آنفلوآنزای H1N1 به خراسان جنوبی رسید/ علایم ابتلا به این ویروس چیست؟

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: طی دو هفته گذشته از میان ۱۶بیمار بستری در بیمارستان ها با علائم شبه آنفلوآنزا، دو مورد H1N1 مثبت تشخیص داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، دکتر مجید شایسته روز دوشنبه افزود: حال عمومی بیماران د رضایت بخش است و تاکنون موردی از مرگ و میر ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی گزارش نشد.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای H1N1 در حال بررسی است، گفت: این ویروس همان ویروس آنفلوآنزا معمولی است که تغییراتی در آن ایجاد شده و هنوز باید بررسی شود که چه مقدار این نوع از آنفلوآنزا ممکن است از آنفلوآنزای معمولی قوی تر باشد.

وی یادآور شد: علایم شبیه به سرماخوردگی معمولی، تب مختصر، آب ریزش بینی ، تداوم تب و بدن دردی ،تنگی نفس و مشکل گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال می تواند نشانه ای از بیماری H1N1 باشد و در صورت مشاهده این علایم، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

وی بیان کرد: این ویروس می تواند مدت هشت تا ۱۰ ساعت بر روی سطوح زنده بماند و شستشوی مرتب دست ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

وی همچنین افزود: در هنگام سرفه و عطسه باید از دستمال یک بار مصرف استفاده شود و بلافاصله دستمال آلوده را به سطل زباله منتقل کرد.

شایسته یادآور شد: از دست زدن به چشمها و بینی باید پرهیز شود چون دست با سطوح مختلف که ممکن است.حامل ویروس باشد در تماس است که در شرایط فعلی دست ها باید سه بار در طول روز شسته شود.

وی با اشاره به اینکه این ویروس در بیماران دیابتی ، کلیوی ، تنفسی و بویژه زنان باردار شدت بیشتری دارد افزود: این گروه از بیماران باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند و در صورت مشاهده علایم این بیماری، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

شایسته افزود: علایم این بیماری ممکن است در برخی از موارد بیشتر از دو هفته طول بکشد و هرچه زودتر بیمار به دکتر مراجعه کند با استفاده از داروهای ضد ویروسی موجب کاهش طول دوره درمان می شود.

وی یادآور شد: شیوع این بیماری در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان بیشتر از دیگر استان های کشور است.

وی اظهار کرد: این بیماری ابتدا در سال ۲۰۰۹ میلادی در مکزیک مشاهده شد و هم اکنون در تمام دنیا گسترش پیدا کرده است.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − سه =