رسیدگی به ۱۵۰۰ پرونده در سال گذشته در دادگاه عمومی دستگردان

رئیس دادگاه عمومی بخش دستگردان گفت: در طول سال ۱۳۹۳ در دادگاه عمومی بخش دستگردان حدود ۱۵۰۰ پرونده اعم از پرونده‌های مطروحه در دادگاه، شورای حل اختلاف و اجرایی و… مورد رسیدگی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس از عشق‌آباد، طالعی رئیس دادگاه عمومی بخش دستگردان اظهار داشت: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است.

وی رسیدگی و صدور حکم در مورد شکایات مردم و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات مجرمین و اجرای حدود و مقررات اسلامی، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصول مجرمین را از جمله وظایف این قوه برشمرد.

رسیدگی به ۱۵۰۰ پرونده در سال گذشته

وی گفت: دادگاه عمومی دستگردان از مهر ماه سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را شروع نموده است، در طول سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵۰۰ پرونده اعم از پرونده‌های مطروحه در دادگاه، شورای حل اختلاف و اجرایی و… مورد رسیدگی قرار گرفته است که حدود ۶۷ درصد پرونده‌ها جزایی و بقیه حقوقی بوده‌اند.

بیشترین فراوانی بین پرونده‌های جزایی مربوط به تصادفات و سرقت

طالعی اظهار داشت: در بین پرونده‌های جزایی بیشترین فراوانی مربوط به پرونده‌های تصادفات و سرقت بوده است و در پرونده‌های حقوقی نیز بیشترین فراوانی مربوط به مطالبه‌ی وجه چک و خسارات و حدود ۳ درصد پرونده‌ها مربوط به طلاق بوده است.

قاضی طالعی در خصوص سرقت بیان داشت: در طول سال گذشته به جز یک مورد که از یک مغازه در یکی از روستاها سرقت انجام شده، مورد سرقت دیگری از منازل مسکونی و مغاز‌ها نبوده است، و اکثر قریب به اتفاق سرقت ها از انبارها و منازل متروکه و همچنین سرقت احشام از دامداری‌هایی بوده است که عموماً بدون حصار و چهار چوب مناسب و یا دیوار کوتاه و یا حتی بدون قفل انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: می‌طلبد شهروندان محترم مکان‌های نگهداری اموال اعم از منازل مسکونی، مغازه‌ها، انبارها، به ویژه محل نگهداری محصولات کشاورزی را به لحاظ ایمنی و حفاظت به صورت مطمئن حفاظت و قفل نمایند و از قرار دادن اموال در انبار‌ها و منازل متروکه و خالی از سکنه خوداری نمایند.

طالعی افزود: دامداران محل نگهداری احشام و دام‌های خود را با دیوارها، درها و قفل‌های مطمئن و مناسب محصور نمایند یا حتی‌الامکان از حفاظت‌های مناسب استفاده نمایند تا امکان دسترسی ساده و راحت به دام‌ها فراهم نباشد تا ان‌شاء الله شاهد کاهش سرقت و تعرض به اموال مردم باشیم، هرچند دستگاه قضائی با قاطئیت مجرمین و متعرضین به اموال برخورد می‌نماید.

مردم بخش دستگردان دین‌مدار با فرهنگ و اخلاق‌مدار هستند

رئیس دادگاه عشق‌آباد در ادامه بیان داشت: بحث امنیت اجتماعی و آسایش و آرامش مردم از دیگر خطوط قرمز دستگاه قضائی است که قوه قضائیه با سرعت و قاطعیت تمام با معترضین به امنیت اجتماعی و روانی و یا نوامیس مردم برخورد خواهد نمود که الحمدلله بخش دستگردان دارای کمترین پرونده در این خصوص می‌باشد که حاکی از دین مداری، فرهنگ و اخلاق‌مداری مردم این خطه می‌باشد.

بهسازی راه‌های بخش دستگردان کاهش چشمگیر تصادقات را در پی داشته است

قاضی طالعی در خصوص راه عشق‌آباد بردسکن اظهار داشت: در خصوص اقدامات پیشگیرانه در سطح بخش هم در سال گذشته موضوع محور عشق‌آباد – بردسکن مورد پیگیری قرار گرفت و مکاتبات مختلفی با تمام مقامات ذی‌ربط اعم از فرماندار محترم طبس، نماینده محترم، ریاست محترم کل دادگستری خراسان جنوبی و از طریق ایشان ارجاع امر به مدیر کل محترم راه و شهرسازی خراسان جنوبی انجام گردید.

وی ادامه داد: با لطف خداوند و با همت و تلاش تمام مسئولین محترم بخش دستگردان اعم از بخشدار، شوراهای اسلامی شهر و بخش دستگردان و بویژه نماینده محترم مجلس جناب آقای دکتر عبدالله زاده و همکاری مؤثر ریاست محترم اداره راه و شهرسازی طبس تقریبا سطح تمام محور مزکور با آسفالت سرد روکش گردیده و قول مساعد برای رفع آب‌نماهای اصلی و خطرناک این محور تا پایان سال جاری داده شده است.

طالعی در ادامه بیان داشت: اکنون سطح جاده از وضعیت مناسبی برخوردار شده که تأثیر زیادی بر تصادفات این محور داشته به گونه‌ای که میزان تصادفات به خواست خداوند کاهش چشمگیری داشته است.

اولین قاضی دادگاه عشق‌آباد با بیان این که برداشتن پیچ خطرناک حسن‌آباد در ورودی از طرف طبس به شهر عشق آباد تاثیر مهمی در پیشگیری از حوادث متعدد خواهد بود گفت: همت و اقدام جهادی شهردار عشق‌آباد در خصوص اصلاح پیچ خطرناک موسوم به پیچ حسن‌آباد قابل تقدیر است و تمام اقدامات زیر سازی مربوط به اصلاح و ترمیم مسیر مذکور انجام شده و صرفا آسفالت آن باقی مانده است و اکنون نیز مهندس کلانی ریاست محترم اداره راه و شهرسازی طبس و دکتر عبدالله زاده نماینده محترم با جدیت تمام موضوع را جهت آسفالت سریع این قسمت در دست پیگیری دارند.

دادگاه عمومی دستگردان رکورددار رسیدگی به بیشترین پرونده در سه ماهه اول سال در استان

طالعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دادگاه عمومی دستگردان در سال جاری با تاکید بر انجام کامل و دقیق تمام وظایف قانونی، دو امر مهم تسریع در رسیدگی و پیشگیری از وقوع جرم را به نحو خاص هدف‌گذاری نموده است.که در امر تسریع در رسیدگی بنا به آمارهای ارئه شده از سوی دادگستری کل استان خراسان جنوبی در پایان خرداد ۱۳۹۴ این دادگاه در بالاترین رتبه های استانی به جهت رسیدگی به بیشترین پرونده در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به پایان سال ۱۳۹۳ بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: در خصوص امر پیشگیری هم مکاتبات متعددی با ادارات و نهادهای دولتی، بانک‌ها و شهرداری صورت گرفته که نسبت به آسیب‌شناسی حوزه کاری خود اقدام تا با همیاری جمعی نسبت به پیشگیری از وقوع جرم به نحو مقتضی اقدام گردد.

وی افزود: با همیاری مرجع انتظامی، بخشداری و با کمک دهیاران محترم روستاها بنا شد در خصوص پیشگیری از وقوع سرقت احشام و دام اقدامات پیشگیرانه انجام گردد.

CMS سیستمی برای کمک به اشخاص مرتبط با پرونده‌های قضایی

طالعی با اشاره به سیستم مدیریت پرونده گفت: این حوزه قضایی در راستای سیاست‌های قوه قضائیه و تکریم ارباب رجوع کلیدی مندرجات و مفاد پرونده را در سیستم مدیریت پرونده قضائی (CMS) ثبت نموده که طرفین پرونده می‌توانند بدون نیاز به حضور در دادگاه و پس از دریافت رمز پرونده، از طریق اینترنت مراحل رسیدگی و اقدامات انجام شده در پرونده را ملاحظه نمایند.

وی ادامه داد: همین اقدام در خصوص کلیدی پرونده های شورای حل اختلاف نیز انجام شده و امکان‌پذیر می باشد.

استقرار پزشکی قانونی در آینده نزدیک در شهر عشق‌آباد

قاضی طالعی در خصوص استقرار پزشکی قانونی در شهر عشق‌آباد گفت: پیگیری‌هایی در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک پزشکی قانونی نیز در این حوزه قضایی دایر و نیازی به مراجعه مردم به شهرستان طبس در این خصوص نخواهیم داشت.

وی در پایان از نیروی انتظامی اعضای شورای حل اختلاف و تمام نهاد‌ها یی که دستگاه قضائی را در انجام وظایف خود یاری کردند تقدیر و تشکر نمود.

گزارش: علی رجب‌زاده، خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس در بخش دستگردان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + دو =