طبس نگین کویر ایران

طبس نگین کویر ایران است که به گل ولایت آراسته و مزین به وجود بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم است از این میقات الرضا (علیه السلام) با روح بهاریت همچون حاجیان احرام می‏‌بندی و با پرواز در عالم معنا و ملکوت، راهی حرم امن رضوی می‌شوی.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از شبستان، دل خسته از روزمردگی‏ها و روزمرگی‏ها، مشتاقانه قدم به راه می‏نهی تا به کوثر نور دست یابی و لب به چشمه‏‌ی معرفت آشنا کنی. می‏‌آیی و می‏‌آیی تا حماسه‏‌ی حضور در برابر نور را تجربه کنی و دست‏های نیازت را بر آستانه‏ی بی‏نیاز حضرت حق دراز کنی!

می‏خواهی به زیارت کعبه‏‌ی جان‏ها،حضرت امام رضا علیه‏‌السلام بشتابی! از هر جا که هستی، از جنوب، شمال، شرق، غرب و مرکز ایران، اگر برای رسیدن به روشنای مشهد؛ از طبس بگذری، دل کویری‏‌ات به گل می‌‏نشیند! چه آن که در طبس، برادر مولایت امام هشتم علیه‏السلام مرقدی گل آذین دارد و تو همچون خیل مشتاقان، در مزار پاک امام‏زاده‏‌ی والا و عظیم الشأن، حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه‏‌السلام غبار راه از تن و جان می‏‌شویی و به کسب آمادگی روحی می‏‌پردازی.

جان و دل شیدایی‏‌ات را به تبرک به آن زیارت‏گاه می‏‌سایی و سبک روح و پرتوان، در حالی که اشک شوق در چشم و عشق دیدار در دل داری، همچون حاجیان، از آن میقات الرضا علیه‌‏السلام احرام می‏‌بندی و با پرواز در عالم معنا و ملکوت، راهی حرم امن رضوی می‌‏شوی. آری، قلب پر تپش تو، قلب سفیدپوش و عاشقت، اکنون پس از زیارت مزار پاک حسین بن موسی الکاظم با نهایت شور و شادی به سوی مضجع شریف هشتیمن امام می‏‌شتابد و تو گویی از لبانت این زمزمه می‌‏تراود که:

« اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند
جان به قربان تو آقا که تو حج فقرایی ‏»

زیارت، عارفانه‏‌ترین گامی است که تو می‌‏توانی در کوچه‌‏های شور و شیدایی و در خیابان‏‌های روشن بیداری برداری. زیارت، هرگاه در شکل راستین و نمود واقعی خود به انجام رسد، آفتابی‏‌ترین آیینه‌‏های پاکی و صفا، تلألؤ ایمان و آرمان را بر جان تو می‏‌تاباند و آن‏گاه است که روحت بهاری می‌‏شود و بر درخت زندگی‏ات شکوفه‏‌های معنا و خلوص و ایمان به گل می‏‌نشیند و خواهش سبز باران دعا، عطر گل بوته‏‌های اجابت و معرفت و پویایی را در سراسر زندگانی‏‌ات می‏‌پراکند و تو بالنده، و پیروز و پر ثمر می‏‌شوی.

از این‌روست که طبس گلشنی است به گل ولایت آراسته و مزین به وجود بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم، برادر بزرگوار امام رضا (علیه السلام). بارگاه منور این امامزاده واجب التعظیم از این روی میقات الرضا (علیه اسلام) نام گرفته است زیرا اولین منزلگاه و دروازه ورود به مشهد الرضا (علیه السلام) و حرم شریف رضوی است.

در همین دیار است که گنبد فیروزه ای، گلدسته های زیبا، سقاخانه های با صفا و صحن و سرای دلگشای حضرت، رهگذران را به سوی خویش فرا می‌ خواند و لبیک گویان به سوی مشهد الرضا (علیه السلام) رهسپار می شوند.

حضرت حسین بن موسى الکاظم علیهما السلام از جمله امام‌زادگانى است که مورخّان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم (علیه السلام) دانسته اند که بر همین اساس ایشان برادر هشتمین پیشوای شیعیان جهان هستند. امامزاده حسین ‌بن موسی‌الکاظم (علیه السلام) همه ساله مطاف ده‌ ها هزار زائر و میهمان امام هشتم (علیه السلام) است.

از امام جواد (علیه السلام) سوال شد، کدام یک از عموهایتان نسبت به شما بهتر رفتار کردند؟ فرمود: «حسین». حضرت امام رضا (علیه السلام) فرمود:.«به خدا سوگند، فرزندم جواد درست گفته است؛ زیرا حسین نسبت به او خوش رفتارترین افراد بود».

ازحالات و زندگى نامه امام‌زاده حسین(علیه السلام) در کتاب‌هاى انساب و تراجم موجود ذکر چندانى نشده و اطلاعاتى کافى در دست نیست، اما بر پایه تحلیلى که از رونوشت نامه منسوب به امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) به عمل آمده، تاریخ ولادتِ این امام‌زاده ، اواخر قرن دوم یعنى حدود سال۱۷۸ هـ. ق بوده است.

ظاهرا حسین از آخرین فرزندان موسی‌بن جعفر (علیه السلام) بوده که دوران کودکی و نوجوانی وی مصادف با حکومت هارون‌ الرشید و تاخت و تازهای او و اعمال جنایاتی سنگین نسبت به خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده است. در آن زمان که فرزندان علی (علیه السلام) و شیعیان، سخت تحت تعقیب عمال عباسی بودند، حسین ‌بن موسی که نوجوانی بیش نبود نیز از ظلم و ستم خلفا در امان نبود و همراه دیگر فرزندان موسی ‌بن جعفر (علیه السلام) مدتها متواری بوده و در خفا به سر برده است تا آنکه در سرزمین طبس به دست عمال عباسی به درجه رفیع شهادت نائل می ‌شود.

بر اساس برخی اسناد بنای اولیه این بارگاه در قرن پنجم احداث و بعدها در قرن سیزدهم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در زلزله سال  ۱۳۵۷ به کلی ویران شد، اما با همت آستان قدس رضوی بقعه مرکزی و رواق ‌های گرداگرد آن بازسازی شد و اکنون بنایی کاملا مطلوب و درخور شان این امامزاده و در راستای رفاه حال زائران با به کارگیری طرحی جامع احداث شده است.

ویژگی هاى بناى کنونى بقعه امامزاده

در این بناى جدید نیز مانند همه بناهاى آرامگاهى، مرقد امامزاده، هسته اصلى است که مرکب از اتاقى مربّع با پوششى گنبدى شکل است. مراقد امامزاده در وسط این اتاق، زیر گنبد قرار گرفته و بر روى آن ضریحى نصب شده است. در دروه ضریح، سنگ قبرى از سنگ مرمر اعلا و بسیار ممتاز به ابعاد ۲۶۷ در ۱۱۶سانتیمتر و حدود یک متر ارتفاع دیده مى شود.

در پیرامون این ضریح، رواق هایى چند قرار دارد که ایوان هایى با سردرهاى بلند آنها را از صحن مزار جدا مى سازد. گنبد مزار نیز بسیار زیبا و آراسته به کاشى معرّق است. چهار گلدسته کوچک به عنوان برج ساعت، هر کدام به ارتفاع ۶ متر در چهار گوشه پشت بام حرم، زیبایى خاصى به مجموعه حرم داده است.

هشت رواق مربّع شکل به ابعاد ۹ در ۹ نیز در گردادگرد حرم قرار دارد و چهار رواق به صورت هشتى به مساحت۷۸ متر مربّع در فاصله میان رواق ها ساخته شده است. در کنار در ورودى حرم، اشعارى به خط زیباى حبیب الله فضائلى نوشته شده که چنین آغاز مى شود:

بیا که تربت فـرزند حیدر است              اینجا سلیل حضرت موسى بن جعفر است اینجا
گـل ریـاض جـهان نور دیده زهرا            عزیز جان نـبى پـور حیدر است اینجا
گرفت دامن او را زجان و دل سروى      که حـاجتش به بر حق میسر است اینجا

صحن گسترده و باشکوه مزار نیز با غرفه ها و سردرهاى بزرگ پیرامون ۴۴ هزار و ۳۲۲ متر مربع مساحت دارد. این صحن دارای شش سردر ورودى است که کاملاً قرینه سازى شده اند.

در بالاى هر ضلع صحن، چهار گلدسته بلند و زیبا برافراشته شده است. یکى از سنگ هاى تاریخى به دست آمده از حوزه بناى باستانى امامزاده، سنگ قبر نسبتاً بزرگى است که بر مزار خواجه شمس الدین حسین شاه بوده است و حدود ۲متر طول و ۳۰سانتیمتر عرض و بیش از ۱۵سانتیمترقطر دارد .

بر سطح این سنگ، نوشته ها و شعرهایى به صورت کنده کارى مشهود است و تاریخ ۸۰ هجرى قمرى بر آن حک شده است. این سنگ تاریخى اکنون در صحن مطهر، نزدیک در ورودى به حرم، در قابى شیشه اى مورد بازدید زائران قرار دارد.

اما در میقات الرضا (ع) تسهیلاتی فراهم شده تا مسافران گرد خستگی در چشمه صفای این امامزاده از تن بشویند و برای دیدار محبوب و حضور در مشهد مقدس آماده شوند. این امامزاده منزلگاهی برای مسافرانی است که از شهرهای جنوبی و شرقی به مشهد سفر می کنند.

در اطراف صحن و سرای این امامزاده ۱۵۰ اتاق مفروش و با امکانات اولیه تجهیز شده و ۱۲ مهمانپذیر ویژه مجهز به اتاقهای خواب، آشپزخانه، سرویسهای بهداشتی و … در سر درب شش مدخل ورودی به آستانه امامزاده به شکل زیبایی برای اقامت زائران ساختمان سازی شده است.همچنین دو باب آشپزخانه با تجهیزات کامل آشپزی به طور شبانه روزی دایر و به صورت رایگان در خدمت زائران است.

فروشگاه تعاونی، فروشگاه و نمایشگاه محصولات فرهنگی، پارک بازی کودکان،‌ پارکینگ، فرهنگسرا، پاسگاه، دارالشفاء، سقاخانه و … همه و همه از امکاناتی است که برای مسافران در این مجموعه عظیم در نظر گرفته شده است.

در جوار این امامزاده، مجموعه زیبای باغ رضوان نیز چشم اندازی قابل تحسین در نورپردازی، ایجاد فضای سبز، پارک بازی، سکوهای اقامتی واحدهای تجاری و خدماتی در ضلع جنوب غربی آستانه مبارک در خدمت رفاه زائران است. میقات الرضا (علیه السلام) سرزمین مقدسی است که سالانه پذیرای بیش از سه میلیون زائر خسته از راه بوده و مشتاقان را به سوی خود فرا می خواند.

بارگاه منور حضرت حسین بن موسى الکاظم علیهما السلام طبس را به نگین کویر ایران تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سه =