یک جانبه‌نگری تهدیدهای فضای مجازی را بیشتر از فرصت های آن کرده است

مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: فضای مجازی بعد دوم زندگی ما هست، اما یک جانبه نگری و یکسویه نگاه کردن آن باعث شد، امروز تهدیدهای این فضا بیشتر از فرصت های آن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس،حجت الاسلام محمد فروهر، دوشنبه شب با اشاره به دیدگاه های مختلف پیرامون فضای مجازی گفت: ما تاکنون یک نگاه جامع به فضای مجازی که همه ابعاد آن را در نظر بگیرد نداشته ایم و اصولا در ابعاد اقتصاد، سلامت و حوزه الکترونیک فضای مجازی بحثی وجود ندارد و در کشور مطرح نیست.

وی افزود: ما به فرصت های اندک فضای مجازی دقت میکنیم اما آن ضررهای غالبش را اصلا در این فضا نمی‌بینیم و به آن توجه نداریم.

وی با بیان این که بازخورد فرهنگ حقیقی در فضای مجازی نمود پیدا می‌کند گفت: همانطور که مبحث فرهنگ اجتماعی وجود دارد فرهنگ مجازی هم مطرح است و امروز فرهنگ مجازی بر روی فرهنگ حقیقی ما تاثیر گذار شده است و بسیاری از ادبیات و گفتمان‌هایی که در فضای مجازی است در فضای حقیقی نیز بین ما تکرار می‌شود.

وی گفت: شما هر وقت و توسط هر وسیله ای از فضای مجازی استفاده میکنید ناگزیر سه لایه در فضای مجازی وجود دارد لایه اول فضای مجازی لایه حاکمیت و قانونگذاری است، لایه دوم لایه مدیریت فضای مجازی است و لایه سوم لایه کاربری فضای مجازی است و در کل دنیا این سه لایه مطرح است.

وی گفت: در خصوص لایه حاکمیت و قانونگذاری وقتی بررسی میکنیم میبینیم اینترنتی که در کشور ما سایه انداخته است حاکمیت و قانونگذاری آن دست کشور آمریکا است که توسط ان‌اس‌ای(آژانس امنیت ملی آمریکا) و آیکان(فروش دامنه های اینترنتی) حاکمیت و قانونگذاری میشود.

وی ادامه داد: در کشور ما در خصوص حاکمیت فضای مجازی هیچ صحبتی نمی‌شود و فکری راجع به آن نمی‌شود.

وی گفت: این بحران خاموش متاسفانه در قشر خاص و تاثیرگذاران بدنه تصمیم‌گیران فضای مجازی نفوذ پیدا کرده است.

وی در خصوص لایه مدیریت فضای مجازی گفت: کسانی نیازهای مردم را سنجیده اند و بر اساس آن خدماتی از جمله سیستم های نوشتاری، جستجوگرها، شبکه های اجتماعی و … را تعریف کرده اند.

وی با اشاره به برخی از نتایج جستجوها توسط جستجوگرها افزود: وقتی یک مدیریتی وجود دارد.و خدماتی به شما ارائه میدهد تحت آن خدمات شیطنت هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص حاکمیت فضای مجازی تقریبا انحصار وجود دارد اما ما بر خلاف برخی از کشورها در لایه مدیریت فضای مجازی هم تقریبا هیچ نقشی نداریم.

وی با انتقاد از مطرح شدن موضوع فیلتر یا عدم فیلتر تلگرام از رسانه ملی گفت: در کجای دنیا مرسوم است که شبکه اجتماعی که غیر بومی و ساخته شرکت خصوصی اسرائیلی است را در رسانه ملی خود مطرح کنند.

وی با بیان این که سازندگان شبکه های اجتماعی داخلی از جمله بیسفون باید بخش زیادی از درآمد خود را مالیات بدهند گفت: تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی غیر بومی که در کشور با نقض قوانین ما بدون هیچگونه مالیات و رایگان در کشور فعایت می‌کنند.

وی با اشاره به حکم مقام معظم رهبری بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی گفت: آنقدر فضای مجازی اهمیت داشته است که رهبر انقلاب پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را صادر کرده اند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در حکم اول به شورای عالی فضای مجازی ۴۰ دستور دادند که مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی، به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر، کاهش مراجعه کاربران ایرانی به اینترنت جهانی، مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت از جمله آن‌هاست که متاسفانه هیچ کدام اجرایی نشده است.

وی گفت: راهبرد برون رفت ما از این وضعیت مطالبه شبکه ملی اطلاعات است و اینترنت باید داخلی شود.

وی گفت: با داخلی شدن اینترنت تمام مشکلات ما حل نخواهد شد و باید فرهنگسازی شود.

دیدگاهی در “یک جانبه‌نگری تهدیدهای فضای مجازی را بیشتر از فرصت های آن کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =