۶ هزار نابینا در استان یزد زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: 6 هزار نابینا در استان یزد زندگی می‌کنند

 به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، محمد مهدی زارع شحنه در مراسم ویژه روز جهانی عصای سفید در یزد اظهار داشت: روز جهانی عصای سفید، بهانه‌ای برای گرامیداشت و حمایت نابینایان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶هزار نابینا در استان یزد زندگی می‌کنند، افزود: اقدامات بسیاری در زمینه به‌سازی معابر شهری برای نابینایان انجام شده و با توجه به اینکه این اقدامات هر سال در حال افزایش است، اما هنوز در زمینه مناسب‌سازی معابر برای معلولان و نابینایان با مشکل مواجه هستیم.

زارع شحنه با اشاره به اینکه بسیاری از نابینایان استان یزد در جامعه نابینایان عضو نشده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر عضو جامعه نابینایان استان یزد هستند که ۹۷ نفر آنها خانم  و ۱۸۳ نفر آنها آقا هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نابینایان عضو جامعه نابینایان استان یزد، افراد موفق و فرهیخته‌ای هستند، خاطرنشان کرد: صد نفر معادل ۳۵ درصد کل اعضا، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

زارع شحنه با اشاره به مشکلات نابینایان در جامعه عنوان کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما محدودیت‌های اجتماعی، شغلی و تحصیلی است که به واسطه کمبود امکانات به نابینایان تحمیل می‌شود.

وی افزود: جامعه نابینایان تلاش می‌کند تا این مشکلات و محدودیت‌ها را شناسایی کند و در صدد رفع آنها برآید.

زارع شحنه با بیان اینکه بسیاری از امکانات موجود در شهر برای نابینایان قابل استفاده نیست، اظهار داشت: یکی از ساده‌ترین ابزارهایی که امروز مورد استفاده افراد مختلف جامعه است، دستگاه‌های خودپرداز است که استفاده از آنها برای نابینایان مشکل است زیرا بسیاری از آنها علاوه بر اینکه در ارتفاع و بر بالای چندین پله نامناسب قرار گرفته‌اند، گویا نیستند در حالی که کمی توجه به افراد معلول و نابینایان در حال نصب این دستگاه‌ها می‌تواند نیاز این جامعه را نیز برطرف کند.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان استان یزد نیز در این مراسم از احداث مجموعه ورزشی اختصاصی نابینایان در یزد خبر داد.

دشتی عنوان کرد: این مجموعه ورزشی جنب میدان خضرآباد بنا شده و شکل ظاهری آن گویای اختصاصی بودن آن است و فاز اول آن در آبان‌ماه افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در ورزش‌های گلبال و شنای بانوان و آقایان نیز اقداماتی انجام شده و شاهد موفقیت‌های قابل توجهی نیز در این رشته‌ها بوده‌ایم.هیئت‌های ورزشی نابینایان نیز در شهرستان‌های مهریز، تفت، ابرکوه، طبس، بهاباد و بافق راه‌اندازی شده است.

دشتی با اشاره به توانمندی‌های نابینایان در بسیاری از رشته‌های ورزشی عنوان کرد: ورزشکاران نابینای استان یزد در زمینه ورزش‌های رزمی پتانسیل بسیار بالایی دارند و یکی از ورزشکاران یزد به نام رضا دهقان نیز عنوان داور بین‌المللی در مسابقات گلبال پارالمپیک لندن حضور داشت.

در این مراسم که با حضور جمعی از نابینایان استان یزد برگزار شد، مسئولان استان نیز حضور داشتند و برنامه‌های شاد ویژه روز جهانی عصای سفید برای آنها اجرا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =