ارائه گزارش نهایی علت سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان مهر ماه

رییس سابق سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از ارائه گزارش تحلیل سانحه هواپیمای ایران ۱۴۰ تا پایان مهرماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از ایسنا،دکتر منوچهر منطقی با اشاره به بررسی علل سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ با تشکیل ۱۱ تیم در سازمان هواپیمایی کشور اظهار داشت: این تیم‌ها گزارش اولیه را در زمینه منشأ ایرادات این هواپیما ارائه کردند و گزارش‌های تیم بررسی کشور اکراین به عنوان طراح اصلی این هواپیما در حال نهایی شدن است.

وی با بیان این که با تلفیق این دو گزارش می‌توان گزارش کاملی از این هواپیما ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که تا اواخر مهر ماه تحلیل دقیقی در زمینه منشأ سانحه در این هواپیما و راهکارهای رفع این اشکالات ارائه شود.

منطقی با تاکید بر این که ۲۵ درصد ایرادات موجود در هواپیماها مربوط به محصول و شرایط آب و هوایی و ۷۵ درصد آن مربوط به سایر عوامل است، خاطرنشان کرد: در تحلیلی که ارائه خواهد شد اثر تمام عوامل در به وجود آمدن سانحه بیان خواهد شد.

وی در ادامه برخی ادعاها که علت سانحه را عدم انطباق هواپیما با شرایط آب و هوایی تهران و اصفهان دانسته‌اند، نادرست دانست و افزود: با هر هواپیمایی که ساخته می‌شود، دفترچه‌ای ارائه می‌شود که در آن اعلام شده در اقلیم‌ها و ارتفاعات مختلف با چه تعداد مسافر می‌توان پرواز کرد و چنین ادعایی در مورد ایران ۱۴۰ درست نیست.

ادای احترام به جانباختگان سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در محل حادثه

سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش مقدماتی حادثه سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ که مردادماه امسال اعلام شد تاکید کرده هر چند مسائلی مانند عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر، وجود باد جانبی با مولفه باد پشت بالا، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن خالی بالای این هواپیما می‌تواند در حادثه سقوط نقش داشته باشد، اما عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور (SAO2000) همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست حدود دو ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند، دلیل اصلی بروز این سانحه بوده است.

گفتنی است در ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه بامداد ۱۹ مهرماه ۹۳ یک فروند هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به شماره پرواز ۵۹۱۵ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان با ۴۸ سرنشین دقایقی پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد طبس دچار سانحه شد که در این سانحه تاسف بار حدود ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

هواپیمای ایران ۱۴۰ نمونه ایرانی هواپیمای آنتونف ۱۴۰ است که طی قراردادی با شرکت هواپیماسازی آنتونف اکراین توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) وابسته به سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح تولید شده است.

با این که گفته می‌شود نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر است تاکنون چند فروند از این هواپیما دچار سانحه شده و تعدادی دیگر زمین‌گیر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =