شب چله در چراغوی طبسی‌ها/ حال و هوای مهدوی شب یلدای امسال

در طبس ما نیز رسم بر این است کوچکترها به مهمانی- یا همان چراغو به زبان محلی – بزرگترها می‌روند گرچه سرمای زمستان بهانه‌ای برای دورهم جمع‌شدن و جشن به پایان رساندن یک سال زراعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال است و نیاکان ما هفت هزار سال پیش دریافتند که نخستین شب زمستان طولانی‌ترین شب سال است.

آیین شب یلدا با خوردن آجیل و انار و شیرینی و مخصوصا هندوانه همراه است، رسم خوردن هندوانه در شب یلدا هم برای خود حکمتی دارد و مردم بر این باورند با خوردن آن از سرما و بیماری در زمستان در امان خواهند ماند.

در طبس ما نیز رسم بر این است کوچکترها به مهمانی- یا همان چراغو به زبان محلی –بزرگترها می‌روند گرچه سرمای زمستان بهانه‌ای برای دورهم جمع‌شدن و جشن به پایان رساندن یک سال زراعی است.

برای آشنا شدن با شب چله در طبس به سراغ سید عبد الرحیم رحیمی رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس رفتیم که در این خصوصی توضیحاتی را ارائه داد.

رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس گفت: رفتن به منزل بزرگتران قبیله و خرید کادوی برای بزرگان که به منزلشان می‌روند و تقدیم به آنان در اوج کرامت و احترام از جمله آیین شب یلداست..

رحیمی افزود: در شب یلدا قصه های قدیمی (افسانه=اوسنه )توسط پدر بزرگان و مادر بزرگان برای جمع یلداییان بیان می‌شود.

رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس افزود: خرید کادو (معمولا طلا و یک لباس) برای دوشیزه‌های عقدی قبیله از مراسمات این شب است، البته قبلا اقوام نزدیک را خبر می‌کردند از هر دو طرف و با دایره و دهل تحویل می‌شد گفتنی است اگر خدای نکرده مرده تازه فوت شده در قبیله باشد مراسم یا برگزار نمی‌شود یا هم بی سر و صدا و غیررسمی انجام می‌شد.

شاعر برجسته طبسی بیان کرد: فال حافظ هنوز هم در بعضی مناطق به قوت خود باقیست.

yalda

وی گفت: اگر خدای نکرده پدر یا مادر تازه فوت کرده باشند و چله اولشان باشد در مناطق روستایی معمولا شب چله به اصطلاح چراغ خانه مادر یا پدر را روشن می‌کنند و همه بچه‌ها و فامیل نزدیک جمع می‌شوند و عکس مرحوم در وسط و یک ظرف خرما و چند حزب قرآن دورش چیده می‌شود و جلسه با حزن و اندوه نسبی برگزار می‌شود.

سید عبدالرحیم رحیمی در خصوص هندوانه شب یلدا گفت: هندوانه هم یار دیرینه شب چله است، البته پسته و تنقلات هم که به علت گرانی به رویا و خاطرات شب چله تبدیل شده است.

وی گفت: هویج (زردک جوش داده و پخته شده) و شلغم جوش داده پذیرایی ثابت سال‌های اخیر طبس شده که برای تنوع و زیبایی و جذابیت چند دانه لبوی غلیظ رنگ داخل قابلمه شلغم و زردک می‌اندازند که خیلی مهمان پسند و ظاهر فریب می‌شود.

تفاوت دیگر و مهم امسال شب یلدا، ۳۰ آذر که شب آن یلداست، مصادف با نهم ربیع‌الاول آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) است و فردای شب یلدا اول دی ماه نیز سالروز ازدواج پیامبر اسلام و حضرت خدیجه است.

و در پایان چه شب یلدای با شکوهی خواهد بود، آقای ما مولای ما این شب تاریک و طولانی فقط با ظهور تو روشن خواهد شد، بیایید تا دستان خود را در این شب برای تعجیل فرجش بالا ببریم و برای آمدنش دعا کنیم.

«ما منتظر صبح شب یلداییم، دستی به دعا تا فرج فرداییم».

گزارش: نجفی

2 دیدگاه دربارهٔ «شب چله در چراغوی طبسی‌ها/ حال و هوای مهدوی شب یلدای امسال;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =