انعقاد قراردادهای یک ماهه با کارگران معادن طبس

انعقاد قراردادهای یک ماهه با کارگران معادن طبس

ایلنا: یک فعال کارگری در طبس اعلام کرد: کارخانه پوکه طبس با اخراج ۲۵ نفر از کارگران قرار داد موقت از ادامه همکاری با این کارگران ممانعت کرده است

غلامرضا محمدی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای خصوصی تولید ذغال سنگ در طبس ۷ واحد با ۱۵۰۰ کارگر است، افزود: این معادن خصوصی استخراج زغال سنگ همگی با کارگران خود قرار دادهای موقت منعقد می‌کنند.

دبیراجرایی خانه کارگر طبس با بیان اینکه کارخانه پوکه طبس با اخراج ۲۵ نفر از کارگران قرار داد موقت از ادامه همکاری با این کارگران ممانعت کرده است، اظهار داشت: این کارگران با ۳ ماه حقوق معوقه به جهت داشتن قراردادهای کوتاه مدت ۱ الی ۲ ماه حتی با شکایت به اداره کار هم نمی‌توانند به حقوق خود برسند.

غلامرضا محمدی در ادامه با بیان اینکه هدف بخش خصوصی کسب سود بیشتر است افزود: کارگران این معادن به صورت قرارداد موقت مشغول به کار بوده و این قرار دادها به مدت ۲۰ روز تا یک ماه بصورت سفید امضاء است.

او با اعلام اینکه بر اساس قانون شغل کارگری معدن سخت وزیان آور شناخته شده است گفت: کارگر معدن باید در روز ۶ ساعت کار کند و پس از ۲۰ سال بازنشسته شوند اما اکنون این قانون در معادن بخش خصوصی رعایت نمی‌شود و برای آنکه کارفرمایان مجبور به پاسخگویی در برابر دستگاهای دولتی نباشند با کارگران معدن قرارداد حداکثر یک الی سه ماهه می‌بندند و هر گاه که کارفرما بخواهد دیگر قراردادش را تمدید نمی‌کنند.

او در ادامه افزود: اکنون میزان بیکاری در این شهرستان به اندازه ای بالاست که جوانان حاضر هستند به هر کاری دست بزنند و حتی به صورت قرارداد ۳ ماهه در معادن کار کنند و همین امر باعث شده تا کارفرما به هر نوعی که میخواهد با کارگر رفتار کند.

او گفت: حقوق این کارگران در قبال خطر با جان‌شان در معادن غیر استاندارد حدود ۵۰۰ هزار تومان است که به ازای ۱۶ ساعت کار در دو شیفت، به اندازه یک شیفت حقوق دریافت می‌کنند.

این فعال کارگری در ادامه گفتگوی خود بااشاره به اینکه استخراج و انتقال زغال سنگ در معادن گرد و غبار بسیاری را در محیط کار به وجود می‌آورد، اظهار داشت: استنشاق مداوم گازهای زیرزمینی و گرد و غبار زغال، کارگران معادن زغال‌سنگ را دچار بیماری‌های ریوی می‌کند.

او از دیگر بیماری‌هایی که بر اثر کار مداوم در معادن ایجاد می‌شود، به بیماری‌های استخوان اشاره کرد‌ و اظهار داشت: این کارگران با ۸ تا ۱۰ سال کار مستمر حتی اگر بر اثر این بیماریها و حوادث ناشی از کار جهت مداوا در سر کار خود حاضر نباشند علاوه بر اینکه حقوقی در ایام مداوا دریافت نمی‌کنند بلکه در زمان بازگشت، شغل خود را نیز از دست می‌دهند و دیگر جایگاهی ندارند.

او در خاتمه در خصوص نظارت بازرسین کار تصریح کرد: به جهت کم بودن نیروهای بازرسی و نبود امکانات حمل و نقل به معادنی که همگی در فاصله‌ای دور از شهر قرار دارند، بازرسی کافی جهت تامین امنیت جانی کارگران انجام نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =