براساس الگوی مصرف تعرفه های برق استانی تعیین شد

 براساس الگوی مصرف تعرفه های برق استانی تعیین شد

هیئت وزیران به منظور اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف در بخش نیرو، الگوی مصرف برق و نحوه محاسبه و دریافت جرائم مازاد مصرف برق را تعیین کرد.
براساس مصوبه هیئت وزیران و به پیشنهاد وزارت نیرو، الگوی مصرف مشترکان خانگی، نحوه اعمال جریمه مصارف مازاد بر الگوی مصرف و همچنین طبقه بندی مناطق گرم و مرطوب کشور و مدت و دوره زمانی آن تعیین شد.
مناطق گرم یک
بر این اساس، کلیه شهرهای استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شهرهای چابهار و کنارک از استان سیستان و بلوچستان طی ۹ ماهه ابتدای فروردین تا پایان آذر جزء منطقه گرم یک قرار گرفتند. همچنین شهرستان های دوگنبدان و لیکک طی ۷ ماهه ابتدای فروردین تا پایان مهر، شهرستان های مهران، دهلران و نیک شهر طی ۶ ماهه ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر و شهرستان های جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، مینوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و فاریاب طی ۷ ماهه ابتدای فروردین تا پایان مهر، جزء مناطق گرم یک محسوب می شوند.


مناطق گرم ۲
شهرستان های لار و لامرد طی دوره ۳ ماهه اول تیر تا پایان شهریور جزء مناطق گرم ۱ و طی ماه های اردیبهشت، خرداد و مهر جزء مناطق گرم ۲ تعیین شدند. شهرستان زابل طی ۴ ماهه ابتدای خرداد تا پایان شهریور جزء مناطق گرم ۲ و طی ماه های اردیبهشت و مهر جزء مناطق گرم ۳ محسوب شده است. شهرستان های دهدشت، شهداد، شاهماران، بم، فهرج و ایرانشهر طی ۶ ماهه ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر جزء مناطق گرم ۲ هستند.
مناطق گرم ۳
براساس مصوبه دولت، شهرستان های گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین، نفت شهر، قیر، کارزین و فراشبند و دهستان های سرقلعه و جگیران طی ۶ ماهه ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر و شهرستان های پلدختر، گنبد، کلاله و مینودشت طی ۳ ماهه ابتدای تیر تا پایان شهریور، جزء مناطق گرم ۳ محسوب می شوند.
مناطق گرم ۴
شهرستان های دره شهر، آبدانان، نورآباد، خشت، کمارج، کازرون، داراب، جهرم و طبس طی ۴ ماهه ابتدای خرداد تا پایان شهریور، شهرستان های جعفرآباد، پارس آباد، اصلاندوز، بیله سوار و کلیه شهرستان های استان گیلان (بجز شهرستان های گنبد، کلاله و مینودشت) طی ۳ ماهه ابتدای تیر تا پایان شهریور، بافق و قم طی ۳ ماهه ابتدای خرداد تا پایان مرداد و گرمسار، کاشان، آران و بیدگل و خور و بیابانک طی ۲ ماهه تیر و مرداد جزء مناطق گرم ۴ کشور قرار گرفته اند.
الگوی مصرف
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، الگوی مصرف مشترکان خانگی (کیلووات ساعت در مازاد) در مناطق عادی کشور از ابتدای تیر تا پایان شهریور ۳۰۰ کیلو وات ساعت و در سایر ایام سال ۲۰۰ کیلو وات ساعت تعیین شد. همینطور الگوی مصرف مشترکان خانگی در دوره غیرگرم مناطق گرم ۲۰۰ کیلو وات ساعت، دوره گرم مناطق گرم یک ۲۰۰۰ کیلو وات ساعت، دوره گرم مناطق گرم دو ۱۷۰۰ کیلو وات ساعت، دوره گرم مناطق گرم سه ۷۰۰ کیلو وات ساعت و الگوی مصرف دوره گرم مناطق گرم چهار ۴۰۰ کیلو وات ساعت تعیین شد.
نحوه اعمال جریمه
در بخش خانگی
هیئت وزیران نحوه اعمال جریمه مصارف مازاد بر الگوی مصوب در بخش خانگی را تعیین کرد که براساس آن، در صورتی که میزان مصرف ماهانه مازاد بر الگوی مصرف از یک برابر الگو تا ۲۵/۱ برابر آن باشد، در مناطق گرم مشمول ضریب جریمه ۲/۰ و در مناطق غیرگرم مشمول ضریب جریمه ۵/۰ خواهد بود. در صورتی که میزان مصرف ماهانه مازاد بر الگوی مصرف از ۲۵/۱ برابر الگو تا ۵/۱ برابر آن باشد، در مناطق گرم مشمول ضریب جریمه ۴/۰ و در مناطق غیرگرم مشمول ضریب جریمه ۸/۰ خواهد بود.
در صورتی که میزان مصرف ماهانه مازاد بر الگوی مصرف از ۵/۱ برابر الگو تا ۲ برابر آن باشد، در مناطق گرم مشمول ضریب جریمه ۶/۰ و در مناطق غیر گرم مشمول ضریب جریمه ۱ خواهد بود.
همچنین اگر میزان مصرف ماهانه مازاد بر الگوی مصرف از ۲ برابر الگوی تا ۵/۲ برابر آن باشد، در مناطق گرم ضریب جریمه ۱ و در مناطق غیر گرم ضریب جریمه ۵/۱ بر آن اعمال خواهد شد. در صورتی که میزان مصرف ماهانه مازاد بر الگوی مصرف از ۵/۲ برابر الگو تا ۳ برابر آن باشد، در مناطق گرم مشمول ضریب جریمه ۵/۱ و در مناطق غیرگرم مشمول ضریب جریمه ۲ خواهد بود. مصرف بیش از ۳ برابر الگوی مصرف نیز در مناطق گرم با ضریب جریمه ۲ و در مناطق غیرگرم با ضریب جریمه ۵/۲ مواجه خواهد شد.
نحوه اعمال جریمه
در بخش کشاورزی
براساس مصوبه هیئت وزیران، ضرایب جریمه مصارف مازاد بر الگوی بخش کشاورزی بدین ترتیب محاسبه خواهد شد که اگر میزان مصرف و قدرت ماهیانه مازاد بر الگو تا ۲۰ درصد مازاد باشد، ضریب جریمه ۲ و از ۲۱ تا ۴۰ درصد مازاد، ضریب جریمه ۴ اعمال خواهد شد. مصرف بیش از ۴۰ درصد الگوی مصرف مشمول قطع جریان برق و محاسبه قیمت تمام شده برق (۷۷۳ ریال برای هر کیلووات ساعت) خواهد بود.
در هر دو بخش خانگی و کشاورزی، جریمه مصارف مازاد بر الگوی مصرف، نسبت به متوسط قیمت برق (مجموع مبلع صورتحساب مشترک تقسیم بر مقدار انرژی مصرفی) محاسبه و دریافت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =