بحران آب در بزرگترین شهرستان خاورمیانه/طبس حقابه‌اش را می خواهد

شهرستان طبس به عنوان بزرگترین شهرستان خاورمیانه در حالی با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند که از مصوبه دولت برای انتقال آب کارون به یزد سهم داشته و هنوز به حقابه‌اش نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، شهرستان طبس با ۵۷ هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین شهرستان خراسان جنوبی و خاورمیانه به شمار می رود که به دلیل واقع شدن در منطقه کویری سال هاست از بحران کم‌آبی و خشکسالی ها رنج می‌برد.

خشکسالی‌های ۱۷ ساله و بحران بی‌آبی استان؛ در طبس بیشتر از هر جای دیگری خود را نشان داده به گونه ای که در حال حاضر ۴۲ روستای این شهرستان با تنش آبی مواجه هستند.

بنا بر گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی کاهش ۸۰.۵ درصد بارندگی‌ها در این شهرستان سبب شده که خشکسالی امسال بیشتر از هر زمانی چهره خشن و خشک خود را به مردم طبس نمایان کرده و این شهرستان را درگیر با خشکسالی شدید کند.

تنش آبی در ۴۱ روستای طبس

همچنین بنا به اذعان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در حال حاضر از ۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان ۴۲ روستا با تانکر آب‌رسانی شده و روز به‌روز به آمار روستاهای نیازمند آب‌رسانی سیار افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر از وجود ۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان طبس خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۱ روستا با جمعیتی بالغ‌بر پنج هزار و ۲۸۹ خانوار دارای تنش آبی هستند.

علی اکبر بسکابادی اضافه کرد: همچنین از این تعداد پنج روستا با بحران بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خشکسالی

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۴۲ روستای این شهرستان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، بیان کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۲۹ هزار و ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب به‌وسیله دو هزار و ۴۴۳ تانکر آب به این روستاها حمل شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته بالغ‌بر سه میلیارد و ۱۳۲ میلیون ریال برای آب‌رسانی سیار به روستاهای طبس هزینه شده است.

بسکابادی تعداد مشترکان روستایی این شرکت در شهرستان طبس را ۱۳ هزار و ۳۵۳ نفر عنوان کرد و افزود: این میزان حدود ۱۰.۵۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی به وجود ۵۲ منبع آبی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته بیشتر آب موردنیاز روستاهای این شهرستان توسط چشمه و قنات تأمین می‌شد که با خشکسالی های ۱۷ ساله در استان بیشتر آن‌ها خشک‌شده و بیشتر منابع آبی موجود چاه هستند.

انتقال آب از سرچشمه‌های کارون گزینه حل مشکلات آبی طبس

در سال‌های گذشته بیشتر قنوات و چشمه‌های این شهرستان خشک و یا با کاهش آبدهی مواجه شده و مردم این شهرستان ناچار هستند که آب موردنیاز خود را از چاه‌ها تأمین کنند که آن‌ها نیز در حال خشکیدن است و بنابراین به نظر می‌رسد انتقال آب از دیگر مناطق، تنها راه تداوم حیات در این شهرستان باشد.

در طول این سال‌ها گزینه‌های متعددی برای اجرای طرح انتقال آب به این شهرستان وجود داشته که انتقال آب از سرچشمه‌های کارون یکی از آن‌ها بود که بنا به گفته مسئولان باوجود اینکه در مصوبه شورای عالی آب در سال ۸۳ سهمیه‌ای از محل خط دوم انتقال آب به یزد برای شهرستان طبس در نظر گرفته‌شده بود اما بازهم مردم طبس از آن محروم شدند.

نماینده مردم شهرستانی‌های طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در آذرماه سال ۹۱ در گفتگو با رسانه های محلی یزد بابیان اینکه برای تأمین آب موردنیاز شهرستان طبس، مصوبه شورای عالی آب در سال ۱۳۸۳ و نیز مصوبات دولت برای بهره مندی طبس از خط دوم انتقال آب به استان یزد موجود است، گفته بود: در پروژه خط دوم که از تونل کوهرنگ به استان یزد منتقل می‌شود و بر اساس اطلاعات موجود که خود مسئولان استان یزد هم آن را قبول دارند، طبس از قدیم در انتقال آب به استان یزد سهم دارد اما متأسفانه علیرغم همه وعده‌های داده‌شده توسط مسئولان، این شهرستان را نادیده گرفته‌اند.

عبدالله زاده همچنین گفته بود: برای مردم شهرستان طبس انتقال آب و بهره‌مندی از کوهرنگ بسیار بااهمیت است و حتی مردم حاضرند از جیب خود هزینه این طرح جامع را پرداخت کنند تا این شهر پژمرده نشود و زنده بماند.

وی ادامه داده است: امروز با تأکید بر نیاز طبس به آب می گوئی‌ام که اگر آب به این شهرستان نرسد، یعنی نابودی طبس و در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد و تا احقاق حق مردم از مجرای قانونی پیگیری خواهیم کرد.

آبرسانی

پیگیری احقاق حق مردم طبس از آب کارون

در شورای ‌عالی آب کشور به ریاست رئیس‌جمهور سابق، مقرر شد از یک ‌میلیارد مترمکعب آب مازاد اختصاص‌یافته از کارون به فلات مرکزی ایران ۳۰۰ میلیون مترمکعب به استان یزد منتقل و بر اساس جدول مصوب در وزارت نیرو از این مقدار ۷۵ میلیون مترمکعب هم به طبس اختصاص یابد که این مصوبه به شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز ابلاغ‌ شد.

بعد از محروم شدن طبس از خط دوم انتقال آب به طبس در سال ۹۱، مسئولان و نمایندگان شهرستان طبس تلاش‌های زیادی کردند که حق مسلم مردم این شهرستان از کارون را به آن‌ها بازگردانند اما این خواسته تاکنون اجرایی نشده و هنوز هم در حال بررسی است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه خرداد ۹۳ در گفتگو خبرنگاران گفت: سهم طبس از خط دوم انتقال آب کارون به استان یزد در سال ۹۱ مشخص شد، باوجوداینکه این موضوع، مصوبه شورای عالی آب بود مسئولان این شهرستان بارها این خواسته را پیگیری کردند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

عبدالله زاده در اردیبهشت‌ماه امسال نیز در گفتگوی خبری با رسانه‌ها این سهم را قطعی دانست و گفت: مقدار سهم آب طبس یک بحث است اما موضوع اساسی‌تر تخصیص این سهم است.

وی عنوان کرد: با توجه به جلسه‌های متعددی که در این زمینه با حضور مسئولان استان با وزیر و معاونان وزارت نیرو برگزارشده مشکلی برای تخصیص این سهم وجود نداشته و همه در این زمینه متفق‌القول هستند و موضوع تمام‌شده است.

زنگ خطر بحران بی‌آبی در طبس سال‌هاست که نواخته شده.اما انگار گوش شنوایی برای شنیدن آن وجود ندارد.

مردم طبس چندین سال است که منتظر تصویب و به سرانجام رسیدن طرح‌های انتقال آب به این شهرستان هستند اما تاکنون اقدام عملی برای این کار انجام‌نشده و بنا به گفته مسئولان هنوز هم در دست بررسی است.

 آب موردنیاز طبس باید خارج از استان تأمین شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال ۹۱ که شهرستان طبس جزو استان یزد بود این شهرستان در پروژه خط دوم انتقال یزد دیده نشده بود.

حسین امامی بابیان اینکه این موضوع سبب اعتراض مردم شهرستان شد، بیان کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی امام‌جمعه و نماینده مردم این شهرستان انجام شد، جلسه‌ای در این زمینه با وزارت نیرو برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مصوب شد که اگر تأمین آب شهرستان طبس از محل دیگری قابل انجام نباشد از محل خط دوم یزد تأمین شود که با پیگیری‌های انجام‌شده از طریق وزارت نیرو سال گذشته این امر منوط به مشخص شدن نیاز آبی شهرستان طبس شد.

سد کارون 4

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بابیان اینکه طبق این مصوبه ابتدا باید نیاز آبی طبس احصاء و به تصویب کمیته فنی می‌رسید، عنوان داشت: در حال حاضر این کار انجام‌شده و نیاز آبی شهرستان در بخش‌های صنعت، معدن، گردشگری و شرب اعلام‌شده است.

امامی نیاز آبی شهرستان طبس تا سال ۱۴۲۵ را حدود ۲۸.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: این موضوع به تصویب کمیته فنی رسیده و در حال حاضر به دفتر کلان آب ارسال‌شده تا بتوانیم از خط دو یزد آن را تأمین کنیم.

احصا نشدن نیاز آبی شهرستان طبس، دلیل تأخیر طرح انتقال آب به طبس

وی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام‌شده نیاز آبی سه استان اصفهان، یزد و کرمان که باید از دریاچه کارون تأمین شود حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته‌شده و ما به دنبال این هستیم نیاز آبی شهرستان طبس نیز از در این پروژه دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی: تأمین آب موردنیاز طبس از محل دیگری غیر از کارون عملاً مقدور نیست.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی دلیل تأخیر این پروژه را احصاء نشدن نیاز آبی شهرستان طبس دانست و افزود: واقعیت این است که تأمین آب موردنیاز طبس از محل دیگری عملاً مقدور نیست و باید این طرح به تصویب برسد.

امامی در ارتباط بازمان اجرایی شدن این پروژه گفت: این پروژه، یکی از پروژه‌های کلان است که شامل احداث سد و اجرای خطوط انتقال است که این امر زمان‌بر خواهد بود.

وی بابیان اینکه طبق برنامه خطوط انتقال آب تا یزد به‌صورت مشترک و از یزد تا طبس نیز توسط استان انجام می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر مسیرهای اجرای این پروژه گرفته شد اما هنوز موقعیت مناسب تعیین نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به وجود هشت محدوده مطالعاتی آبی در شهرستان طبس، گفت: از این تعداد دو محدوده مطالعاتی طبس و دستگران با کسری مخازن ۲۳ میلیون مترمکعبی ممنوعه شده است.

امامی ادامه داد: تعداد شش محدوده باقی‌مانده نیز محدوده‌های آزاد هستند که به دلیل نداشتن پایه جمعیتی پتانسیل آبی مناسبی ندارند.

وی بابیان اینکه در سال گذشته بخشی از آب شرب طبس از محل سد نهرین تأمین شد که روی کیفیت آن بسیار تأثیرگذار بود، بیان کرد: همچنین قرار است بخشی دیگری از آب موردنیاز این شهرستان از اصفهک تأمین شود که امیدواریم هر چه زودتر محقق شود.

منبع: مهر

7 دیدگاه دربارهٔ «بحران آب در بزرگترین شهرستان خاورمیانه/طبس حقابه‌اش را می خواهد;

  1. فکر کنم آب زاینده رود که دیگه پرید ودیگه خبری هم نیست که بدهند به طبس .
    قول دادند که جزء خراسان جنوبی بشویم تمام مشکلات حل می شود با توجه به فرمانداری ویژه شدن . میگفتن که خراسان جنوبی خیلی جلوتر از یزد است . الیته ما طبسیها عجله داریم با صبر باشیم که انشاا…. درست خواهد شد . امیدتتان به خدا باشد .

  2. خداوند رحمت کند پدر و مادر ور وح بزرگ مهندس شکیبی رو که با آینده نگری خود و ساختن سد در طبس آنهم در سی سال قبل چنین روزهایی رو می دیدند. طبس تا قرن ها مدیون این مرد بزرگ خواهد بود . مردی که به جای منیت و خود بزرگ بینی فقط دنبال آبادانی این منطقه بود . درود خدا و فرشته های خدا در این شب های عزیز به روح آن سید مظلوم و وارسته باد

      1. شما مدرکی دارید که مرد بزرگی چون شکیبی را متهم می کنید؟ اگر ایشان انسان کوشا و فعالی نبودند چرا سالها بعد از اینکه از نمایندگی ایشان گذشته ، یکی از بلوارهای طبس را به نام ایشان کرده اند؟
        مردی که در تمام طول عمرش افتخارش این بود که چه مسئول باشد و چه نباشد برای خدمت به مردم طبس در حال تلاش است. مسلم است که ایجاد سدها در شهر طبس و کشیده شدن خط راه آهن از نزدیک طبس از جیب آقای شکیبی صورت نگرفته است ، ولی این نماینده است که با سخن و تدبیرش می تواند بودجه ی مربوطه در این زمینه را به شهرستان مطبوعش جلب نماید. اگر شما فکر می کنید که مهندس شکیبی کاری در این زمینه انجام نداده ، بروید از مردم شهرستان طبس و شهرهای حوزه نمایندگی زمان مهندس شکیبی بپرسید.
        لازم به ذکر است که مرحوم شکیبی ریاست سابق آب و فاضلاب تهران و دارای مدرک مهندسی از آمریکا بودند. تجربیات ایشان در ایجاد لوله کشی آب شرب مجزا برای شهر طبس و طرح های آب کوثر و زمزم در شهرستان طبس نیز قابل ذکر است.

  3. متاسفانه وضعیت فعلی طبس به لحاظ تامین آب ، نتیجه استثمار و نامدیریتی های استان قبلی است که به رغم تصویب طرح های انتقال آب عملا” از اجرا و انتقال آب به طبس سرباز زد.

    1. یاسر جان پس تلاش کن استان جدید از منابع سرشار آبش شما وامثالهم را سیراب نماید؟إ إ إ
      چو هست آب حیاتت به دست تشنه ممیر فلا تمت و من الماء کل شئی حی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =