افتتاح زندان طبس در سال ۹۵/ سن اعتیاد در خراسان جنوبی به ۱۰ سال رسید

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی از بهره برداری زندان طبس در سال آینده خبر داد و گفت: اعتقاد داریم که اعتبارات باید در پیشگیری از وقوع جرم هزینه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، محمدعلی اربابی امروز (۲ تیر) امروز در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار بالای زندانیان در کشور نشان دهنده نقص بخشی از کارها توسط مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار پرونده در سال گذشته در دادگستری استان مختومه شده است، افزود: از تیرماه سال گذشته تا پایان خرداد امسال، ۷.۵ درصد آمار زندانیان خراسان جنوبی کاهش یافته است.

به گفته مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی جرم مواد مخدر، رتبه نخست زندانیان این استان است به گونه ای که میانگین کشوری ۵۴ درصد و این رقم در خراسان جنوبی ۸۰ درصد است.

وی سرقت را جرم دوم زندانیان استان ذکر کرد و با اشاره به اینکه بیشتر سرقت های خراسان جنوبی، جزیی و خرد است، افزود: فقر و مشکلات اقتصادی در ظهور و بروز هر دو جرم اول استان تاثیر بسزایی دارد بگونه ای که ۱۲ درصد زندانیان استان در حمل مواد مخدر، دخالت دارند.

سن اعتیاد به ۱۰ سال رسید

اربابی با هشدار اینکه سن اعتیاد در خراسان جنوبی به ۱۰ تا ۱۲ سال رسیده است، یکی از مهمترین وظایف سازمان زندانها را، حفظ و نگهداری زندانیان ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد: یکی از سیاست های جدید دستگاه قضای کشور، کاهش ورودی به زندانها است.

وی با بیان اینکه قانونگذار، حقوقی را تحت عنون حقوق شهروندی برای زندانیان درنظر گرفته است، گفت: دوری از خانواده و جامعه، مهمترین حقی است که بر اساس نظر قانونگذار، یک زندانی باید از آن محروم شود.

وی نرخ بازگشت به زندان را ۲ درصد برای افرادی که کار اصلاحی، تربیتی، مشاوره ای و درمانی بر روی آنها انجام می شود، ذکر کرد و تصریح کرد: در افرادی که این اقدامات بر روی آنها انجام نمی شود، نرخ بازگشت به زندان بیش از ۳۰ درصد است.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه محور فعالیت های فرهنگی، اصلاحی و تربیتی زندانهای استان بر دو محور قرآن و عترت است، اضافه کرد: در همین راستا در سال گذشته ۹۲ دوره آموزشی قرآن در زندانهای خراسان جنوبی برگزار شده است.

اعزام ۲۵ روحانی به زندانهای خراسان جنوبی به منظور اقامه نماز جماعت

وی با اشاره به اینکه ۹۰ زندانی استان موفق به حفظ قرآن از یک جزء تا حفظ کل شده اند، ادامه داد: همچنین ۳ هزار و ۱۵۰ زندانی استان دوره های آموزشی مختلف سوادآموزی را در مقاطع مختلف و نهضت سوادآموزی فرا می گیرند.

وی از اعزام ۲۵ روحانی به منظور اقامه نماز جماعت به زندانهای شهرستان های نهبندان، طبس، قاین، فردوس و بیرجند خبر داد و خاطرنشان کرد: نماز جماعت در سه نوبت به طور مرتب در زندانهای استان اقامه می شود.

افتتاح زندان طبس در سال ۹۵

اربابی از بهره برداری زندان طبس در سال آینده خبر داد و گفت: اعتقاد داریم که اعتبارات باید در پیشگیری از وقوع جرم هزینه شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۳ هزار و ۱۳۷ نفر از زندانیان استان با شرکت در دوره‌های حرفه‌آموزی موفق به اخذ گواهینامه شدند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۱۹ نفر از زندانیان به مناسبت های مختلف به مرخصی رفته‌اند، ادامه داد: همچنین یک هزار و ۴۸۳ نفر از عفو مناسبتی استفاده کردند.

اربابی بیان کرد: در مدت یاد شده ۵ هزار و ۶۰۳ نفر از زندانیان از مرخصی استفاده کردند.

در اشتغالزایی داخل زندان موفق نبوده ایم

مدیرکل زندانهای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه متاسفانه در اشتغالزایی داخل زندان موفق نبوده ایم، خطاب به مسئولان و فعالان بخش اقتصادی استان گفت: زندان بیرجند مجهز به ۱۲ سوله است که از این تعداد ۸ سوله فعال است و این زندان، آمادگی واگذاری این سوله ها را به بخش خصوصی دارد تا بتواند برای زندانیان خود، زمینه اشتغالزایی را فراهم کند.

اربابی با اشاره به افتتاح زندان شهرستان فردوس در خردادماه خاطرنشان کرد: وضعیت زندان نسوان بیرجند مناسب نبود که در حال حاضر با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومانی در زمینی با زیربنای یکهزار و ۸۰۰ مترمربع، این مشکل نیز برطرف شده است.

وی عدم اطلاع از قوانین و مقررات، غفلت، نیاز اقتصادی، طمع و عدم تعمیق باورهای دینی را مهمترین عوامل وقوع جرم در جامعه ذکر کرد و یادآور شد: امروز مسائل منکراتی در زندانها بسیار کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 14 =