برداشت حدود ۵۴۰ تن سیر از اراضی کشاورزی بخش دستگردان/ +عکس

مدیر جهاد کشاورزی بخش دستگردان گفت: برداشت محصول سیر از سطح ۶۰ هکتار مزارع بخش دستگردان از اوایل خرداد ماه شروع شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۴۰ تن سیر روانه بازار گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «طبس» از بخش دستگردان، سیر از جمله محصولاتی است که همه‌ساله قسمت عمده‌ای از اراضی کشاورزی بخش دستگردان را به خود اختصاص داده است، محصولی که با نصب المان سیر در ورودی شهر عشق‌آباد گویای سوغات این شهر است.

عراقی مدیر جهاد کشاورزی بخش دستگردان گفت: برداشت محصول سیر از سطح ۶۰ هکتار مزارع بخش دستگردان از اوایل خرداد ماه شروع شده و.با توجه به پتانسیل خوب و عملکرد نسبتاً قابل قبول منطقه، پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۴۰ تن سیر روانه بازار گردد.

برداشت سیر - بخش دستگردان طبس

بیشترین مناطق کشت سیر در روستاهای یوسف آباد، بم، آبخورگ، عشق‌آباد، قائمیه، زیرک‌آباد و حاجی‌آباد می‌باشد.

نبودن تضمین خرید، عدم استقبال و قیمت پایین سیر، عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب و فرآوری سیر در منطقه موجب شده تا کشاورزان رغبت کمتری به کاشت سیر داشته باشند.

برداشت سیر - بخش دستگردان طبس

سیر علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه، پودر سیر، ترشی سیر، یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد و همچنین استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری‌هایی چون فشار خون و بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون، خواص ضد انگلی و ضدمیکروبی و درمان سرطان دارد.

برداشت سیر - بخش دستگردان طبس

جولان دلالان در کنار عدم برنامه ریزی مناسب و حمایت نکردن از سیر کاران مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است و درآمد حاصل از سیر بیشتر به جیب دلالان رفته و این امر موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

برداشت سیر - بخش دستگردان طبس

سنتی بودن روش کشت و نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی این محصول از جمله مهم‌ترین مشکلات سیرکاران این بخش است.

برداشت سیر این منطقه علاوه بر مصرف داخل استان به شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، سبزوار و یزد ارسال و از مقبولیت خاصی در استان‌های همجوار برخوردار است.

گزارش: علی رجب‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =