وجود ۲۳۶ فقره موقوفه در راستای عزاداری ایام محرم و صفر در طبس

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: در شهرستان طبس ۲۳۶ فقره موقوفه با نیت عزاداری، تعزیه داری، روضه خوانی در ایام محرم و صفر وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس، حجت الاسلام‌والمسلمین دادخدا خدایی صبح امروز در جمع خبرنگاران افزود: موقوفاتی که در این زمینه از خیرین و واقفین به یادگار مانده در حقیقت پشتوانه اقتصادی برگزاری جلسات عزاداری سید الشهدا(ع) است.

وی ادامه داد: محرم و صفر یک فرصت است که باید در این ایام به اقشار مختلف جامعه بصیرت‌بخشی و بصیرت‌افزایی داده شود و در این ایام باید نقش ولایت و امامت، جایگاه حکومت اسلامی، حساسیت نسبت به ارزش‌های دینی و مبارزه با انحرافات را در اداره جامعه بیان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس، یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف را اجرای امینانه نیات موقوفات در زمینه عزاداری امام حسین (ع) دانست و گفت: عزاداری، تعزیه داری، روضه خوانی و اطعام‌دهی به عزاداران امام حسین(ع) و سخنرانی در زمینه واقعه عاشورا از مهم‌ترین نیات وقف شده است.

خدایی بیان داشت: نیات این موقوفات بعضاً مقید به مکان بوده که با برنامه ریزی قبلی، جهت اجرای نیات در وقت مقتضی، به شوراهای اسلامی، دهیاران و ائمه جماعات روستاها اعلام گردیده است.

وی عنوان داشت: از آنجایی که تولیت و مدیریت موقوفات بر عهده اوقاف می باشد، مستاجرین موقوفات نباید مجری نیت واقفین باشند چرا که اوقاف متولی بوده و در راستای اجرای نیات برنامه ریزی و جهت دهی لازم را در دستور کار دارد تا از قبیل اجرای نیات، هم جایگاه وقف در جامعه تقویت شود و هم اعتمادسازی در بین مردم در این مقوله گسترش یابد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس، بیان داشت: حضرت امام حسین(ع) در قیام پرشکوه خود در صدد برآمد تا چهره واقعی آئین محمدی(ص) و اسلام ناب را به جهانیان معرفی کند و پیام معنوی قرآن را به تشنگان معارف برساند و از فرهنگ دینی غبارزدایی کند.

خدایی با بیان اینکه موقوفات مربوط به سیدالشهداء (ع) از افتخارات جامعه محسوب می شود، اظهار کرد: استمرار مسئله نبوت و احیاء و زنده نگه داشتن دین و امامت و بقای دین و ارزش های دینی توسط امام حسین(ع) صورت گرفت و در این زمینه بزرگترین درسی که از آن امام بزرگوار می توان آموخت ولایت پذیری و ولایت مداری است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی در امامزادگان، تقویت باورهای دینی، تبیین قیام عاشورا، بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و روشنگری نسبت به خرافات و انحرافات است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس، افزود: «طرح بصیرت عاشورایی» در دهه اول محرم در بقاء متبرکه شیخ احمد بن اسحاق، شیح احمد زنوغان، امامزاده علی(ع)، امامزاده سیدحسین زرگ، امامزاده شیخ ابراهیم و سید محمد بن جعفر طیار در ازمیغان به اقتضای ظرفیت موجود برگزار می شود.

این مسؤول گفت: در ایام محرم نیز چهار نفر مبلّغ به روستاهای تپه طاق، پیرحاجات، زندان طبس و شهر طبس به تبلیغ قیام عاشورا خواهند پرداخت.

وی عنوان داشت: در گذشته مصارف وقف تا اندازه‌ای با زمان فعلی متفاوت بوده است اما باید دید که نیاز حال حاضر جامعه ما چیست تا موقوفات در آن زمینه ها جهت داده شوند، برای مثال ازدواج جوانان، تامین جهیزیه نوعروسان، مخارج دارو و درمان، مسکن، تامین مخارج تحصیل، ایجاد مراکز فرهنگی و آموزشی، مسجد و مراکز خدماتی بین راهی از جمله مسائلی است که نیازمند حمایت واقفان و خیران در این زمان است.

خدایی ادامه داد: حراست و اجرای امینانه واقفان و مدیریت و تولیت بقاع متبرکه و امامزدگان دو رسالت مهم اوقاف و امور خیریه است و همچنین باید در مردم این اعتماد کامل را به وجود آورد که موقوفات درست طبق نظر واقفان مورد استفاده قرار می گیرد و به مصرف می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهار =