آخرین سوسوی چراغ کشاورزی طبس در سونامی خشکسالی

چراغ کشاورزی و دامداری شهرستان طبس آخرین سوسوی خود را میزند، کمی همت می‌طلبد تا خاموش نشود….

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، در نشست خبری که با موضوع خشکسالی و مشکلات کشاورزان و دامداران در محل اداره تعاون برگزار شد مسعود رضا بندگی گفت: فاجعه خشکسالی ۱۸ ساله طبس را میتوان برابر زلزله سال ۵۷ دانست چرا که مرگ خاموش کشاورزان و دامداران است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس تاکید کرد: از طریق تریبون خود صدای کشاورزان را به گوش مسئولین و وزیر محترم کشاورزی و رییس نظام صنفی کشور برسانید که بازدید میدانی داشته باشند و از نزدیک وضعیت اسفناک کشاورزان را لمس کنند.

وی گفت: از مهندس ولی پور ریاست جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تشکر می‌کنم که خیلی خوب جوابگو هستند و از طرح ها و روستاها بازدید کردند که باعث خوشحالی کشاورزان شدند و قول هایی دادند که امیدواریم عملی شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص استمهال وام کشاورزان گفت: قولی که دادند و بخشنامه ای که صادر شد و اصلاحیه ای که مربوط به استمهال وام کشاورزان بود اجرایی نشد و اکنون در این شرایط سود بانکها از هفت تا شانزده درصد به بیست تا ببست و یک درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با ابراز نگرانی شدید گفت: اگر دولت محترم تدبیری نیاندیشد از بحران خشکسالی ها چراغ.کشاورزی خاموش می‌شود و کشاورزان به عنوان مصرف کننده‌ای به حاشیه شهرها اضافه خواهند شد.

وی اضافه کرد: ما پیشنهادهای کارشناسی شده ای در این زمینه داریم که عبارتند از استمهال وام های بهره برداران و بخشش سودهای وام، خرید دام مازاد دامداران، توزیع علوفه رایگان جهت تامین خوراک دام، تسهیلات کم بهره و چند ساله در خصوص خرید نژاد پرتولید و اصلاح نژاد دام، که در صورت انجام دادن این راهکارها و پیشنهادات، بحران خشکسالی را برای دامداران و کشاورزان سبک تر خواهد کرد.

بندگی افزود: از جمله پیشنهادات ما، آبیاری تحت فشار کم و انتقال آب رایگان مانند اراضی بالا دست دریاچه ارومیه، صفر تا صد است.

مسعود رضا بندگی با بیان اینکه کشاورزان، نظام صنفی کارهای کشاورزی را سنگ صبور خود می‌دانند گفت: اگر دولت واقعا فکری برندارد حداقل، بودجه بهزیستی و کمیته امداد را چندبرابر کند چون با توجه به خشکسالی ها کشاورزان باید حمایت شوند.

وی گفت: از آقای فرماندار می‌خواهیم این را پیگیری کند و به گوش مسئولان برساند که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل فقط شعار ندهند، امسال کشاورزان فقط شعار شنیدند و هیچ اقدام عملی ندیدند.

وی با اشاره به کاهش تولید شیر در طبس گفت: در سال ۸۳ روزانه ۶۵ تن تولید شیر داشتیم که امسال این میزان به ۳۰ تن تولید در روز تقلیل پیدا کرده که باید توجه کرد چند راس دام از دایره تولید خارج شده و از بین رفته و همین تعداد نیز بازار سودی برای دلالان شده است که اگر کارخانه شیر راه اندازی شود امیدی برای دامداران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 3 =