صرفه جویی شهروندان تنها راه گذر از بحران آب در تابستان امسال است

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان طبس با اشاره به بحران آب در تابستان امسال گفت: مصرف آب در طبس بسیار زیاد است و شهروندان باید دقت بیشتری کنند تا با صرفه جویی بتوانیم از این بحران گذر کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، علیرضا محمدزاده مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان طبس در نشست خبری به موضوع گرمای هوا در تابستان اشاره کرد و گفت: هر ساله با توجه به شروع فصل گرما موضوع آب بحث روز میشود و در سال جاری با توجه به کاهش بارندگی و نزولات جوی مسئله آب بیشتر اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود: طبس ۴۱ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۷ هزار و ۲۰۰ مشترک را تامین آب میکند که سالانه ۶ میلیون مکعب آب مصرف میکنند و این میزان آب در سال گذشته از طریق تصفیه خانه سد نهرین تامین آب شده است به طوری که از تصفیه خانه ۳۲ درصد آب تامین شده است اما متاسفانه امسال در سد نهرین هیچگونه آبگیری انجام نشده است.

رییس آبفای طبس گفت: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته ۷۷ میلیمتر و سال جاری ۳۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی و نسبت به بلند مدت کاهش ۵۳ درصدی دارد.

وی ادامه داد: کمبود بارندگی باعث کم شدن ذخایر آب زیرزمینی و کاهش آبدهی چاه ها از ۳۰ تا ۴۰ درصد و عدم آبگیری سد نهرین شده است و اکنون تعداد ۲۴ حلقه چاه داریم در سال جاری با توجه به اینکه تصفیه خانه از مدار خارج شده باید این نیاز از آب زیرزمینی تامین شود.

محمدزاده افزود: در طبس سالیانه ۶ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که بیشترین نیاز در تیر و مرداد ماه است سال گذشته در این دو ماه این میزان ۲۶۰ لیتر بوده و پیش بینی می‌شود نیاز آبی برای این دو ماه، امسال به ۲۸۰ لیتر در ثانیه برسد و با توجه به برنامه ریزی‌ها و استفاده از کلیه منابع موجود حداکثر توان تولید ما ۲۲۶ لیتر در ثانیه است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان طبس بیان کرد: پیش بینی میشود امسال در تیرماه ۲۰ درصد، در مرداد ۱۶ درصد و شهریور ۸ درصد کمبود آب داشته باشیم.

وی با اشاره به گرمی هوا و استفاده از کولرهای آبی در طبس گفت: در شهر طبس تعداد ۲۴ هزار کولر آبی داریم که به میزان ۷ میلیون لیتر، معادل حدود ۸۰ لیتر در ثانیه مصرف دارد که با توجه به کمبود آب این میزان مصرف زیاد است.

وی اضافه کرد: از طرفی سرانه فضای سبز نسبتا بالا در طبس باعث شده سرانه آب طبس بیش از دو برابر میانگین کل کشور باشد.

محمدزاده افزود: الگوی مصرف ۲۲ متر مکعب در ماه و روزانه ۷۵۰ لیتر در ازای هر خانوار است، در طبس تعداد ۱۲ هزار و ۸۵۵ مشترک خانگی داریم که تعداد ۳۷ درصد بیش از الگوی مصرف، ۸ درصد بیش از دو برابر الگوی مصرف و ۶۳ درصد در حد الگوی مصرف آب مصرف میکنند که برای این  ۸ درصد  اخطار دادیم و تعهد و امضا گرفتیم.

مدیر امور آب و فاضلاب طبس گفت: افزایش مصرف ما را دچار مشکلات عدیده ای کرده که باعث شده ۲۰ درصد برای تیرماه امسال کمبود داشته باشیم و فعلا هیچ راهی به جز صرفه جویی شهروندان نداریم چون از کلیه راهها استفاده کردیم.

وی گفت: هر سال به طور متوسط ۲ حلقه چاه حفر کردیم.اما متاسفانه کمتر مجوز حفر چاه در کوهای شتری را گرفتیم، کارشناسانی از شیراز گرفتیم اما در نقاط مورد پیشنهاد ما نتوانستیم چاه حفر کنیم و فعلا مشکل حاد است و به دنبال حفر چاه در داخل شهر هستیم تا حجم کمی از کمبود آب را جبران کنیم.

وی افزود: در شهر طبس امکان جیره بندی وجود ندارد چون خانواده ها دچار مشکل خواهند شد و کاهش فشار آب نیز نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت، مصرف آب در طبس بسیار زیاد است و شهروندان باید دقت بیشتری کنند تا با صرفه جویی بتوانیم از این بحران گذر کنیم.

وی در خصوص مدیریت مصرف آب گفت: عملیات نشت یابی در فاز یک با بیش از ۲۰ مورد نشتی نامرئی و زون ۱ و ۲ مسکن مهر تا باغ گلشن بیش از ۱۰۰ مورد نشتی شناسایی شد و برطرف شد که با این پروژه از ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ثانیه از هدر رفت آب جلوگیری کردیم، همچنین ما بیش از ۶۰۰ کنتور خراب را تعویض کردیم.

وی افزود: اقدام دیگر در خصوص مدیریت مصرف آب این بود که فضای سبز را تا حد ممکن جمع آوری کنند و از ۵۲ مورد فضای سبز به ۱۰ مورد تقلیل پیدا کرده است.

وی گفت: صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی شهروندان می‌تواند طبس را از بحران کمبود آب و کاهش افت فشار در تابستان نجات دهد.

5 دیدگاه دربارهٔ «صرفه جویی شهروندان تنها راه گذر از بحران آب در تابستان امسال است;

  1. با سلام ما تا میتوانیم در مصرف آب صرفه جویی می کنیم فقط جیره بندی نکنید چون واقعا تو این گرمای طبس سخته

  2. آقای محمد زاده شما در منزلتون کولر آبی استفاده می کنید ؟ نمیشه مردم رو کشت که شما نمیتونید مشکل کم آبی رو حل کنید . شاید چند سال وضع بارندگی هم بود شما همش میخواین بگید صرفه جویی کنید که امسالم بگذره ؟

  3. باید یه دعایی هم بکنیم که طوفان هم نشه.این هم یه راه صرفه جویی هست.چون هر وقت که طوفان میشه روزش بعدش خانم های خونه از در و دیوار و صحن گرفته تا بیرون منزل رو با اب می شورند.می دونید چقدر اب برای این کار هدر میره.

  4. با سلام
    خوب مسئولین محترم . به جای این همه فشار و شعار بیائید راه کارهای دیگر را هم امتحان کنید . به گفته مدیر آب ۸۰ لیتر بر ثانیه مصرف آب مربوط به کولر های آبی است . خب برادر من در مصرف آب کولر آبی که نمی توان صرفه جویی کرد . پس بیاین با ارائه تسهیلات و راه های ساده به شهروندان ، اونا رو تشویق به خرید کولر گازی کرده و بدینوسیله مصرف آب رو پایین بیارین . آخه کی از کولر گازی بدش میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولی قیمت کولر گازی گرونه . همه قادر به خریدش نیستن .
    شما می تونین با انتخاب چند عامل مجاز فروش کولر های گازی و کمک به آنها در جهت فروش اقساطی یا معرفی به بانک مشتریان جهت استفاده از وامهای قرض الحسنه یا کم بهره فرهنگ استفاده از کولر گازی رو رواج داده و در مصرف آب هم صرفه جویی کنین و در اصل شما مسئولین اولین کسانی باشین که در جهت تحقق شعار صرفه جویی در مصرف آب قدم مثبتی بر داشته باشین .
    مردم هم همت کرده و نهایت تلاش خود در جهت صرفه جویی مصرف آب رو خواهند داشت . ولی از یه چیزایی تو این تابستون گرم نمیشه گذشت . نمیشه به درختا و گیاهها که چند ساله زنده اند آب نداد . نمیشه حمام نرفت . نمیشه کولر روشن نکرد . و………….
    ولی میشه تو خونه ماشین نشست . خانومای محترم کف حیاط رو هی نشورن . اگه هوا طوفان شد و خاک آورد حیاط رو جارو کنن و نشورن و …………
    به امید تحقق شعار و به فرموده آقا اقدام و عمل لازم از طرف مردم و البته مسئولین امر .

  5. هر سال تابستان همین حرف رو میگید ؟ این سال هم بگذره سال بعد چی ؟ بنظرم اداره آب و فاضلاب غیر از نصب بنر کار دیگه بلد نیست . نه طرحی نه برنامه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =