احداث مجتمع شتر شیری طبس ،روی مدار صفر

اواخر دی سال گذشته کلنگ احداث اولین مجتمع شتر شیری استان با ظرفیت ۱۰۰ نفر شتر مولد در روستای خسروآباد طبس با سرمایه گذاری حدود۳۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال (۱۰ میلیارد ریال وام و ۲۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال مشارکت بخش خصوصی) به زمین خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرآنلاین،در حال حاضر با گذشت ۸ ماه از شروع عملیات اجرایی این پروژه با این که سرمایه گذار به گفته خودش به تعهدی که داشته عمل کرده و حدود ۶۰ نفر شترشیری را هم از هند وارد ایران کرده است اما با موانعی مواجه شده که نتوانسته کاری از پیش ببرد.

«رسول عراقی زاده» با اشاره به این که زمین مورد نیاز مجتمع را تحویل گرفته است، گفت: مشکلات بانکی در زمینه تامین تسهیلات مورد نیاز سبب شده تا هیچ گونه پیشرفتی در زمینه احداث این مجتمع حاصل نشود.

بانک عامل تامین کننده تسهیلات مورد نیاز قرار بود فاز به فاز وام را بپردازد اما خیلی خنده دار است، نامه ای از این بانک دریافت کردم مبنی بر این که شما در پرورش شتر شیری تخصص ندارید.
«من که مدیر عامل شرکت های شترداران کشورم و چند بار هم عنوان شتردار نمونه را در کشور کسب کردم تخصص ندارم؟۵۰ دفعه از طبس به بیرجند آمدم تا زمینه دریافت وام را تسهیل کنم اما هر بار به بهانه ای بانک عامل از این کار سر باز زد.» البته موانع بانک عامل سبب شده تا سرمایه گذاران خارجی هم برای کمک به این پروژه کم رغبت شوند. تامین آب مورد نیاز مجتمع دیگر سنگی است که جلوی پای این سرمایه گذار برای ادامه کار قرار دارد.

وی افزود: زمانی که طبس زیرمجموعه استان یزد بود آب منطقه ای استان یزد با تامین آب مجتمع با برداشت ۴ متر مکعب موافقت کرد اما با الحاق طبس به خراسان جنوبی با وجود رفت وآمدهای زیاد به مرکز استان مشکل به حال خود باقی مانده است.

به گفته وی، تاکنون آب مورد نیاز احداث مجتمع را به وسیله تانکر تامین کرده اما هنوز نتوانسته ام انشعاب آبی دریافت کنم.

وی با بیان این که هرچه برعهده من بوده را انجام داده ام اما دولت هم سهمی که در این سرمایه گذاری داشته به آن عمل نکرده است، ادامه داد: حدود ۶۰ نفر شتر شیری از هند وارد کردم که هزینه هر نفر شتر حدود ۱۷ میلیون تومان است.

وی که در حال حاضر حدود ۲۵۰ نفر شتر دارد و برای ۶ نفر هم برای به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است وشیر تولیدی را به مشهد، یزد، اصفهان و… صادر می کند، از این گلایه دارد که حتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی با وجود تماس مکرر حاضر نیست پاسخ تلفنش را بدهد و بشنود که او چه دردی دارد.

مدیر عامل این مجتمع شیر شتر در زمان شروع عملیات اجرایی این پروژه نیز گفت: مجتمع پرورش شتر در ایران وجود دارد اما مجتمع پرورش شتر شیری وجود ندارد و این اولین مجتمعی است و در دنیا فقط کشور امارات و آمریکا مجتمع پرورش شتر شیری دارند که به نوعی این سومین مجتمع شتر شیری جهان به حساب می‌آید.

«رسول عراقی زاده» درباره سرمایه‌گذاری در این مجتمع توضیح داد: با توجه به مشکلات مختلفی که وجود داشت توانستیم سرمایه‌گذارانی از بحرین و قطر را به طبس بیاوریم و اعلام آمادگی صد در صد آن‌ها را در این مجتمع شاهد باشیم که در مورد بسته‌بندی، سرمایه‌گذاری و حتی تضمین خرید محصولات کمک حال خواهند بود.

وی به اعلام آمادگی شرکت قطری برای خرید و حتی پیش خرید محصولات این مجتمع اشاره کرد و درباره گونه شتر شیری نیز گفت: بیشتر شترهای ایران از نژاد گوشتی هستند، نژاد شتر شیری در ایران کمتر وجود دارد که روزانه بیشتر از ۴ لیتر شیرتولید نمی‌کند به همین منظور مجبور به وارد کردن نژاد شتر شیری غیر ایرانی شدیم. وی که به چند کشور مختلف مراجعه کرده تا گونه‌ای که به وضعیت آب و هوایی همگن باشد پیدا کند، افزود: در هند این گونه شناسایی شد.

پاسخ مسئولان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی هم با بیان این که مجتمع تولید شیر شتر در فاصله ۸۰۰ متری شبکه آب روستای خسروآباد قرار دارد، گفت: چون این مجتمع یک منبع درآمدزا برای مردم این منطقه و استان به حساب می آید آمادگی همکاری های لازم را با سرمایه گذار آن داریم اما سرمایه گذار برای تحویل آب مراجعه نکرده است.

مهندس«بسکابادی» افزود: باید سرمایه گذار به آب و فاضلاب روستایی مراجعه کند تا براساس مجوزهایی که از شرکت آب منطقه ای گرفته است آب مورد نیاز در اختیارش قرار گیرد.

مدیر شعب بانک های سپه استان هم در پاسخ به گلایه این سرمایه گذار گفت: سرمایه گذار فقط یک بار به بانک آمده که مقرر شده وقتی ۳۰ درصد عملیات اجرایی پروژه انجام شد قسمتی از وامش آزاد شود و دیگر هم مراجعه نکرده است.

«علی محمد رمضانی» با بیان این که سرمایه گذار حتی به شعبه بانک سپه در طبس هم مراجعه ای نداشته است، افزود: از حدود ۳ سال قبل حدود یک میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای ادامه عملیات اجرایی این مجتمع شترشیری مصوب شد اما مدارک و وثیقه های لازم را ارائه نکرده و ۳۰ درصد عملیات اجرایی پروژه را هم انجام نداده است تا تسهیلات آزاد شود.

به علاوه وی می خواهد بدون این که کاری انجام دهد و به صرف این که زمین مورد نیاز را تامین کرده است تمام تسهیلات بانک به طور یکجا به وی تحویل شود که چنین کاری شدنی نیست.همچنین افرادی هم که در ابتدا برای او وثیقه گذاشتند وثیقه های خود را از بانک پس گرفته اند.

وی گفت: سرمایه گذار می تواند با ارائه وثیقه و انجام ۳۰ درصد عملیات اجرایی پروژه تسهیلات مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی دریافت کند واگر اقدام نکند مجبوریم این وام را به صندوق بازگردانیم. «ولی پور»رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: این سازمان وظیفه معرفی فرد به بانک عامل را داشته اما تامین وثیقه و ادامه کار برعهده خود فرد است که باید با مراجعه به بانک آن را تامین و تسهیلات مورد نیاز را دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پانزده =