شترداری در بخش دستگردان رو به زوال است

خشک‌سالی های متوالی و فقر مراتع، شترداران بخش دستگردان را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری شده و در حالی که شرایط اقلیمی بخش دستگردان طبس زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر می باشد، اما متاسفانه علی رغم پتانسیل‌های موجود صنعت شترداری در این بخش مورد توجه قرار نگرفته و این صنعت جذاب و پرکاربرد از رونق افتاده و با تدوام چنین شرایطی رو به زوال خواهد رفت.

استفاده از گوشت شتر، کرک، شیر و بهره‌وری از شتر برای باربری یکی از جمله مسائلی است که توانسته است این حیوان را به یکی از محبوب‌ترین چهارپایان در مناطق بیابانی این بخش تبدیل کند، ضمن آنکه بر خلاف سایر حیوانات، شتر کمتر گرفتار بیماری‌های مسری می‌شود و نگهداری آن آسان تر است. شتر داشتی در بخش دستگردان قدمت دیرینه داشته است.

نوع اقلیمی که بر منطقه حاکم است، آب و هوای گرم و خشک و از طرفی از همه مهم‌تر وجود مراتع و گونه‌های کویری در منطقه که کارائی زیادی در تغذیه شتر داشته (از جمله تاغ، شور، گز، درمنه و …) این حرفه را از اهمیت خاصی برخوردار نموده است.

در بخش دستگردان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شتر وجود دارد که در سه گله مجزا نگهداری می شوند.

نزدیک به ۸۵ خانوار به صورت مستقیم در زمینه پرورش شتر فعالیت و اشتغال دارند. در فصول مختلف سال نسبت به وضعیت منطقه و شرایط آب و هوایی شترداران آبگاه‌های مختلفی را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

هفت آبگاه (کانون عمومی) معروف به نام‌های (چشمه گومَرغ، چاه شترداری نصرآباد، چاه جهاد (خدافرید)، ده سُلمه (چاه طرخ سفلی)، چاه تاغی، چاه گودال، تپه چاه تُم) در منطقه وجود دارد.که شترداران در فصول مختلف سال مورد بهره برداری قرار می دهند که تمام آبگاههای ذکر شده در حاشیه کویر در جنوب غربی تا شمال غربی بخش واقع شده است.

جنوبی‌ترین آبگاه تا شمالی‌ترین آن چیزی حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

علی‌رغم اینکه تاکنون خدمات قابل ملاحظه ای در جهت ترمیم و تأمین آب چاه و چشمه‌ها و همچنین احداث آبشخور شتری، به شترداران منطقه شده است ولی خشکسالی‌های پی‌در پی چند ساله (حداقل ۱۸ ساله) مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است.

فقر شدید مراتع، ضعف و لاغری شترها، ضعیف شدن بنیه مالی شترداران، کاهش آب چاه و چشمه های شترداری و… مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت ارزان قیمت، مرمت و تجهیز چاه و چشمه ها و آبشخورهای شتری، احداث دو تا سه باب گاش شتری، علوفه یارانه‌دار، احداث حداقل دو تا سه باب آب انبار جهت ذخیره آب شرب انسانی در چند نقطه به پیشنهاد شترداران،.اجرایی نمودن طرح رایگان بیمه شتر، رفع مشکل بیمه خود شترداران و ساربانان، صدور کارت شناسایی جهت شترداران و ساربانان، ایجاد حفاظ به وسیله سیم خاردار در مسیرهای جاده ای که حادثه خیز است (مسیر عشق آباد به تپه طاق تا کال درونه به مسافت ۹۵ کیلومتر) از جمله خواسته های شترداران این بخش است.

سیدجواد مدرسی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در هفته جاری با حضور در بخش دستگردان از نزدیک مشکلات شترداران را مورد بررسی قرار داد وی در این سفر قول مساعدت و پیگیری در خصوص ایجاد یک آبشخور به منظور تامین آب، پرداخت وام کم بهره و تحویل سهمیه خاص سبوس و کنسانتره را داد.

گرچه عمل کردن به این قول‌ها به صورت تسکین، درد کوچکی از شتر داران را دوا خواهد کرد اما توجه همه مسئولان متولی امر را به صورت جدی تا برطرف کردن مشکلات شترداران بخش دستگردان را می طلبد.

===========

گزارش: علی رجب‌زاده

===========

دیدگاهی در “شترداری در بخش دستگردان رو به زوال است

  1. البته تعدادی ازشتران بخش دستگردان درمراتع ومزارع کشاورزی منطقه حلوان هم می باشند وبعضی اوقات به مزارع کشاورزی هم خسارت می زنند وصاحبانشان نسبت به جمع آوری هم هیچ اقدامی نمی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 10 =