیلات اوقاف کشور _ بطور عام _ قادر نیستند که نیات وقف و واقف را اجرا کنند و بدون رودربایستی حقوق می گیرند ولی وظیفه واقعی را انجام نمی دهند. تنها در حیطه اطلاعات من موقوفه هایی وجود دارد که بسیار اسفناک است . من موقوفه ای را می شناسم که مورد وقف آن عبارتست از یک هشتم آب و اراضی کشاورزی یکی از بزرگترین و آبادترین و خوش موقعیت ترین روستاهای طبس و اجاره ای که برای آن تعیین شده ، سالانه کمتر از یک میلیون تومان است. و سالهاست که متولی موقوفه به هزار و یک جا مراجعه و شکایت کرده و به نتیجه نرسیده است . من موقوفه ای را می شناسم که در همین سالهای اخیر توسط دو خانواده وقف شده و اداره اوقاف را هم به عنوان متولی و ناظر تعیین کرده اند و مفاد وقفنامه اجرا نمی شود . و تمام پیگیری و تلاش واقفین از طریق اداره اوقاف ، دادگستری و شورای شهرستان برای اجرای مفاد وقفنامه بی نتیجه مانده است . و خدا می داند که چقدر اینگونه موارد وجود دارد.
    خوشبختانه من با نام کامل دیدگاههایم را می نویسم و اگر مقام رسمی درخواست کند اطلاعات و آدرس کامل این دو مورد را می دهم.پیشنهاد من این است که اوقاف طبس از اطلاعات مردمی استفاده کند و موقوفات را زنده نماید . کاری که مسئولین امامزاده کردند و موقوفاتشان را احیا کردند . ( اگر چه گفته می شود در مواردی زیاده روی کردند).
    بنظر می رسد که وقف مصداق انفاق جاویدان است . و بر اساس آنچه در جای جای قرآن شریف می خوانیم نماز و انفاق مهمترین لازمه های مسلمانی است و حیف است که نهادی (اوقاف ) متولی و متصدی چنین امر مهمی شود و کارکنانش چنین مسئولیتی را بپذیرند ولی نتیجه قابل توجهی حاصل نشود .
    خدایا چنان کن سرانجام کار ………………. تو خوشنود باشی و ما رستگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =