«ورزش» عاملی برای پیشگیری و کنترل دیابت است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس از ورزش به عنوان عاملی برای پیشگیری و کنترل دیابت یاد کرد و گفت: تغییر سبک زندگی و کم تحرکی افراد و خوردن زیاد غذا زمینه ساز بیماری های متعددی از جمله دیابت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، دکتر اصغر سهرابی با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «غلبه بر دیابت» افزود: بیش از ۶۰۰ میلیون بیمار دیابتی در کل جهان داریم که مشکل جهانی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است.

وی با بیان اینکه نیمی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند شناسایی نشده اند، اضافه کرد: معمولا علائم دیابت دیر آشکار و افراد تا آشکار نشدن عوارض بیماری و حتی گاهی پس از آشکار شدن علائم دیابت به دلیل سهل انگاری مراجعه نمی کنند.

وی گفت: می‌توان با رعایت نکاتی ساده از جمله دریافت کالری به مقدار نیاز و پرهیز از پرخوری، تغییر سبک زندگی کم تحرک به پرتحرک، مراقبت از وزن از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.

سهرابی ادامه داد: با فرمول ضرب قد در خودش و تقسیم بر وزن، عددی که به دست می آید.باید در افراد بالغ بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد و اگر بالاتر از ۲۵ بود فرد اضافه وزن دارد و از ۳۰ بالاتر فرد چاق است.

وی تصریح کرد: افراد چاق و دارای اضافه وزن،فشار خون، بیماران قلبی، افراد کم تحرک بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود افزود: در نوع یک که بیشتر افراد جوان و سنین پایین مبتلا می‌شوند و ارتباطی به چاقی و لاغری ندارد و در اثر یک بیماری ممکن است انسولین در بدن تولید نشود و فرد به طور ناگهانی دچار دیابت می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس ادامه داد: در اثر دریافت کالری زیاد و بیش از حد نیاز و یا به صورت ژنتیکی یا در اثر کم تحرکی، و بیماری های قلبی و… فرد به دیابت نوع دو مبتلا می‌شود.

وی یادآور شد: افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند به ویژه سنین بالای ۳۰ سال حتما به صورت مرتب آزمایش شوند و در صورتی که قند خون آنها بالا بود در صورت لزوم تجویز دارو توسط پزشک صورت بگیرد و هم کنترل و هم مهار شود و از عوارض قند جلوگیری شود.

این مسئول در خصوص کسانی که به دیابت مبتلا هستند گفت: با پیشگیری از عوارض می توان عوارض را تا زمانی که فرد به سن کهولت برسد به تاخیر انداخت.
وی با بیان اینکه معروف است دیابت از فرق سر تا نوک پا می تواند بدن را دچار آسیب کند، افزود: این بیماری می تواند به بخش های مختلف بدن آسیب وارد سازد و حتی علت اصلی نارسایی های کلیوی دیابت است.

وی گفت: کسانی که دیابت دارند باید سبک غذا خوردنشان تغییر کند و دفعات غذا افزایش پیدا کند و مقدار غذا کم شود.

وی اظهار کرد: زمانی که مقدار زیادی غذا وارد بدن می‌شود قند در یک ساعتی افزایش بسیار زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =